رئیس دانشکده طب ایرانی آشنایی دانش آموختگان با یکدیگر را فرصتی برای ارتقای آموزشی و پژوهشی آنان عنوان کرد
در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم که قرار است تاریخ ۲۲ تیر ۹۷ برگزار شود، به همین بهانه پای صحبتهای دکتر رضایی زاده رئیس دانشکده طب ایرانی نشستیم که در خصوص دانشکده و دانشآموختگان آن توضیح میدهد:
ضمن تشکر از وقتیکه برای این گفتگو به ما دادید، برای ما در مورد وضعیت دانشکده طب ایرانی و دانشآموختگان آن توضیح دهید؟
از سال ۱۳۸۶ که به همت استاد ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس وقت دانشگاه، اولین دانشکده طب سنتی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفت و در آن سال در مقطع دکتری تخصصی (البته کارشناسی ارشد که بعداً به دکتری تخصصی تبدیل شد) دانشجو پذیرفت. دانشجویان سایر دانشگاههایی هم که اقدام به پذیرش دانشجو کرده بودند به دلیل محدودیت در امکانات و نداشتن استاد، در همین دانشکده تحصیل کردند و بعداً به دانشکدههای خودشان منتقل شدند. از سال ۱۳۸۷ مقطع دکتری تخصصی داروسازی سنتی هم اضافه شد که برای ورود به هر دو رشته افراد باید اولاً یا پزشک یا داروساز باشند و بعد هم آزمون مربوطه که شامل آزمون زبان، آزمون کتبی و مصاحبه است شرکت نمایند. بهطورکلی در کشور از همان آغاز تشکیل دانشکده که در دانشگاه ما شکل گرفت تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر دانشآموخته و دانشجو در حال تحصیل داریم که بیش از ۱۰۰ نفر آنها در دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران تحصیل میکنند. بعداً یکرشته مقطع کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی هم اضافه شد که افرادی با گرایشهای مختلف وارد مقطع کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی تهران میشوند که آن رشته هم الآن دانشجوهای خاص خودش را دارد و تعداد محدودی فارغالتحصیل در کل کشور دارد و احتمالاً در سالهای آینده تعداد فارغالتحصیلان افزایش یابد. مجموعاً در دانشکده این سه رشته مقطع را داریم. البته برنامههایی به وزارت بهداشت برای راهاندازی رشتههای کمکی طب سنتی مثل پرستاری طب سنتی و تغذیه طب سنتی تدوینشده و امیدوارم با تحقق این امر و تکمیل رشتههای طب سنتی با این رشتههای جانبی توسعه کمی و کیفی مدنظر به انجام برسد.
در آستانه برگزاری هفتمین جشن یکپارچه دانشآموختگان هستیم و امسال هم تعدادی به دانشآموختگان دانشکده شما اضافه میشود دانشکده شما چه بسترهایی را میتواند برای ارتباط مجدد با دانشآموختگان خود فراهم کند؟
در این راستا هم دفتر دانشآموختگان را در دانشکده مستقر کردیم و کارمندی را مجزا برای این سمت قراردادیم تا بهصورت تماموقت باشد تا به این وسیله هم ارتباطمان را با دفتر ارتباط با دانشآموختگان حفظ بکنیم، هم داخل دانشکده بتوانیم موضوع را ساماندهی کنیم؛ اما ما در دو غالب هم داریم تلاش میکنیم بهعنوان دانشکده مادر بهنوعی چون دارای بیشترین تعداد هیئتعلمی و تشکیلات سازمانی در بین دانشکدههای طب سنتی هستیم، دو برنامه را پیشبینی کردیم که تعدادی از آنها هم انجام شد یکی برنامههای بازآموزی است که داریم برای همکاران متخصص طب سنتی فارغالتحصیل و داروسازی سنتی طراحی میکنیم که حالا چند موردش هم اجراشده و معمولاً از این برنامهها بهعنوان یک فرصت استفاده میکنیم برای دانشآموختگانی که حالا در هرجایی بهعنوان طرح یا اعضای هیئتعلمی مشغول به کار شدند دوباره دورهم جمع بشوند همدیگر را ببینند که معمولاً تعاملات علمی خیلی خوبی بینشان میافتد چه در قالب همایشها و سمینارهای علمی اتفاق میافتد؛ اما با نگاه صنفی و رشتههای تخصصی هم سعی کردیم جلسات تشکیل بشود و دوستان بتوانند دغدغههایشان مشکلاتی که ازنظر مالی و اداری داشتن با هم مطرح کنند. یک قسمتی از این کار هم با هماهنگی بین بخشی که بین همکاران ما اتفاق افتاده است. در مشهد مقدس تعداد زیادی از همکاران مهمان دوستان دانشکده طب سنتی مشهد بودند و باز این دوباره دیدنها و تعاملات هم علمی و هم فردی برقرار شد و توانستیم دوستان فارغالتحصیلمان را در کنار هم ببینیم و امیدواریم بتوانیم به انجام آن تداوم ببخشیم.
