عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

تاکید رئیس دانشکده فناوری های نوین پزشکی بر  نقش دانش آموختگان این دانشکده در تولید فناوری

دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان به بهانه هفتمین جشن یکپارچه دانش‌آموختگان دانشگاه با دکتر احمدیان رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه گفتگو کرد.

در آستانه هفتمین جشن یکپارچه هستیم برای میهمانان این جشن خلاصه‌ای از وضعیت دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی، رشته، مقاطع و فارغ‌التحصیلان بفرمائید؟
بسم‌الله الرحمن الرحیم، از وقتی‌که در اختیار دانشکده قرار دادید تشکر می‌کنم. دانشکده فناوری نوین پزشکی از سال ۸۵ اولین دوره کارشناسی ارشد را در حوزه فناوری نانو در پزشکی و از سال ۸۶ در مقطع phd و به‌طور رسمی اولین دوره‌های رشته‌های مرتبط با زیست‌فناوری و مهندسی بافت را از سال ۸۸ شروع کرد، بنابراین دانشکده بسیار جوان است و طبیعتاً دانش‌آموختگان ما تعداد کمتری نسبت به بقیه دانشکده‌ها هستند. در حال حاضر گرایش‌های نانو، زیست‌فناوری، مهندسی بافت، علوم اعصاب، علوم سلولی کاربردی و انفورماتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشجو داریم که رشته انفورماتیک پزشکی به دانشکده پیراپزشکی منتقل شده اما دانشجویانی هستند که هنوز با دانشکده در تعامل هستند. آنچه در دانشکده فناوری‌های نوین به‌عنوان رسالت اصلی دیده می‌شود این است که به‌عنوان دانشکده نسل سوم یعنی دانشکده‌ای که علاوه بر آموزش و پژوهش باید در تولید فناوری هم نقش به سزایی داشته باشد که نهایتاً خلق ثروت را به دنبال دارد، مامنی است برای گرایش‌های میان‌رشته‌ای با کاربردهای فناورانه. این رسالت اصلی دانشکده است و بر همین اساس هم گرایش‌های دانشکده با همین رویکرد ایجادشده و طبیعتاً این رسالت دانشکده ماموریت خاصی را برای فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان ایجاد می‌کند. انتظار ما تربیت نیروهایی است که در وهله اول در بحث آموزش و پژوهش‌های کاربردی افراد توانمندی باشند و به‌طور خاص در این دانشکده ما انتظار داریم نیروهای کارآمد و فناورانه را تحویل جامعه دهیم. این مسئله بسیار برای ما اهمیت دارد و انتظار بر این است که تمام سازوکارهایی که بتوانند این بستر را ایجاد کند و این فضا را در اختیار دانشجو قرار دهد فراهم شود و در تلاش ایجاد آن هستیم.
این به‌عنوان ماموریت اصلی دانشکده است که در فضای دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان دانشکده‌ای که در حوزه تولید علم و فناوری به‌طور خاص بتواند حرف اول را در کشور بزند و امیدواریم که با سازوکارها و زیرساخت‌هایی که به نظر لازم است بتوانیم این قدم‌ها را برداریم.

