عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

برای نظریه‌پردازی در کنار نبوغ علمی زحمت و تلاش نیز لازم است

جلسه ۱۰۲ شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ارائه "طرح توجیهی ایجاد درس نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور" اختصاص داشت، نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی، به‌عنوان تدوین‌کننده این طرح طی سخنانی گفت: اگر نظریه‌پردازی نباشد تولید علم و به‌تبع آن تمدن سازی هم نخواهیم داشت.
وی افزود: هدف از ارائه این مبحث و ایجاد این سرفصل درسی صرفاً طرح و تبیین اهمیت نظریه‌پردازی علمی است.
سردار قنداقی ادامه داد: به نظر می‌رسد توجه بیش از حد به روش‌شناسی، نظریه‌پردازی را به حاشیه برده است.
نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: در حوزه اهمیت و ضرورت این درس می‌توان گفت نظریه صورت نهایی علم است و علم در رقابت بین نظریات تولید می‌شود.
وی گفت: در طول یک‌صد سال اخیر که از شکل‌گیری دولت مدرن در کشور ما می‌گذرد، با توجه به سیطره غربی‌ها به این روند کشور حاشیه و پیرو غرب تعریف شده و نظام علمی کشور هم از این نظریه متاثر بوده است.
سردار قنداقی افزود: در فرآیند اجرایی شدن نیز باید تالیف کتب درسی، اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و ضمن خدمت و طرح موضوع در شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.
پس از ارائه این طرح، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: آموزش نظریه‌پردازی و روش‌شناسی علمی از مقاطع تحصیلی پایین، توجه بیشتر به مباحث مبنایی در سرفصل‌های درسی علوم انسانی، ارتباط بین نظریه‌پردازی و فلسفه تعلیم و تربیت، تقویت تفکرات خلاق و نوآورانه از مقطع آموزش‌وپرورش، مقید نبودن این سرفصل درسی به برخی ضوابط و مقررات رایج در آموزش عالی، تلفیق بین تجارب حرفه‌ای و دانش نظری، نظرخواهی از نظریه‌پردازان موفق در تدوین سرفصل‌های این درس و ساختارشکنی از برخی روش‌های علمی رایج.
پس از ارائه نظرات اعضاء، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسروپناه نیز طی سخنانی گفت: گزارش ۵ شورای تخصصی ذیل دبیرخانه از بررسی نظرات علمی شده در تالیفات اساتید رشته‌های مختلف پردازش‌شده و در اختیار قرار گیرد.
وی افزود: راهکارهای ارائه شده باید در چارچوب مقدورات و امکانات باشد.
دکتر دهقانی فیروزآبادی، رئیس کرسی علوم اجتماعی هم در این زمینه گفت: جایگاه معرفتی این موضوع به بحث فرانظریه یا نظریه در مورد نظریه‌پردازی اختصاص دارد.
وی افزود: باید بررسی شود آیا نظریه‌پردازی قابل آموزش است یا خیر؟!
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: فرانظریات مختلف با توجه به مکاتب متعدد علمی رایج شکل‌گرفته‌اند که باید بر این فرانظریات تسلط کافی ایجاد شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات اعضاء آیت‌الله رشاد نیز طی سخنانی گفت: این موضوع اگر بخواهد در سطح دانشگاه‌های کشور مطرح شود به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد.
وی افزود: به همین منظور باید این موضوع با تعیین هدف مشخص به صورت یک طرح ؟ و متقن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد یک فهم صحیح و جرات دادن به دانشجو برای نظریه‌پردازی بسیار مهم است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برای نظریه‌پردازی در کنار نبوغ علمی زحمت و تلاش نیز لازم است.
وی افزود: مقطع دکتری باید به سمت پژوهش و تحقیق جهت‌گیری کند.
آیت‌الله رشاد ادامه داد: در این زمینه احساس اعتماد به ‌نفس نیز لازم است و دانشجو باید بداند که در تمدن اسلامی چه پیشینه علمی درخشانی وجود دارد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعد از سخنان آیت‌الله رشاد مقرر شد تا این نظریه با در لحاظ پیشنهادهای اعضا تنظیم و مجدداً طرح شود.