عمومی | دانشگاه یاسوج

نشست رئیس دانشگاه یاسوج و مدیرکل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان


به گزارش روابط عمومی دانشگاه، با حضور روسا و معاونین پژوهشی دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی، نشست مشترک همکاری دانشگاه یاسوج و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد. در این نشست، رئیس دانشگاه با مهم‌دانستن مقوله استاندارد در دنیای امروز گفت: هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا مساله استاندارد کالاها و خدمات به طور جدی اعمال نشده‌است و این مساله باعث سنگین‌تر شدن رسالت این سازمان در ایران و استان می‌شود.


دکتر احمد عریان، توان اعضای هیات علمی و کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه یاسوج را مطلوب ارزیابی کرد و افزود:

هدف از ایجاد آزمایشگاه مرکزی در هر مرکز دانشگاهی ارائه خدمات به سازمان‌ها و نهادها است که دانشگاه یاسوج آمادگی کامل جهت انجام این خدمات را دارد.

وی اظهار داشت:

بسیاری از مسائل در رابطه بین دانشگاه و اداره استاندارد مغفول مانده‌است .

دکتر عریان اخذ بسیاری از استانداردهای ملی و بین المللی تجهیزات آزمایشگاهی را اصل اول فراموش‌شده دانست و اضافه کرد:

در صورتی که این استانداردها گرفته‌شود، تاثیر بزرگی در ارتباط صنعت و دانشگاه و بالارفتن درجه ارزش‌گذاری کارهای پژوهشی خواهد داشت.

رئیس دانشگاه یاسوج عدم استفاده از امکانات آزمایشگاهی دانشگاه در جهت تبدیل این آزمایشگاه‌ها به آزمایشگاه‌های مرجع را اصل دوم فراموش‌شده در این ارتباط خواند و تصریح کرد: با وجود چنین امکانات و تجهیزاتی انتظار این است که آزمایشگاه‌های ما آزمایشگاه‌های مرجع باشند.

وی غفلت از توان دانشگاه در تهیه و تدوین استانداردهای ملی و حتی بین‌المللی را سومین اصل فراموش‌شده در این ارتباط دانست و تصریح کرد:

دانشگاه با بهره‌مندی از توان علمی خود می‌تواند در تعریف، تدوین و اجرای بسیاری از استانداردهایی که تا کنون تعریف‌نشده‌اند اثرگذار باشد.

دکتر عریان ضمن دعوت از مدیران وکارشناسان سازمان استاندارد جهت بازدید از امکانات آزمایشگاهی دانشگاه یاسوج گفت:

این دانشگاه در جهت رفع نیازهای پژوهشی و اجرای طرح‌های پژوهشی شما آماده است.


مدیرکل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان نیز در ادامه نشست با ارائه گزارش از عملکرد این اداره کل گفت: متاسفانه بسیاری از استانداردهای اجباری در این استان رعایت نمی‌شود که این مساله باعث شده‌است ضریب نفوذ استاندارد در این استان ۴۰ درصد باشد که عدد کمی است.

وی عدم تمکین تولیدکنندگان مصالح ساختمانی به شاخص‌های استانداردهای اجباری را مشکل دیگری خواند و افزود: این مساله را با استمداد از مراجع قضایی تا حد زیادی حل کرده‌ایم.


مهندس متقیان استانداردسازی وسایل بازی، ایستگاه‌های CNG و کالیبراسیون وسایل توزین و باسکول‌ها را اقدامات ارزشمند این سازمان دانست.وی توسعه همکاری‌های آزمایشگاهی با دانشگاه را خواستار شد و افزود:

در تدوین استاندارهای ملی و بین المللی، کیفی نمودن همکاری‌های پژوهشی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و فعال‌تر شدن دفتر استانداردسازی دانشگاه اهتمام جدی خواهیم‌داشت.