دکتر هادیان جشن یکپارچه دانش آموختگان را مانور عظمت دانشگاه عنوان کرد
در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران فرصتی پیش آمد تا با دکتر هادیان رئیس دانشکده توانبخشی گفتگو کنیم. متن این گفتگو به شرح زیر است:
آقای دکتر برای ما از وضعیت این دانشکده و دانشجویان و دانشآموختگان آن بفرمائید؟
بنام خدا. اجازه دهید واژهای که بعضیها میگویند فارغالتحصیل و بعضیها میگویند دانشآموخته را من بهعنوان راهیافتگان به دانشگاه استفاده کنم. بهویژه برای کهنترین دانشگاه در عرصهی خاورمیانه که ریشههای این دانشگاه در دارالفنون است و ریشههای دارالفنون در عقبهی جندیشاپور است؛ بنابراین کسانی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران میتوانند راه یابند آن دسته از عزیزانی هستند که در رشتههای خودشان از نخبهها بوده و ازاینروی در این دانشگاه مسیر خودشان را پیدا میکنند. من با ۳۲ سال خدمت در این دانشگاه بهعنوان استاد خودم را جزء راهیافته در مسیر دانشگاه علوم پزشکی تهران میبینم که در کنار بزرگان این کشور میخواهیم حال و آینده را بسازیم.
تفاوت ویژهای که فارغالتحصیلان این دانشکده با سایر فارغالتحصیلان دانشگاه دارند این است که اینها در مسیری هستند که با بیمارانی که ویژگیهای خاصی داشته و توانجو هستند که در بین عوام از آنها بهعنوان معلول نام میبریم سروکار دارند؛ بنابراین هنر تعامل با این بیماران یک ویژگی خاصی میدهد به کسانی که از این دانشکده وارد خدمات درمانی و آموزشی و پژوهشی شوند؛ بنابراین پیام این دانشکده بهعنوان جزئی از بدنهی باشکوه دانشگاه علوم پزشکی تهران به آن دسته از عزیزانی که به این دانشکده راه پیدا میکنند این است که ما همیشه با شمائیم و شما همیشه با مائید. شما عضوی از این قسمت بدنهی بزرگ تاریخی دانشگاه هستید و هیچوقت این بدنه و اجزاء از هم جدا نمیشوند. بنابراین ما سعی میکنیم که ارتباطمان با دانشآموختگانمان کماکان حفظ کنیم و این افتخاری است که میتوانیم این جریان را در سطح جامعه داشته باشیم. به امید خداوند با توجه به تجربهی موفقی که در رابطهی تربیت با دانشجویانی موفق دکترای عمومی فیزیوتراپی داشتیم و این تجربه مورد تائید وزارتخانه قرار گرفت از مهر سال جاری انشاء ا... بیست نفر دانشجوی دکترای عمومی فیزیوتراپی هم خواهیم گرفت. این درواقع اولین پایلوت موفقیتآمیز پذیرش دانشجویان دکترای عمومی فیزیوتراپی در کنار کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکدهی توانبخشی انجام مشود و قرار است براساس این پایلوت اجازه پذیرش دکترای عمومی فیزیوتراپی در ۵ دانشگاه در سطح کشور داده شود.