شما اشاره کردید که در دانشکده گرایش‌های میان‌رشته‌ای تدریس می‌شود، فکر می‌کنید دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان در شناخت دانش‌آموختگان نسبت به وضعیت سایر دانشکده‌ها چقدر می‌تواند موثر باشد؟
به نکته بسیار مهمی اشاره کردید و من می‌خواستم این مطلب را به‌عنوان یکی از پیشنهاد‌ها در خصوص ساختار دفتر دانش‌آموختگان اشاره‌کنم. وقتی بحث میان‌رشته‌ای را تعریف می‌کنید ضرورت ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای را باید بدانید. این درواقع به جهت نیاز به حضور فناوری و تکنولوژی و ارتباطی که بین رشته‌ها ایجادشده، این میان رشته‌ها ایجادشده است. مفهوم این است که یک فناوری در حوزه نانو و تکنولوژی شکل می‌گیرد و این مختص رشته‌های فنی نیست و می‌تواند در حوزه پزشکی هم نمود کند، وقتی نیاز به این مسئله ایجاد  می‌شود نشان می‌دهد که توسعه تکنولوژی رشته‌ها و دانشکده‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد چیزی که ما باید متوجه آن باشیم و اینجاست که ما می‌خواهیم دانش‌آموختگان پل ارتباطی را با ما ایجاد کنند. دانشجویانی که ازاینجا فارغ‌التحصیل می‌شود در حوزه کاری خود با توانمندی‌های خاص خود حضور پیداکرده است و می‌بینید که در خیلی از حوزه‌ها نیاز به تربیت نیرو وجود دارد، نیازی که ما نمی‌توانیم آن را رصد کنیم دانشجو می‌تواند این نیازها را به مجموعه دانشگاه برگرداند و انتظار ما این است که دفتر دانش‌آموختگان به‌عنوان یک پل ارتباطی دوطرفه تعریف شود تا وقتی دانشجو از دانشگاه جدا می‌شود مفهوم یک جدایی طی یک دوره و گرفتن یک مدرک و امور اداری است و این دانشجو نباید به جهت معنایی از دانشگاه جدا شود و همیشه باید در تعامل با دانشگاه باشد. طبیعتاً این مکانیسم را یک دفتر فعال با ایجاد سیستم و روابط می‌تواند ایجاد کند تا دانشجویان را رصد کنیم و آن‌ها به ما فیدبک دهند فارغ‌التحصیلانی که از این مجموعه جدا می‌شود برای ما بسیار اهمیت دارد و آنچه در اینجا آموخته و تجربه علمی و عملی دارد در جامعه چقدر موردنیاز است و این انطباق تا چه حد ایجادشده است. من رسالت دفتر دانش‌آموختگان را به‌عنوان رصد کردن میزان انطباق نیازهای کشور با فضای آموزشی می‌دانم؛ یعنی این انطباق را خیلی خوب می‌تواند ایجاد کند و من در شرح وظایف دفتر دانش‌آموختگان دیدم که بحث جایابی نیازسنجی افراد و معرفی آن‌ها به مراکز از بندهای آن بوده است و در این زمینه خیلی باید فعالیت شود و به اعتقاد من باید دفتر نیازسنجی ایجاد کنیم، این دفتر با همکاری دانش‌آموختگان می‌تواند شکل بگیرد که در قالب چند گروه مختلف و مشخص فعالیت می‌کند و شبکه‌های را ایجاد کند تا هر دانش‌آموخته در شبکه و گرایش خود وارد شود. دفتر می‌تواند این شبکه‌ها را ایجاد کند و دانش‌آموختگان در هر شبکه و گرایش خود متولی شوند و کاملاً به‌صورت یک شبکه منسجم باشد اما نیازمند یک رصد و مدیریت از دفتر دانش‌آموختگان است. این یکی از کارهایی است که در سایت دانش‌آموختگان دانشگاه‌های معتبر انجام می‌شود و خیلی می‌تواند موثر باشد.
دانشکده فناوری‌های نوین در این زمینه چه بسترهایی را برای حفظ ارتباط با دانش‌آموختگان دارد؟
ما امیدواریم که بتوانیم با همکاری دانشگاه و دانشکده، دفتر دانش‌آموختگان را در دانشکده خود پررنگ‌تر کنیم، با مسئولیت مشخص‌تر و فعال‌تر. قطعاً ما برای حضور فعال این دفتر و ارتباط آن با مجموعه دفتر دانش‌آموختگان دانشگاه نیازمند یک تعامل و تعریف مشخص بین دفتر دانش‌آموختگان و دانشکده هستیم. به اعتقاد من دفتر مرکزی باید شرح وظایف دفاتر دانشکده‌ها را به‌طور مشخص ایجاد کند و از آن‌ها بازخواست کند و با برنامه حرکت کند و شما باید در ابتدای هرسال برنامه‌های ارتباطی با دانش‌آموختگان را از ما بخواهید. صرف برگزار کردن یک جشن فقط ارج نهادن به مقام علم و دانش و استاد و دانشجو است اما من از این دفتر تقاضا دارم که شما مشابه معاونت‌های دیگر از دانشکده‌ها برنامه بخواهید و این‌ها را رصد کنید که چقدر ما توانستیم در این امر موفق شویم و چند شبکه را برای گرایش‌های خودمان ایجاد کردیم.
این شبکه می‌تواند به شبکه علمی کشور متصل شود و باعث می‌شود دراین‌ارتباط آنچه برای ما اهمیت دارد این است که ما تا چه حد دانشجوها را تربیت می‌کنیم به مهارت و فناوری‌های موردنیاز جامعه. وقتی رشته‌ها را تاسیس می‌کنیم از عوامل بیرون دانشکده خیلی استفاده نمی‌کنیم و نیرویی را تربیت می‌کنیم به صنعتی که خیلی زبان ما را متوجه نمی‌شود و وقتی دانشجو وارد صنعت می‌شود احساس می‌کند چیزی که یاد گرفته با آنچه موردنیاز است اختلاف دارد، این چالشی است که سال‌ها وجود دارد که آموزش باید اصلاح شود یا صنعت. این پل ارتباطی و مجموعه دانش‌آموختگان به‌راحتی می‌تواند این چالش را برطرف کند و چرخ‌دنده‌هایی که باید به‌آرامی کنار هم قرار بگیرند و چرخه فناوری کشور را بچرخانند به‌راحتی این کار را انجام دهد منتها کاملاً به‌صورت یک کار برنامه‌ریزی‌شده و منسجم با همیاری دفاتر دانشکده‌ها یعنی شما از هر دفتر دانش‌آموختگان دانشکده بخواهید تا ساختار خود را به شما معرفی کند و شما تجربیات خود را به آن‌ها منتقل کنید.

