عمومی | دانشگاه یزد

افتتاح کتابخانه و سالن اجتماعات پردیس علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد

علوم انسانی و اجتماعی باید از حاشیه به متن وارد شود
دکترمحمدصالح اولیاء رییس دانشگاه یزد در حاشیه‌ این مراسم گفت: در این دوره، بحث حمایت از علوم انسانی و اجتماعی کاملا واضح است چراکه بشدت نیازمند علوم انسانی و اجتماعی قوی هستیم و این علوم باید از حاشیه به متن وارد شود.
وی با اشاره به افزایش فضای پردیس علوم انسانی و اجتماعی گفت: به لحاظ زیرساختی ظرفیت قابل توجهی به مجموعه علوم انسانی و اجتماعی اضافه شده است و به لحاظ تجهیزات نیز وضعیت بهتر شده و مشارکت دانشکده‌ها و استادان و همت و تلاشی که صورت گرفته بسیار ارزشمند است. وی افزود به لحاظ محتوا نیز امیدواریم با تکیه بر توانمندی‌ها و افراد نخبه‌ای که در این حوزه وجود دارد بتوانیم تحول ایجاد کنیم.
وی دربخش دیگری از سخنان خود به رویکرد کلی مدیریت دانشگاه اشاره کرد و افزود: رویکرد کلی ما در این دوره عدم تمرکز بود و بحث ایجاد پردیس‌ها و تفویض اختیاراتی که صورت گرفت به این معنی بود که دانشکده‌ها و پردیس‌ها بتوانند با اختیاراتی که دارند مانند دانشگاه خود را اداره کنند.

وی افزود: تفویض اختیار بیشتر به پردیس‌ها در دستور کار مدیریت در سال جاری است و این تفکر وجود دارد که فردی که در متن حضور دارد بهتر می‌تواند مسایل را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: نابسامانی‌ها و ناهماهنگی‌ها نباید باعث ایجاد مشکل شود و پردیس‌ها می‌توانند با ابزار مدیریتی و اجرایی که در اختیار دارند بسیاری از مشکلات را حل کنید.
به گفته وی متاسفانه بسیاری از ابزارهای ساده مدیریتی لوث شده است، مانند بحث پاداش که باید به‌درستی مدیریت شود و درواقع باید به افرادی که کار خاصی انجام می‌دهند تعلق گیرد و حد و مرزها رعایت شود. با استفاده درست از ابزارهای مدیریتی بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
وی یادآور شد: موضوع عدم تمرکز در بحث ساختمان‌ها نیز وارد شده است و به سمتی درحال حرکت هستیم که کم کم هر دانشکده یک ساختمان مستقل داشته باشد و تا حدی این امر انجام شده است.
تحول در حوزه علوم انسانی و اجتماعی یکی از پایه‌های توسعه کشور است
دکتر محمدمهدی لطفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه این نشست گفت: فضایی که به کتابخانه پردیس تخصیص یافته بسیار فضای خوبی برای جلسات نقد کتاب، هسته‌های مطالعاتی، جلسات دانشجویان با استادان و حضور پررنگ تر دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و امیدواریم این فضا به هرشکلی رونق گیرد.
وی افزود: سال گذشته جنبش سخت افزاری خوبی در پردیس علوم انسانی و اجتماعی انجام شد که امیدواریم در بحث جنبش نرم افزاری نیز وارد شود و از فضاهای مناسبی که ساماندهی و تجهیز شده است به‌خوبی استفاده شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تحول در حوزه علوم انسانی و اجتماعی یکی از پایه‌های توسعه کشور است، تاکید کرد: نگاه‌ها نباید سخت‌افزاری باشد و پردیس علوم انسانی و اجتماعی می‌تواند با فعال کردن هسته های علمی و و پژوهشی در حوزه‌های اولویت‌دار و نشریات دارای مجوزی به خوبی فعالیت کند.