فیزیوتراپی در دنیا پیشرفت ویژهای کرده جامعه ما نیز بهطرف سالمندی میرود و در طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده ما با حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون سالمند مواجه هستیم و پیشگیری از عوارض سالمندی و درمان آنها نیز بر عهدهی این دانشکده است. تکلیف این دانشکده در عرصهی ارائهی خدمات سلامت و تندرستی یک تکلیف نوینی است که ریاست محترم دانشگاه آنها بهعنوان عصر نوین فعالیتهای دانشکدهی توانبخشی تعیین کردند و ما به امید خدا توانستیم بهخوبی وارد عرصهی بینالملل و ارائهی بهترین آموزشها، پژوهشها و بهترین مهارتها بشویم. این دانشکده تنها دانشکدهای است که در منطقهی در مقطع دکترای تخصصی دانشجو تربیت میکند و امیدوارم که با ماموریتهایی که ریاست محترم دانشگاه بر عهدهی دانشکده گذاشته است، با همکاری اعضای هیئتعلمی بسیار توانمند و کارکنان متعهدی که داریم بتوانیم وظایف ملیمان را بهعنوان دانشکدهی پیشروی ملی برعهده بگیریم و بتوانیم مرجع علمی منطقه باشیم. با توجه به ماموریتها قرار است سراغ این فرصتها و به عبارتی تهدیدهایی که میخواهد جامعهی ما بهعنوان سالمندی تهدید کند و ما باید آن را به فرصت تبدیل کنیم برویم و رشتهها و گرایشهایی و احتمالاً دورههای تخصصی و پسادکترایی را درزمینه بازتوانی عصبی، در زمینهی بیماران سکتهی مغزی، درزمینهٔ ضایعات نخاعی، درزمینهٔ ام اس و همینطور بازتوانی سیستم قلبی و عروقی را راه اندازی کنیم. برای مشکلات عضلانی و اسکلتی که قسمتی از جامعه و سالمندان را درگیر خواهد کرد برای آن برنامه داریم که دورههای مختلفی چه بهصورت دکترای تخصصی و چه بهصورت گرایش و چه بهصورت پسادکترا تدوین کنیم که مراحلش بهخوبی پیش میرود. همچنین در حوزهی پژوهش نیز تلاش بر این است که این پژوهشها نیز با نیاز جامعه دقیقاً ارتباط داشته باشد. اولین دانشکدهای هستیم که دفتر ارتباط با صنعت را تشکیل دادیم و علیرغم اینکه از کمپ اصلی دانشگاه دور هستیم ولی شرایط به قسمی است که حداکثر تلاش را همهی ارکان و اهالی دانشکده انجام میدهند و امیدوارم بتوانیم نقش خودمان را بهعنوان دانشکدهی پیشرو برای وظایف ملی خودمان که در شرایط فعلی بحث سالمندی است انجام دهیم. بحثهای غربالگری را در انتهای ستون فقرات و انحناهای زانو، صافی کف پا، وضعیت سر و گردن و مشکلات گردن داریم سعی میکنیم طرحهایی به وزارتخانه ارائه دهیم تا بتوانیم بسیاری از موارد را پیشگیری کنیم.
فکر میکنید دانشکدهی توانبخشی چه بسترهایی را میتواند فراهم کند تا از حضور دوباره فرزندان خود بهره ببرد؟
با اعتمادی که ریاست محترم دانشگاه به دانشکده توانبخشی کرد ما در دو حوزهی معاونت ایجاد کردیم. یکی حوزهی معاونت و برنامهریزی و توسعه و یکی حوزهی معاونت اجتماعی دانشکده. در حوزهی برنامهریزی و توسعه و معاونت اجتماعی ما میخواستیم از دانشآموختگان و بهاصطلاح من راهیافتگانی را که مسیرشان را در دانشگاه انتخاب کردهاند و در سطوح مختلف جامعه حضور موثری دارند بخصوص آنهایی که در سایر کشورها شرایط خوبی به لحاظ تخصص و به لحاظ اجتماعی استفاده کنیم. خوشبختانه دانشآموختگان ما در تمامی رشتهها حضور دارند میتوانند هم مزایا و هم پیشرفتهای حاصل شده در دنیا را به ما انعکاس دهند و ما هم میتوانیم در قالب عضوی از این دانشکده از ایشان در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و درمانی استفاده کنیم. تکالیف این دو حوزه بهویژه برنامهریزی و اجتماعی این است که با ارتباطاتی که برقرار میکنند بتوانیم در قالب همکاریهای علمی، همکاریهای اجتماعی و حتی بحث جذب منابع مالی از حضور دوباره آنان بهرهمند شویم ما اطمینان داریم که بسیاری از این افراد دوست دارند با دانشکدهی موردعلاقهشان که جزئی از پرافتخارترین سنت دانشگاهی منطقه و کشور است ارتباط داشته باشد و این برنامهریزیها آغازشده و در مسیر برنامه ۴ ساله با درصد و عدد نتایجش را خواهیم دید.