خیلی ممنون آقای دکتر نکات ارزنده‌ای بود و ان‌شاءالله بتوانیم در دفتر با دستورالعمل و برنامه مشخص انجام‌وظیفه کنیم و قطعاً به‌تنهایی نمی‌توانیم و روسای دانشکده‌ها در این زمینه خیلی می‌تواند به ما کمک کنند. فکر می‌کنید حضور یکپارچه دانش‌آموختگان همه دانشکده‌ها در این مراسم چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟
مترجمان این پیام در این دانشکده به‌طور مشخص دیده شده است در اینجا بخشی از اعضای هیئت‌علمی از اعضای خود دانشکده و بخشی دیگر از دانشکده‌های دیگر مامور هستند که تحت عنوان اعضای هیئت‌علمی اولیه و ثانویه هستند. حدود ۳۵ نفر عضو ثانویه به این دانشکده آمدند و این ترجمان اینجا وجود دارد. چون دانشکده نو پا و گرایش‌های میان‌رشته‌ای است طبیعتاً باید افرادی می‌آمدند با رویکردی که برای این دانشکده در حوزه فناوری تعریف‌شده دانشجویانی را تربیت کنند. دانشجویی که در این دانشکده در رشته نانوفناوری یا مهندسی بافت تحصیل می‌کند طبیعتاً با دانشجویی که در دانشکده دیگر با همین استاد درس دارد متفاوت است، چون ما به استادان توصیه کردیم که در اینجا با رویکردی که همراه و همگام با تکنولوژی و با همان نگاهی که در گرایش‌های میان‌رشته‌ای فناورانه است تدریس کنند. در اینجا تاکید می‌کنم که دانشکده میان‌رشته‌ای هم داریم اما در این دانشکده رسالت فناوری برجسته شده است. پس در اینجا ماموریت دیگری به این گرایش‌ها اضافه می‌شود. نکته‌ای که شما فرمودید کاملاً در این دانشکده حس می‌شود و دانشجویی که از اینجا فارغ‌التحصیل می‌شود کاملاً از تمام اساتید دانشکده‌های مرتبط (دانشکده پزشکی از گروه آناتومی، بیوشیمی و... دانشکده داروسازی) به اینجا می آیند و دانشجو با این فضا آشنا شده وقتی در جشن شرکت می‌کند و این ارتباط را در آنجا می‌بینیم دیگر آن دانش‌آموخته حس نمی‌کند که از یک دانشکده فارغ‌التحصیل می‌شود و حس می‌کند که از همه دانشگاه برخوردار بوده است و این خیلی اهمیت دارد که از تمام ظرفیت دانشگاه استفاده کرده و این مسئله کمتر در دانشکده‌های دیگر اتفاق می‌افتد چون اساتید محدود هستند و متناسب با رسالت دانشکده در یک چارچوب فعالیت می‌کند و کاملاً این مسئله حس می‌شود و در روز مراسم دانشجو پیام‌رسان کل دانشگاه است.

