عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

ارتباط نظریه پردازی علمی با موضوع ثروت و قدرت

جلسه ۱۲۴ مجمع هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارشی از موانع و مشکلات پیش رو در برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی ارائه شد.
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین دکتر خسروپناه نیز در این جلسه گفت: دست دانشگاه‌ها برای برگزاری کرسی‌ها کاملاً باز است و نهادهای نظارتی و حسابرسی هم از این نظر مشکلی ندارند.
وی افزود: البته در این زمینه مشکل اعتبار و بودجه وجود دارد که با همکاری نهادهایی مانند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها این مشکل قابل حل است.
دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: استفاده بهینه از اعتبارات موجود هم باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه جلسه "دستورالعمل شناسایی و سنجش نظریات و نوآوری‌های علمی بر مبنای مقالات و آثار علمی معتبر" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این دستورالعمل با تشریح چرایی و چگونگی سنجش نظریات و نوآوری‌های علمی، معیارهایی مانند احراز رتبه در جشنواره‌های علمی، انتشار مقالات در نشریات معتبر علمی و چاپ کتاب از نظریه علمی ارائه شده مورد اشاره قرار گرفته است.
سپس اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به حوزه هنر در برگزاری کرسی‌ها و منحصر نبودن نظریه‌پردازی به معیارهای رایج و نوآوری در این زمینه.
سردار قنداقی، نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی هم در این زمینه طی سخنانی گفت: به نظر می‌رسد برخی از پژوهشگران در کشورمان هنوز در گفتمان دهه ۶۰ میلادی غرب متوقف مانده‌اند.
نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: در موضوع نظریه‌پردازی باید ارتباط علم با ثروت و قدرت از منظر جامعه‌شناسی علم و قدرت، مدنظر باشد.
سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی هم در این زمینه طی سخنانی گفت: نباید به نظریه‌پردازی قید و بندهای دست و پاگیر زد.
وی افزود: در مواردی مشاهده شد که یک فرد فاقد مدرک دانشگاهی در یک موضوع علمی یک نظریه را تولید و ارائه کرده است که مورد قبول همه متخصصان آن رشته قرار گرفته است.
سردار وحیدی ادامه داد: موضوع مهم بعدی تفکیک بین نظریه و نوآوری است که باید جدی‌تر گرفته شود.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران هم در این زمینه طی سخنانی گفت: اصولاً اساتید صاحب‌نظر تمایلی به شناخته شدن ندارند و به همین دلیل ما باید به دنبال این اساتید برویم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد این موضوع در شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.