با توجه به سابقه چندساله برگزاری جشن یکپارچه دانشآموختگان تاثیر آن را در برقراری و حفظ ارتباط دانشآموختگان با دانشکده چگونه ارزیابی میکنید؟
من به جشن از دو زاویه نگاه میکنم ما چون زمانی که از دانشکده فارغالتحصیل شدیم جشنهای فارغالتحصیلی به این شکل نداشتیم، جشنهای دانشکدهای بود که آن هم تجربه زیبا و بهیادماندنی بود. من فکر میکنم اینجا دوتا اتفاق میافتد. یکی اینکه دانشجویانی که از یک دانشکده فارغالتحصیل میشوند بههرحال در طول دوره تحصیل خودشان را در غالب آن دانشکده دیدهاند و در جشن خودشان را بهاندازه چهارچوب و بزرگی بنام دانشگاه میبینند. فکر میکنم این خودش ارزش خاص روحی و معنوی برایشان دارد. یادآوری میشود که بههرحال در این مجموعه و این دانشگاه و با این تعداد دانشجو و با این عظمت درسخواندهاند از یک زاویه دیگر هم این موضوع بهعنوان همکاری بین بخشی آشنایی بین بخشی میشود به آن نگاه کرد؛ یعنی وقتیکه ما همه دانشکدههایمان آنجا مطرح میشوند برای همهکسانی که آنجا هستیم چه کسانی که کادر اجرایی هستند، چه کسانی که فارغالتحصیل هستند و چه خانوادهها. فکر میکنم این آشنایی ممکن است فرصتهای بالقوهای ایجاد بکند که درزمینهٔ ارتقا تمام ابعاد دانشگاه چه ابعاد آموزشی چه پژوهشی چه خدماتی چه مالی فرصتهایی شکل بگیرد؛ که به دانشگاه بهعنوان یک خانواده بزرگ نگاه کرد در حقیقت من به جشن دانشآموختگان یک جشن خانوادگی دانشگاه نگاه میکنم.
به نظر شما حضور دانشآموختگان مقاطع مختلف از دانشکدهها با رشتههای متفاوت چه پیامی برای مخاطبین آن خواهد داشت؟
این رویکرد بینرشتهای که دارد در دنیا مطرح میشود تا جایگزین رشتههای تخصصی میشود و کسانی دارند در دنیا تربیت میشوند و تحصیل میکنند که مطالعاتشان به شکل بینرشتهای تعریفشده است. مصداقش میشود اتفاقی که در دانشکده فناوریهای نوین رخ میدهد که از دانشکدههای مختلف و رشتههای مختلف در یک دانشکده در حال تحصیل میباشند. من فکر میکنم جشن دانشآموختگی هم یک مثالی است از حضور افراد مختلف با رشتههای مختلف و گرایشهای مختلف؛ و اگر آنچه بعدازاین جشن اتفاق میافتد که تحت مدیریت دفتر دانشآموختگان است و آن ارتباطی که دفتر تلاش میکند بهعنوان یک کار بین بخشی و بینرشتهای شکل بدهد رسالت بزرگی است؛ اما چنین تعاملاتی در غالب سختافزاری اتفاق نمیافتد و نمیشود که ما افراد را بهراحتی در جمعی گردهم بیاوریم و بیشتر وارد فضای مجازی و برخط و آنلاین میشود و بهصورت تشکیل نت ورک ها و شبکهها کار میکند و احساس میکنم رسالت بزرگی باشد برای دفتر که بتواند این بخش را مدیریت بکند با ایجاد ارتباط بینرشتهای. فکر میکنم که هم خدمت به علم است و هم نام و آوازه دانشگاه را بیشتر میکند.
آقای دکتر پیامتان خطاب به اساتید، دانشآموختگان و خانوادههای آنان که در این جشن حضور دارند چیست؟
بسیار خوشحال و خرسند هستم که تبریک بگویم به همه دستیاران عزیزی که در غالب رشته مقطعهای دکتری تخصصی طب و داروسازی سنتی و کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی از دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغالتحصیل میشوند. هم به خود آنها تبریک عرض میکنم هم به خانوادههای محترمشان که بههرحال دوره تحصیل این عزیزان و مشقتهای آن را در کنارشان تحمل کردند، همدلی و همراهی کردند و هم به همه اعضای هیئتعلمی دانشکده و کارکنان که با تلاش آنها در کنار تلاش خود دستیاران این موفقیت حاصل شد. امیدوار هستم که الطاف و عنایات الهی مشمول دعای دل درستی و تن دستی و جان درستی باشند و همه این عزیزان در هرجایی که مشغول به کار شدند عاقبتبهخیر باشند.
چه انتظار و یا توصیهای برای دانشآموختگان این مراسم دارید؟
مهمترین توصیه دوستانه که اول به خودم این توصیه را میکنم و بعد به همه عزیزانی که در این مقطع فارغالتحصیل میشوند این است که: یک دوره چهار یا پنجساله واقعاً نمیتواند همه دانش را به یک فرد منتقل کند حتی اگر دانش نظری هم در چنین دورهای به یک فرد منتقل بشود اما حوزهی پزشکی حوزهای است که با تمرین و تجربه و تکرار و آموزش بیشتر و مطالعه مکرر و دوباره تقویت میشود، کیفیت آن بالا میرود و تبدیل میشود به یک هنر و از علم فراتر میرود. دست از تلاش دست از ادامه مطالعه و ادامه تحقیق در طول خدمتهایشان برندارند و سعی بکنند که بهنوعی با بازآموزی و بازآرایی ذهنشان و تجربیاتشان، دانش خودشان را عمیقتر و کار و خدمات خودشان را موثرتر و مفیدتر کنند.
بهعنوان کلام آخر اگر نکتهای مدنظر دارید بفرمایید؟
بعد از عاقبتبهخیر شدن که فکر میکنم بهترین آرزو برای همه باشد آرزو میکنم که همیشه هم تن درست باشند، هم دل درست باشند و هم جان درست؛ یعنی سلامت جسم و روح و قلبشان که خداوند برایشان فراهم کند.
توضیح اینکه این مراسم با حضور تمامی دانشآموختگان دانشکدههای تابعه دانشگاه که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دوره تحصیل خود را به پایان رساندهاند روز جمعه ۲۲ تیرماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در تالار وزارت کشور برگزار میشود.