دانشآموختگان دانشکده در بحث درمان خصوصاً پیشگیری خیلی نقش دارند، در مورد نقش آنها و انتظاری که شما از ایفای نقششان دارید بفرمائید؟
نقش دانشآموختگان این دانشکده با ذکر جند مثال کاملاً محسوس است. همهی ما کمردرد گرفتهایم و میدانیم ستون فقراتمان و ستون فقرات گردنی در معرض فشارهای زندگی و مشکلات روزمره است. مشکلات کمر و گردن موقعی است که متاسفانه علائم بیماری را تخفیف دهیم که درواقع درمان واقعی نیست. اگر ما بتوانیم به افراد جامعه آموزش دهیم که چگونه ستون فقرات خود را چگونه مراقبت کنند، اینکه چه قدر مجاز هستند بنشینند، در یک وضعیت ثابت بایستند و یا وضعیت صحیح استفاده از قلم و کتاب خواندن چیست، اینها چیزهایی است که میتوانیم به بیماران و کسانی که قرار است بیمار شوند آموزش دهیم. بخصوص شغلهای پرخطر مثلاً مهندسی، دندانپزشکی، کاربران کامپیوتر، هنرمندان و کسانی که سر کلاس میروند که در معرض این بحثهاست و میشود بهراحتی با آموزشهایی که میدهیم مشکلات جسمی و اقتصادی ناشی از آنها را بهراحتی جلوگیری کرد. فقر حرکتی از آن مسائلی است که در جامعهی ما بیداد میکند و ریشهی خیلی از چیزهای دیگر است. نقش ویژهای که بهاصطلاح دانشآموختگان ما دارند بحث اختلالات شنوایی که بعضی وقتها درست تمییز داده نمیشود و برچسب معلولیت ذهنی و کمهوشی به دانشآموز زده میشود. بحث بعضی از اختلالات گفتاری که کودک دارد متاسفانه برچسب کم هوشی به او میدهند و آنها را به مدارسی که معلولین ذهنی هستند میفرستند و مواردی از این قبیل چیزهایی است که اتفاق میافتد. میخواهم بگویم در حلقهی سیستم سلامت، این دانشکده بیشتر از درمان در پیشگیری از بیماریهایی که در بالا اشاره شد یک نقش ویژهای دارد. در ماموریتهای دانشکدهی توانبخشی نیز به این دانشکده تکلیف شده که به سمت سیاستها و اهدافی که دانشگاه را به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم میبرد برویم. قرار است آموزش و پژوهش ما به درد جامعه خورده و ثروتاندوزی کند. نه اینکه فارغالتحصیلی یعنی از جامعه برای شغل طلبکار بود. بلکه ما میخواهیم که نتیجه آموزشهایی که به دانشجویان این دانشکده داده میشود پس از فارغالتحصیلی به مردم جامعه برسد. دانشگاه باید فردی را به جامعه بدهد که برای جامعه مفید باشد. من اسمم بشود پسادکترا، فوق تخصص ولی وقتی نتوانم مسائل جامعه را حلاجی کنم و برایش راهحل پیدا کنم و مشکلات مردم و مشکلات نظام بهداشت و نظام تندرستی را نتوانم کمک کنم، دانشگاه رسالتش را انجام نداده انشاءالله بتوانیم رسالت خودمان را بهعنوان جزئی از این دانشگاه عظیم و پرشکوه انجام دهیم و به آینده امیدوار هستیم.
در خصوص بینالمللی سازی و حضور دانشآموختگان بینالمللی در دانشکده توانبخشی برای ما توضیح بفرمائید؟
در این زمینه نیز دانشکده موقعیت خوبی دارد. اگر به کشورهای منطقه مانند عراق، آذربایجان، جمهوریهای سابق شوروی، آسیای میانه، ترکیه، پاکستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیجفارس سر بزنیم مقطع دکترای تخصصی رشتههای این دانشکده را نمیبینیم. ۵ نفر از دانشجویان فعلی دکترای تخصیصمان از اعضای هیئتعلمی پاکستان هستند که قبلاً کارشناسی ارشد، کارشناسی و حتی دکترای عمومی فیزیوتراپی را اخذ کردهاند ولی برای طی دوره دکترای تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب کردهاند. این یعنی که ما شرایط ویژهای داریم که میتوانیم مرجع منطقهای شویم. خیلی از این الگوهای موجود مانند بیحرکتی در کشورهای منطقه شبیه ماست بنابراین میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. یک تحقیقی که یکی از دانشجویان دکترای تخصصی ما انجام میدهد مقایسه وضعیت کمردرد در رانندگان شهر تهران با شهر لاهور و ما میخواهیم از این اطلاعات به روشهایی برای درمانی که برای هر دو گروه مناسب است برسیم. زمینهی خوبی داریم به شرطی که برایش برنامهریزی کنیم. الآن در مقطع دکترای تخصصی، کارشناسی ارشد و کارشناسی از کشورهای منطقه، از آفریقا دانشجو داریم. واقعیت این است که ما در فاز سرمایهگذاری هستیم ولی در بعضی از بحثهای دکترای تخصصی سریعاً به فازی میرسیم که شرایط خودمان را برای پذیرش دومین سری داوطلبان دکترای تخصصی را ارائه دهیم. خوشبختانه در این دانشکده اختراعی داشتیم که نسبت به نمونه خارجی کمهزینهتر و با ویژگیهای بهتر که آن را در کنگرههای بینالملل ارائه دادند. وزیر آموزش عالی سوئیس در بازدید گذشته خود تمایل خود را برای بازدید از این اختراع اظهار کرد. ما باید خودمان و آیندهی خودمان را امیدوارانه ببینیم و با این امیدواری مطمئن باشیم که میتوانیم هم در دانشگاه و هم در منطقه حرفی داشته باشیم. گروه گفتاردرمانی ما یک دورهی بینالمللی نورولینگوئیستیک را با اساتید بینالمللی تعریف کرده است. گروه کار درمانی ما درحال برنامهریزی با دانشگاه شهید بهشتی برای پذیرش دکترای تخصصی است. گروه شنوایی شناسایی ما آمادگی پذیرش دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجوی دارد و این حرکتی بود که با پذیرش دو دانشجوی کارشناسی ارشد در رشتهی فیزیوتراپی شروع شد. اعضای هیئتعلمی ما توانایی ارائهی متون و آموزش به زبان انگلیسی دارند بههرحال در فضایی کاملاً مثبت ولی درعینحال رقابتی داریم پیش میرویم و امیدواریم وظایف و سهممان را در عرصهی بینالمللی انجام دهیم.
شما فکر میکنید جشنی که با حضور همهی مقاطع دانشجویان داخلی و بینالمللی برگزار میگردد چقدر میتواند در معرفی دانشگاه موثر باشد؟
من یک مثالی میزنم این مثل مهمانیهای بزرگی است که در خانوادهها نیز داریم. این جشن بزرگ، این ایدهی بسیار زیبا همین را فراهم میکند که همهی اهالی دانشگاه همدیگر را میشناسند، این جشن میتواند به دانشآموختگان خود بگوید که در هر شهری چقدر از فارغالتحصیلانش در آن زندگی میکنند حتی چقدر از آنان در کشورهای خارجی زندگی میکنند. حتی من پیشنهاد میدهم که کسانی که نمیتوانند در این جشن حضورداشته باشند با سیستم مجازی بعضیها را نشان دهید و اجاره دهید خودشان را نشان بدهند. چون این جرگه، جرگهی بزرگ دانشگاه علوم پزشکی تهران است، جایی که ما میتوانیم همدیگر را پویاتر کنیم، همدیگر را قدرت بدهیم. خداوند میفرماید دست من با شماست و این کلمهی عجیبی است مگر خدا دست دارد یدا...مع الجماع یعنی شما عضوی از بدنهی پروردگار میشوید و هر وقت با هم جمع هستید. دورهم بودن ایده و حتماً نوآوری میآورد، حتماً جوابگویی به مسائلی که در جامعه وجود دارد تبلور میکند. همین است جمع بهتر فکر میکند. خرد جمعی به وجود میآید. این جمع بزرگ خرد دارد. قطعاً هزاران خرد بهتر از ده خرد است و من فکر میکنم ایدهی فوقالعادهای بوده و هر بار میوههای خودش را بهتر به جامعه نشان میدهد. این جشنها میگوید که ما در بهاریم و محصول ما درراه است تا به قول خود که همانا خدمت به جامعه است عمل کند. دانشگاه علوم پزشکی تهران مادر است و مادر هم برای فرزندانش که در اقصی نقاط کشور یا جهان هستند نگران است و آرزویش نیز بزرگی و عزت فرزندانش است این جشن نقش تربیتی دانشگاه را برای فرزندان خود بیشتر به رخ میکشد و افتخارش این است که فرزندانش برای خدمت به مردم آماده میشوند.
یک بخش از مراسم تقدیر از اساتید و دانشجویان برگزیده است نگاه شما به این مراسم چگونه است؟
قطعاً در مهمانی بزرگ خانوادگی باید نقاط قوت را نشان دهیم. نقاط قوت و سرمایههای دانشگاه اساتید و بزرگان این دانشگاه هستند. کسانی که بیدریغ سالها زحمتکشیدهاند، کسانی که بیدریغ جوانیشان را دادند و درخت تنومند شدند. باید نمونههای درختهای تنومند را که سایهسار دارند به جوانان نشان بدهیم. باید محصولات بزرگ این دانشگاه که اساتید نمونه و موفق هستند را نشان بدهیم و بگوییم آیندهی تو حداقل این است و باید بسیار فراتر از این باشید. در این جشن با نشان دادن نشانههایی، راه آینده را نشان میدهیم و میگوییم شما راهیافتگان این دانشگاه هستید و این هم نمونهی واقعیاش مثل دکتر یلدا، خود استاد آقای دکتر بهادری و این نمونهی صدق ما در ادعایمان است. باید در این جشن بزرگ، اساتیدی را که نشاندهندهی صدق ادعایمان است نشان دهیم.
ارزیابی شما از عملکرد دفتر چیست و اگر توصیه پیشنهاد و انتقادی که به کیفیت مراسم کمک میکند بفرمائید؟
من موقعی اجازه دارم از یک حرکتی با این عظمت انتقاد کنم که قطعاً راهحل هم داشته باشم. آنها دارند پایههایشان را در زمینی سفت میکنند که بهآسانی نیست. این حرکت مانور عظمت دانشگاه است و این مهمانی بزرگ و این مانور بزرگ در مرحلهای است که باید صد در صد حمایت شود. من میدانم که شما و دوست عزیزم سرکار خانم دولتی در عین اینکه چندین وظیفهدارند از ۱۰ روز قبل میآیند همکاری میکنند این انرژی را از شما و استاد بهادری گرفته و من باید سر تعظیم فرود بیاورم در برابر این حرکت خوبی که به سمت جلو میرود. مطمئن باشید این حرکت درست است، در مسیر راه بازتر میشود، چارهها، خِردها و ایدهها بیشتر میشود. در این حرکتی نسبتاً نوپا است و انشاءالله هم در آینده در مسیر تعالی پیش خواهد رفت.
بهعنوان رئیس دانشکدهی توانبخشی به اساتید و دانشجویانی که سالها زحمت کشیدند و خانوادههایی که فرزندانشان را همراهی کردند در این مسیری که فرمودید اگر پیام تبریکی دارید بفرمائید؟
بنده وظیفهی خودم میدانم که بهعنوان امانتدار دانشکدهی توانبخشی به آن دسته از عزیزانی که از این مرحلهی موقتی که تحت عنوان دانشآموختگی یاد میشود عبور میکنند، خجسته باد بگویم. برای اینکه یک مرحلهای از زندگیتان را گذراندهاید. شما به کهنترین و باسنت ترین دانشگاه راهیافتهاید. ارتباطتان کماکان ادامه پیدا میکند چون در اینجا بود که زندگی آیندهتان را ترسیم کردید. وارد شدن به این دانشگاه و این دانشکده شرایط ویژهای داشته که قطعاً بهترین وارد شدند و در تربیت این بهترینها پدران و مادران و اعضای خانوادهی این دوستان عزیز من نقش دارند. شما ادامهی دانشکدهی توانبخشی در سطح جامعه، در اقصی نقاط دنیاخواهید بود و من فکر میکنم میتوانیم این ارتباط را برای توانمندی شما و دانشکده حفظ کنیم تا بتوانیم در کنار هم در مهمانی و مانور بزرگ و جشن راهیافتگان ایدههای جمعی خوبمان را بروز بدهیم. تجربههایمان را به هم انعکاس بدهیم و در مسیر بزرگ دانشگاه که خدمت به مردم و خدمت جامعه است پیش برویم.
توضیح اینکه این مراسم با حضور تمامی دانشآموختگان دانشکدههای تابعه دانشگاه که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ دوره تحصیل خود را به پایان رساندهاند روز جمعه ۲۲ تیرماه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در تالار وزارت کشور برگزار میشود