دکتر علی مروتی معاون اداری و مالی در این نشست با اشاره به بحث ساخت ساختمان‌های جدید در جنب پردیس علوم انسانی و اجتماعی و مسجد دانشگاه گفت: بحث توسعه ساختمانی محدودیت‌های خاص خود را دارد و امیدواریم با تکمیل و تجهیز این ساختمان‌ها در آینده‌ای نزدیک بسیاری از مشکلات پردیس حل شود.
وی در ادامه سخنان خود افزود:‌ اتفاق خوبی که در این پردیس افتاده است این است که با توجه به محدودیت منابع که درحال حاضر هم در بحث فضاهای فیزیکی و هم در بحث نیروی انسانی در کل دانشگاه درگیر هستیم، پردیس علوم انسانی و اجتماعی به خوبی توانسته در این زمینه هنر مدیریت خود را نشان دهد.
دکتر محمدرضا فاضل مشاور رییس و مدیر حوزه ریاست نیز بحث برگزاری کلاس‌های دروس عمومی به صورت جمعی را مطرح کرد و پیشنهاد کرد به جای برگزاری کلاس‌های دروس مشترک مجزا با تعداد دانشجویان کمتر،‌ یک کلاس با حضور دانشجویان بیشتر در سالن‌های آمفی‌تئاتر واجتماعات دانشگاه برگزار شود.
دکتر کاظم مندگاری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز بااشاره به آماده شدن مجموعه ساختمان‌های گلدانساز که ویژه انجمن‌های علمی است گفت: به زودی این ساختمان تجهیز خواهد شد و امیدواریم این مهم نقطه عطفی برای حل مسایل انجمن‌های علمی در دانشگاه باشد.
اقتدار اکتسابی است نه انتقالی
دکتر محمدرضا صادقیان‌شاهی معاون دانشجویی نیز با بیان اینکه اقتدار اکتسابی است نه انتقالی گفت:‌ مجموعه پردیس باید یک اقتدار ویژه‌ای برای مدیریت مسایل داشته‌ باشد. با توجه به اختیارات ریاست پردیس و هنر مدیریتی که در پردیس وجود دارد می‌توان مشکلات را مرتفع کرد.
دکتر محمدرضا نجاریان رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی نیز با قدردانی از مسئولان دانشگاه گفت: تجهیز و راه اندازی کتابخانه پردیس علوم انسانی و اجتماعی مرهون حمایت‌های مجموعه مدیریت دانشگاه است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسایل موجود در پردیس گفت: متاسفانه بعضی از روسای دانشکده ها و مدیران گروه‌ها هنوز درخصوص اختیارات رییس پردیس توجیه نیستند و این امر باعث به وجود آمدن نابسامانی‌ها و ناهماهنگی‌هایی شده است و لازم است که یک ضمانت اجرایی در پردیس وجود داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی ساختمان جدید پردیس علوم انسانی و اجتماعی بسیاری از مشکلات موجود حل شود.

دکتر جمال برزگری معاون پشتیبانی پردیس علوم انسانی و اجتماعی با ارائه گزارشی از وضعیت این پردیس گفت:‌ در حوزه عمرانی موارد متعددی با مساعدت معاونت پژوهش و فناوری انجام شده است که نمونه بارز آنها ساخت و تجهیز سالن جلسات با اعتبار ۶۰ میلیون تومان، مرکز محاسبات دانشکده روانشناسی با هزینه ۵۰ میلیون تومان و کتابخانه علوم انسانی و اجتماعی با هزینه ۲۶ میلیون تومان بوده است.
وی در ادامه با بیان مشکلات این پردیس، بحث کمبود کلاس‌ها و تخصیص کلاس‌های موجود به گروه‌ها و دانشکده‌ها و نبود اتاق برای استادان، بحث پارکینگ و تفکیک بودجه و هزینه کرد دانشکده ها و گروه‌ها را از مهمترین مسایل این پردیس عنوان کرد.
دکتر پژمان رضایی معاون پژوهشی پردیس علوم انسانی و اجتماعی نیز با اشاره به تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه پردیس علوم انسانی و اجتماعی گفت: در این کتابخانه نزدیک به ۱۰هزار جلد کتاب موجود است که ۴۲۰۰ نسخه کتاب در زمینه رشته حقوق و بقیه کتاب‌ها مربوط به رشته‌های ادبیات فارسی و جغرافیا و سایر رشته‌هاست.

وی گفت: در خصوص محل تامین اعتبار برای تجهیز کتابخانه پردیس با مشورت معاونت پژوهشی مقرر شد که از پژوهانه استادان استفاده شود. وی افزود: در مجموع حدود ۲۶ میلیون تومان برای راه‌اندازی این کتابخانه هزینه شده است که از این میزان نزدیک به ۲۱ میلیون تومان از محل پژوهانه استادان تخصیص یافته است.
وی با قدردانی از حوزه معاونت پژوهشی گفت: در بحث روان سازی آیین نامه های پردیس و طرح پژوهانه استادان، حوزه پژوهشی فعالیت‌های ارزشمندی انجام داده است که امیدواریم این روند ادامه یابد.