عمومی | مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تعریف ۲۰ موضوع کاربردی برای بهره مندی از پتانسیل های دانشجویی در مقطع ارشد و دکترا

در اولین جلسه کارگروه حمایت از پایان نامه های دانشجویی ارشد و دکترا، تعریف ۲۰ موضوع کاربردی، به منظور بهره مندی از توان علمی، تجهیزاتی و نیروی انسانی دانشگاه ها در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور مورد تصویب قرار گرفت.
در اولین جلسه کارگروه حمایت از پایان نامه های دانشجویی ارشد و دکترا که عصر امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و به ریاست دکتر شکرچی زاده رئیس این مرکز برگزار شد، اعضای این کارگروه که متشکل از ۱۳تن از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور بودند، به منظور رفع نیازها و مشکلات مبتلا به زیرساخت های حمل و نقل در کشور، با طرح موضوع حمایت از پایان نامه های دانشجویی مرتبط به بحث و تبادل نظر پرداختند.
مهندس میرشفیع معاون ساخت و نگهداری آزادرراه ها در این نشست با تقدیر از برگزارکنندگان و مهم خواندن محورهای موضوعی طرح شده، گفت: در شریط کنونی امکانات بسیار زیادی موجود می باشد و در مجموعه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نظیر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پتانسیل ها و تجهیزات بسیار خوبی را شاهد هستیم و در کنار همه اینها، دانشجویان باانگیزه ای هم وجود دارند. متاسفانه توجه به دانشجویان باانگیزه آنطور که باید نیست و ضرورت دارد تا با مدیریت دریت، زمان، وقت و انرژی دانشجو را حفظ نماییم.
وی با برشمردن توانمندی های موجود در مجموعه معاونت ساخت و نگهداری آزادراه ها ادامه داد: ما باید در ابتدا به درستی مسئله را تعریف کنیم  که از عهده دانشجو هم بربیاید. در حال حاضر قابلیت تعریف ۲۰ موضوع کاربردی در کوتاه مدت وجود دارد و ما در این زمینه اعلام آمادگی می کنیم تا بتوانیم با بهره گیری از بدنه دانشجویی شرایط اجرای ان را فراهم سازیم.
دکتر شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نیز در نشست عصر امروز با تقدیر از حمایت های مهندس میرشفیع گفت: بخش قیر و آسفالت مرکز برنامه ۵ ساله متکی بر برداشت از موضوعات صنعت را تدوین نموده است که می تواند مبنای اولیه برای اجرایی نمودن مباحث این جلسه باشد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد بایستی از توان دانشگاه ها و دیگر مراکز نیز بهره ببریم تا مشخص شود که با چه بخش ها و در حول چه موضوعاتی می توانیم تعامل و همکاری داشته باشیم.
دکتر شکرچی زاده با اشاره به ابلاغ دستورالعمل دسترسی آزاد به اطلاعات و ضرورت توجه به این دستورالعمل تصریح کرد: تصور من این است که ما نسبت به داده ها و تنوع و ارزش ها وقوف کامل نداریم و این مسئله بویژه در میان اعضای هیات علمی به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین باید این داده ها و اقلام آماری را تا جایی که قابلیت دسترسی دارد را با هماهنگی وزارتخانه تعیین و در اختیار اعضای هیات علمی قرار دهیم تا بر اساس آن بتوانیم در جهت بهبود و تسریع اقدامات گام برداریم. دسترسی به داده ها می تواند زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان را نیز فراهم آورد.
وی ادامه داد: اگر این داده ها را به عنوان ابزار اولیه برای تعریف پروژه های تحقیقاتی تحقیقاتی قرار دهیم، قطعا در کنار بخش های آزمایشگاهی می تواند نتایج بسیاری را  داشته باشد.