عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

اجرای جدیدترین روش پیوند عصب برای بهبود عوارض ضایعه نخاعی در بیمارستان توانبخشی " رفیده "

جدیدترین روش انتقال و پیوند عصب از طریق جراحی توانبخشی ، برای بهبود عوارض ضایعه نخاعی و برگشت عملکرد های حرکتی در افراد آسیب دیده ، در بیمارستان توانبخشی " رفیده " اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر " فریدون لایقی " رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر ، اجرای این روش جراحی برای سه بیمار ضایعه نخاعی و انجام مجموعه ای از انواع توانبخشی توسط گروهی از کارشناسان و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی که سبب بهبودی نسبی این افراد شده را توضیح داد.

وی با اشاره به آمار بالای تصادفات و ایجاد ضایعات نخاعی در کشورمان که منجر به کم توانی و ناتوانی افراد می شود ، افزود:  براساس آخرین بررسی های انجام شده و همچنین گزارش سازمان جهانی بهداشت ، ایران مقام دوم دنیا را در حوادث جاده ای دارد ضمن آنکه در معرض حوادث غیرمترقبه مانند زلزله است و در حالی که به ازای یک میلیون نفر جمعیت در دیگر کشورهای دنیا ، سالانه ۲۵ نفر دچار ضایعات نخاعی می شوند، این رقم در کشور ما ، حدود ۷۲ نفر در سال برآورد شده است که با توجه به جمعیت کشور، سالانه بین پنج هزار و ۸۰۰ تا شش هزار نفر در ایران دچار ضایعات نخاعی می شوند.

وی تاکید کرد که دانشمندان علوم اعصاب دنیا هنوز در حال تحقیق بر روی چگونگی ترمیم ضایعه نخاعی هستند اما آنچه که هم اکنون در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود، پیوند و انتقال عصب به عضو آسیب دیده است که خوشبختانه این روش هم اکنون در بیمارستان توانبخشی رفیده انجام می شود و با اقدامات پزشکی (جراحی و پیوند عصب ) و انواع فعالیت های توانبخشی (کاردرمانی و فیزیوتراپی و ...) می توان عملکرد حرکتی را به صورت نسبی به بیمار برگرداند.

وی افزود: این اقدامات برای برخی از بیماران که شرایط لازم برای پیوند و انتقال عصب را داشته باشند، امکانپذیر است ، ضمن آنکه اگر طی شش ماه اول بعد از حادثه ، این اقدامات صورت بگیرد، تاثیرگذاری آن دوچندان خواهد بود.

دکتر لایقی که فوق تخصص جراحی دست دارد و جراح سه جوان بستری در بیمارستان توانبخشی رفیده است در مورد انجام این عمل جراحی توضیح داد: این بیماران در اثر ضایعه نخاعی ، از ناحیه دست و انگشتان دچار فلجی شده بودند و با توجه به از کارافتادن انگشتان ، از انجام امور شخصی و اشتغال ناتوان بودند، اما با توجه به اینکه حرکت شانه و بازو در این افراد وجود داشت ، پیوند عصب از بازو به دست و انگشتان صورت گرفت و با اقدامات توانبخشی بعد از عمل ، خوشبختانه دو تن از آنان ، بعد از هشت ماه و یک نفر بعد از پنج سال که از حادثه و ضایعه نخاعی شان می گذشت ، نسبتا بهبود یافته و هم اکنون می توانند کارهای شخصی و روزمره خود را انجام دهند.

وی همچنین از جابجایی و انتقال تاندون و عضله بعنوان روش دیگری برای بازگشت عملکرد حرکتی اعضای آسیب دیده در برخی از بیماران گفت که حتی با گذشت چند سال از بروز ضایعه نخاعی، جابجایی و انتقال تاندون و عضله ، توانسته به آنان کمک کرده و عضو آسیب دیده را به حرکت وادارد.

******

خدمات پزشکی و توانبخشی بیمارستان توانبخشی رفیده با تعرفه های دولتی ارائه می شود

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که در مورد هزینه جراحی و امور توانبخشی پرسید، گفت: بیمارستان توانبخشی رفیده از جمله بیمارستان های دولتی و زیرمجموعه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است و هرچند که از توانایی علمی و تخصصی اعضای هیات علمی و متخصصان برجسته علوم پزشکی و توانبخشی بهره مند است، اما با توجه به اینکه بیمارستان ، دانشگاهی و دولتی است ، همان فرانشیزی که دولت تعیین کرده ، برای هزینه بیماران محاسبه می شود و هزینه سنگینی نخواهند داشت.

******

توصیه جدی برای کاهش ضایعات نخاعی ناشی از تصادفات و حوادث

دکتر لایقی با اشاره به اینکه ضایعه نخاعی ۲۰ درصد از افراد آسیب دیده مربوط به ضایعه گردنی است که چهار اندام فرد را از کار می اندازد، توصیه اکید کرد: هموطنانی که بلافاصله بعد از حوادث به سر صحنه می رسند ، حتما از جابجا کردن مصدمان خودداری کنند و منتظر نیروهای آموزش دیده امدادگر بمانند ، چرا که قبل از ثابت کردن ستون فقرات ، مهره های گردنی و کمری ، هرگونه جابجایی ، سبب ایجاد ضایعه نخاعی و حتی مرگ مصدوم می شود.

وی افزود: مطمئنا با رعایت این مساله ، از عوارض و آسیب های ناشی از تصادفات و حوادث به میزان قابل توجهی پیشگیری می شود و با اقدامات توانبخشی بعد از حوادث نیز بازتوانی مصدومان بخوبی انجام شده و سریعتر به زندگی عادی برمی گردند.

******

تاکید بر ضرورت گسترش بیمارستان توانبخشی در سراسر کشور

دکتر لایقی در عین حال به ضرورت گسترش مراکز درمانی و توانبخشی در رابطه با ضایعات نخاعی در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار تصادفات و حوادث غیرمترقبه مانند زلزله در کشور ما ، کشور به پنج تا هفت هزار تخت توانبخشی در تهران و شهرستان ها نیاز دارد، در صورتی که بیمارستان توانبخشی رفیده فقط با یکصد تخت ، باید پاسخگوی بیماران و نیازمندان از سراسر کشور باشد که متاسفانه بسیاری از آنان در نوبت انتظار هستند تا از خدمات پزشکی و توانبخشی این بیمارستان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: انجام انواع اقدامات توانبخشی بعد از اعمال جراحی ، در بهبودی و برگشت بیمار به زندگی عادی و قطع وابستگی به اطرافیان و خانواده ، بسیار تعیین کننده است و با توجه به اینکه این اقدامات باید بصورت مداوم و روزانه در طول چهار تا پنج ساعت انجام شود، نیاز به امکانات بستری برای بیماران است که نمی توانند هر روز در حال تردد از محل سکونت به بیمارستان باشند.

******

دعوت از خیران و نیکوکاران برای حمایت مالی از بیماران نیازمند به خدمات پزشکی و توانبخشی

مدیر بیمارستان توانبخشی رفیده نیز در بخشی از این گفت وگو ، به تعرفه دولتی خدمات توانبخشی که جوابگوی هزینه های بیمارستان بویژه در بخش خدمات سرپایی نیست ، اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماران ضایعه نخاعی و یا سکته مغزی باید از خدمات در طولانی مدت استفاده کنند و تامین هزینه برای بسیاری از آنان مشکل است.

" محسن زاده " با دعوت از خیران سلامت برای مشارکت در این زمینه ، افزود: خیران از بیمارستان توانبخشی رفیده دیدن کنند و از نزدیک ، امکانات پزشکی و توانبخشی و چگونگی ارائه خدمات به بیماران و نیازمندان را ملاحظه کرده و بیماران نیازمند را در استفاده از خدمات این مرکز درمانی منحصربفرد، یاری کنند.

در ادامه این نشست خبری ، اعضای تیم توانبخشی بیماران ضایعات نخاعی که شامل متخصصان طب فیزیکی ، کاردرمانی و فیزیوتراپی می شوند نیز از چگونگی فعالیت های انجام شده مربوط به تخصص خود جهت بهبودی این بیماران و همچنین برای نوجوان فداکار زلزله زده کرمانشاهی که پس از اجرای یک برنامه منسجم و هدفمند توانبخشی ، با واکر راه می رود، گفتند.

لازم به ذکر است ، بیمارستان توانبخشی رفیده از جمله چهار مرکز درمانی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می باشد که انواع خدمات پزشکی و توانبخشی به بیماران و نیازمندان ارائه می دهد.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تحت نظارت وزارت بهداشت و با ۲۲ گروه آموزشی تخصصی و هشت مرکز تحقیقات، به تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و ۸۰۰ نیروی متخصص در حوزه های " رفاه و سلامت اجتماعی ، سلامت روانی و توانبخشی" می پردازد.

اعضای هیات علمی و متخصصان تربیت شده در رشته های پزشکی و توانبخشی این دانشگاه مانند " کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، فیزیوتراپی، مددکاری اجتماعی ، روانشناسی ، مشاوره خانواده، سالمند شناسی و همچنین روانپزشکی ، روانشناسی بالینی و پرستاری توانبخشی "، از طریق دو بیمارستان تخصصی و دو کلینیک پزشکی – توانبخشی ، انواع خدمات حوزه فعالیت خود را به بیماران و نیازمندان ارائه می دهند.

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور