عمومی | دانشگاه یزد

افزایش ظرفیت هیئت علمی بانوان از ۱۲ به ۳۸ درصد

در ابتدای این نشست معاون اداری و مالی دانشگاه با ارایه گزارشی آماری به معرفی اجمالی وضعیت دانشگاه در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و اجرایی پرداخت.
رییس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست پس از مطرح شدن مشکلات و چالشهای مرتبط با حوزه جذب به سوالات اعضای شورای دانشگاه پاسخ گفت.
سیستم متمرکز و غیر دستوری شبکه جذب
رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم به تشریح مراحل فرایند جذب پرداخت. وی این فرایند را غیر دستوری توصیف کرد و گفت:در پاسخ به سوال مربوط به فرآیند جذب گفت: در اولین گام فرآیند جذب گروهها، دانشکده و دانشگاهها نیازهای خود را در سامانه بارگذاری میکنند و سپس وزارتخانه این نیازها را برای تطبیق با آمایش و نقشه علمی کشور و تطبیق آن بر برنامه های اداری و مالی به مرکز نظارت می‌فرستد.
وی افزود: پس از این مرحله ما از طریق فراخوان از متقاضیان دعوت میکنیم اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.
حجت الاسلام رضوان طلب ادامه داد: در هنگام ارزیابی‌های علمی و تخصصی نیز اولین مرحله سنجش توانایی های علمی متقاضیان ازسوی کارگروه توانایی های علمی است و بعد از این مرحله ازسوی کارگروه صلاحیت‌های عمومی، صلاحیت عمومی متقاضیان مورد ارزیابی قرار میگیرد و در نهایت رای هیئت جذب دانشگاهها به منزله تایید یا رد متقاضیان است.

قاعده گرایی به جای سلیقه گرایی
دکتر رضوان طلب در ادامه سخنان خود بر پرهیز از سلیقه گرایی تاکید کرد و گفت: عمده تلاش ما در مبحث صلاحیت‌های عمومی دوری از سلیقه گرایی و سختگیری است.
وی افزود: ما معتقد هستیم چنانچه قواعد جای سلایق را بگیرند متقاضیان می‌توانند خودشان، خودشان را ارزیابی کنند و بهتر می‌توانند تصمیمات هیئت های جذب را بپذیرند.
وی در ادامه سخنان خود بر آرای اعضای هیئت جذب به مثابه اعلام نظر و نه حق وتو تاکید و گفت: اعضای هیئت جذب از سه شخص حقوقی و ۴ یا ۶ نفر شخص حقیقی تشکیل می‌شود. اشخاص حقوقی عبارتند از؛ ریاست دانشگاه، رییس نهاد رهبری و معاون آموزشی. اعضای حقیقی نیز ازسوی اشخاص حقوقی تعیین می‌شوند.
وی افزود: در این هیئت اعضای ذکر شده هر کدام نظر خود را اعلام میکنند و قرار نیست با رای یکی از اعضا تصمیمات سایرین باطل شود.
شبکه جذب فاخرترین شبکه کشور
دکتر رضوان طلب اظهار داشت: به جرات می‌توان گفت شبکه جذب فاخرترین شبکه کشور است. در این شبکه بیش از ۲۰۰۰ نفر از مسئولین مجرب دانشگاهها حضور دارند. در سمتهای وزارتخانه نیز وقتی نگاه میکنیم میبینیم همه مدیران و مسئولین از دانشگاهها به صورت موقت به وزارتخانه منتقل میشوند.وی این روند را موجب احاطه مسئولین به فرآیندها و چالشهای موجود در دانشگاهها دانست.

مشکل سن در زمان ثبت نام در فراخوان
رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به سن در هنگام فراخوانها گفت: برخی موارد وجود دارد که بر اساس آنها متقاضیان میتوانند پیش از این ثبت نام درخواست معافیت سنی بدهند که بر آن اساس مشکل مربوط به سن آنها نیز حل می شود.
وی تصریح کرد: رسیدگی به صلاحیتها در حیطه کاری ما قرار ندارد و ما صرفا بر روند صحت هیئتهای جذب نظارت می‌کنیم.
واقع نمایی رکن اساسی جذب
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر اعلام نظر بر اساس واقعیات تاکید کرد و بیان داشت: نکته مهمی که در اعلام نظر گروهها و دانشکده ها وجود دارد این است که باید دید آیا نظر آنها بر اساس واقعیات است یا خیر؟. در صورتی که بر اساس واقعیات و نیازمندیها باشد هیئت جذب هم تصمیم آنها را محترم میشمارد.
وی در خصوص اعضای هیئت علمی پیمانی گفت: واقعیت این است که اعضای هیئت علمی پیمانی تنها به مدت یکسال با دانشگاهها قرارداد دارند. این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد تا منجر به ایجاد انتظارات نامتناسب نشود.

آموزش ضمن خدمت رکن مهم ارتقای کیفیت آموزش
حجت الاسلام رضوان طلب در ادامه سخنان خود، آموزش ضمن خدمت را گامی برای بهتر شدن عملکرد اعضای هیئت علمی دانست.
وی با اشاره به سرمایه گذاری کشور فرانسه در این حوزه گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که مسلما نباید در ابتدای کار استادان از آنان توقع زیادی داشته باشیم. وظیفه ما برای بهبود عملکرد آنان در امر آموزش و ارتباط گیری با دانشجویان مستلزم ارائه آموزشهای ضمن خدمت است.
وی طولانی بودن فرآیند جذب را مربوط به دانشگاهها دانست و میانگین زمان توقف پرونده ها در وزارت علوم را حدود ۴۰ روز ذکر کرد.
وی همچنین در خصوص انصراف متقاضیان در مراحل پایانی جذب، جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه های دیگر را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از تضییع حقوق دانشگاهها دانست.
وی در خصوص نارضایتی ها از عملکرد هیئت جذب گفت: بیشتر نارضایتی ها مربوط به دانشگاه هاست. بیشتر فرار مغزها در دانشگاهها رخ می دهد. چون اساسا فرآیند جذب از پایین به بالاست. با این حال ما آمادگی اصلاح نواقص را داریم و در صورتی که نواقص اعلام شود حتما در برطرف کردن آنها تلاش خواهیم کرد.
وی ممنوعیت تدریس و یا اخراج را خارج از حیطه وظایف هیئت جذب دانست.