عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

کسب رتبه برتر توسط دانشجویان علوم کامپیوتر دانشگاه محقق اردبیلی در مسابقات بین المللی PAN ۲۰۱۸ فرانسه

رئیس دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نرم افزار شبیه ساز نوشته شده توسط دانشجویان رشته علوم کامپیوتر دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان برترین شبیه ساز در زمینه Author Obfuscation در مسابقات PAN ۲۰۱۸ برگزیده شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر صدیف احدپور با اعلام این خبر افزود: مصطفی ره گوی، حامد بابایی، سالار خیاط میرزارسولی و حسن زینالی دانشجویان ترم هشت رشته علوم کامپیوتر این دانشکده، توانستند به عنوان اولین تیم ایرانی، مقام برتر این مسابقه معتبر بین المللی را کسب نمایند.
وی افزود: PAN جزو رویداد های علمی در زمینه پردازش زبان طبیعی با هدف جمع آوری دیدگاه های مختلف جهت حل مسائل به روز و ارزیابی الگوریتم ها در زمینه پردازش متن می باشد که هر ساله در قالب آزمایشگاه و به صورت مسابقه ای در زمینه های متفاوت به عنوان زیرمجموعه ای از کنفرانس CLEF برگزار می گردد، که در این رویداد علمی از بدو شروع تاکنون ۴۰۰ تیم از کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، آرژانتین، برزیل و غیره اقدام به طرح ایده های مورد نظر در قالب نرم  افزار(حدود ۷۰۰ نرم افزار) کرده اند.
وی تصریح کرد: مقاله نوشته شده توسط این دانشجویان که در زمینه تشخیص زبان طبیعی می باشد نیز در کنفرانس بین المللی CLEF ۲۰۱۸ که شهوریور ماه امسال در کشور فرانسه برگزار خواهد شد، مورد پذیرش قرار گرفته است.
دکتر دانیال میری زاده عضو هیات علمی و استاد مشاور انجمن علمی علوم کامپیوتر دانشگاه محقق اردبیلی نیز درباره اهمیت این مسابقه گفت: هر ساله هزاران کتاب و مقاله علمی در دنیا منتشر می گردد که بحث سرقت ادبی و یا Plagiarism و تشخیص آن از مباحث چالش برانگیز این حوزه است.
وی افزود: این مسئله در زمینه تولید نرم افزار و حق تالیف آثار دیجیتال و تشخیص صاحب اثر و حفظ دارایی معنوی برنامه نویس و یا مولف نیز اهمیتی دوچندان دارد.
میری زاده ادامه داد: با توجه به حجم بالای تولید آثار علمی و ادبی در عصر حاضر، تشخیص صاحب واقعی اثر توسط افراد متخصص، کاری زمان بر و بسیار دشوار است، اما توسعه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی کمک شایانی برای رفع این مشکل نموده است.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: نرم افزارهای Author Identification (تشخیص مولف) که اخیرا توسعه داده شده اند با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی در زمینه تفسیر زبان انسانی عمل می کنند. با وجود اینکه این ابزارها در بسیاری از موارد عملکرد بسیار خوبی دارند، اما به دلیل پیچیدگی زبان انسان و استفاده از سبک های مختلف نوشتاری، در برخی موارد نتیجه حاصل از این ابزارها اشتباه می باشد.
وی گفت: به طور معمول افرادی که قصد سرقت ادبی مقالات علمی را دارند، با جابجا کردن یا تغییر برخی کلمات در جملات ( paraphrase ) سعی می کنند تا این نرم افزارها را در تشخیص، ناکام بگذارند.
میری زاده خاطرنشان کرد: مسابقات بین المللی PAN یکی از معتبرترین مسابقات در حوزه پردازش زبان طبیعی است که یکی از  اهداف آن ارزیابی کارایی نرم افزارهای تشخیص مولف و یافتن نقاط ضعف آنها می باشد. در شاخه Author Obfuscation که دانشجویان ما توانستد مقام برتر این دوره را کسب کنند، هدف ارائه روش و نوشتن برنامه ای است که بتواند متن یک نویسنده را به گونه ای بازنویسی کند تا ابزارهای تشخیص مولف گمراه شده و  قادر به شناسایی مولف اصلی نباشند.