چه توصیه، پیشنهاد یا انتقادی از دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دارید؟
از شما و همه همکارانتان به‌خصوص جناب آقای استاد بهادری که از چهره‌های ارزشمند در دانشگاه و شایسته این مقام هستند صمیمانه تشکر می‌کنم و همان‌طور که خدمت شما عرض کردم این دفتر که به اعتقاد من رسالت بسیار مهمی به عهده دارد و باید بتواند در فصل بعدی ارتباط دانشگاه با دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی و درواقع شروع و فصل دوم ارتباط دانشجو با دانشگاه کاملاً موثر باشد و تعامل و پل ارتباطی بتواند بین این‌ها ایجاد کند و با رصدکردن فعالیت‌ها و نیازها بتواند در ارتقاء سطح آموزش و پژوهش در دانشکده موثر باشد و انتظار حمایت مسئولین دانشگاه از ایجاد توسعه ساختاری در دفتر داریم.

آقای دکتر چه پیامی برای دانش‌آموختگان و دیگر مهمانان جشن یکپارچه دارید؟
من در درجه اول تبریک عرض می‌کنم خدمت دانش‌آموختگان این دانشکده که واقعاً باعث افتخار ما و همه اساتید دانشکده و دانشگاه است که چنین دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهیم نقش دانش‌آموختگان نقش سفیران دانشگاه است سفیرانی که پیام آن‌ها توانمندی‌های علمی و عملی دانشگاه در حوزه صنعت است و درواقع انتظار ما بر این است که مهارت‌هایی که دانش‌آموختگان فراگرفتند بتوانند به نحو احسن استفاده کنند و امیدواریم تلاشی که طی سال‌های حضور دانشجویان در دانشگاه محقق شده بتواند به نحو موثری شکل بگیرد و انتظار ما این است که دانش‌آموختگان عزیز ما را فراموش نکنند و ارتباط خود را به‌صورت تنگاتنگ با مجموعه و اساتید خود حفظ کنند و ما منتظر بازخورد این‌ها هستیم که بتواند در پویایی و ارتقاء سطح آموزش و پژوهش و به‌ویژه فناوری به ما کمک کند قطعاً به خانواده‌های محترم که سال‌ها زحمت کشیدند تبریک عرض می‌کنم زمانی که این خروجی و ثمره را می‌بینند احساس می‌کنند که سال‌ها تلاش به ثمر نشسته و ما اعتقادداریم که دانشجوی موفق دانشجویی است که بتواند بهترین استفاده را از فرصت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه و ظرفیت‌هایی که خودش بعداً می‌تواند در حوزه کار ایجاد کند بهره‌برداری کند و شعاری که من شخصاً به آن اعتقاددارم این است که یک استاد موفق استادی است که دانشجویش از خودش موفق‌تر باشد و طبیعتاً آن موفقیت و درخشندگی که دانشجوی فارغ‌التحصیل در حوزه کاری خود دارد نتیجه سال‌ها تلاش و تجربه و زحمتی است که اساتید و بدنه دانشگاه کشیدند و این درخشندگی مرهون همه آن تلاش‌هاست و من برای همه آن‌ها آرزوی موفقیت دارم.
توضیح اینکه این مراسم با حضور تمامی دانش‌آموختگان دانشکده‌های تابعه دانشگاه که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دوره تحصیل خود را به پایان رسانده‌اند روز جمعه ۲۲ تیرماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود.