عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نخستین پردازنده شنوایی یکپارچه طراحی و ساخته شد




محققان برای حل مشکلات جامعه و جلوگیری از افزایش تعداد کودکان ناشنوا اقدام به طراحی و ساخت نخستین  پردازنده شنوایی یکپارچه کرده‌اند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ طبق تحقیقات دانشگاه‌های هاپکینز و کالیفرنیا که در سن دیگو انجام‌شده است "یک فرد ناشنوا یا کم‌شنوا از ۵۳ هزارتا ۱ میلیون دلار برای دولت و جامعه اطراف خود به علت مشکلات شنوایی خسارت وارد می¬کند" . کاشت حلزونی برای افراد ناشنوایی صورت می‌گیرد که از دو گوش ناشنوا هستند و از وسایلی مانند سمعک، نمی‌توانند استفاده کنند.

سمیرا کوشکستانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طنین پرداز پاسارگاد افراد ناشنوا را  به دودسته تقسیم کرد و گفت:  دسته اول شامل افرادی می‌شود که دچار ناشنوایی  مادرزادی هستند گروه دومی که عمل کاشت حلزون شنوایی برای آنان صورت می‌گیرد، افرادی هستند که توانایی صحبت کردن دارند اما به دلایلی مانند ابتلا به عفونت‌ها، تصادفات، بیماری‌های ارثی زمینه‌ای دچار ناشنوایی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: افراد دچار ناشنوایی مادرزادی تا پنج‌سالگی می‌توانند تحت عمل جراحی موفق کاشت حلزون شنوایی قرار گیرند، افرادی که شنوایی خود را ازدست‌داده‌اند نیز اگر در بازه زمانی محدود پس از ناشنوایی عمل کاشت انجام دهند، نتیجه موفقی خواهند داشت.

کوشکستانی با اشاره به اینکه زمان طلایی کارایی عمل کاشت، اهمیت دستیابی سریع بیماران به سیستم را نشان می¬دهد بیان کرد: یک سیستم کامل شامل بخش External شامل گیرنده صوتی، پردازشگر گفتار و لینک فرستنده RF و بخش Implant شامل لینک گیرندهRF، مدارهای کنترلی، منابع جریان و الکترودهای کاشته شده در حلزونی است.

این فعال حوزه فناوری ادامه داد: سالانه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کودک مبتلابه کم شنوایی یا ناشنوایی مادرزادی در کشور متولد می¬شوند،  که بر اساس آخرین آمارها و برآوردهای دریافتی از مراکز کاشت حلزون سراسر کشور، از این تعداد حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مورد با انجام عمل کاشت حلزون از نعمت شنوایی برخوردار می¬شوند.  بنابراین مطلوب است که تعداد این عمل جراحی به ۲۵۰۰ عمل در سال افزایش پیدا کند، این در حالی است که در حال حاضر تعداد زیادی از  کودک زیر پنج سال و بالای پنج سال و بزرگسال نیز در ایران نیازمند عمل کاشت حلزون شنوایی هستند.

کوشکستانی بابیان اینکه ایران بهترین متخصصان عمل کاشت حلزونی شنوایی فعالیت می‌کنند افزود: متخصصان آمادگی دارند که روزانه دو تا سه عمل جراحی انجام دهند علاوه بر آن تعداد مراکز انجام این عمل نیز کافی است اما به علت محدود بودن تعداد پروتز و گران بودن آن تعداد عمل‌های جراحی محدود است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طنین پرداز پاسارگاد، بابیان اینکه از گذشته، خرید سیستم‌های کامل خارجی و انجام عمل جراحی کاشت این سیستم‌ها در کشور رایج بوده است، اظهار کرد:  مشکل بزرگ در استفاده از این سیستم‌ها هزینه بالای نمونه‌های خارجی است، که آن را نیازمند یارانه‌های دولتی می‌کند و محدودیت منابع باعث محدود شدن تعداد عمل‌های جراحی در سال می‌شود، لذا درصورتی‌که تمام یا بخشی از سیستم با رعایت استانداردها در داخل ساخته شود امکان کاهش هزینه تمام‌شده و همچنین هزینه‌های بعدی و وسایل جنبی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مشخصات فنی این محصول فناورانه گفت: سیستم‌های External مورداستفاده بیماران کاشت حلزونی، پس از گذشت مدت‌زمان، نیازمند جایگزینی هستند، که در این موارد عموماً هزینه‌های بیشتری به دلیل کاهش پوشش یارانه به بیمار تحمیل می‌شود و بیماران نیازمند جایگزینی بخش خارجی (پردازشگر گفتار و ارتباط RF) نیز بخشی از جامعه نیازمند سیستم External خواهند بود.

کوشکستانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ناشنوایان بیان کرد: در حوزه سیستم‌های کاشت حلزونی در طراحی، پیاده‌سازی و ساخت سیستم پردازشگر گفتار، موفق  به دستیابی به نسخه Body Worn  سیستم کاشت حلزونی شدیم. این سیستم پس از طی آزمونه‌ای فنی و مهندسی و تست کامل بر روی سیستم Implant استاندارد، در مرکز کاشت حلزون شنوایی ایران و توسط متخصصین این مرکز بر روی یک بیمار ناشنوای داوطلب که از سال ۸۳ از Implant  شرکت MED-EI استفاده می‌کرده است، لذا با تعویض کامل بخش‌های خارجی MEDEL Tempo+  با سیستم ساخت شرکت طنین پرداز پاسارگاد در پاییز ۹۳ با موفقیت تست و ارزیابی شد.

وی ادامه داد: این سیستم نیز پس از طی آزمون‌های فنی و مهندسی  در سازمان پژوهش‌ها و تست کامل بر روی سیستم Implant استاندارد، در زمستان ۹۴ توسط متخصصین مرکز کاشت حلزون ایران با موفقیت روی سر ۶ بیمار ناشنوای داوطلب مورد تست و ارزیابی قرار گرفت. به‌علاوه این سیستم در بهمن‌ماه همین سال در مرکز کاشت حلزون شنوایی خراسان در شهر مشهد بر روی سر ۴ بیمار ناشنوای داوطلب و در اردیبهشت سال ۹۵ بر روی ۳ بیمار داوطلب در مرکز کاشت حلزون فارس شهر شیراز نیز مورد تست و ارزیابی قرار گرفت که تائیدیه های این مراکز موجود است.
بر اساس این گزارش؛ نمایشگاه استمراری دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، باهدف فرهنگ‌سازی، ترویج و حمایت از دستاوردهای دانش‌بنیانی، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌صورت استمراری برگزار می‌شود.
پایان پیام/۳۲