عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

در گفت وگو با آنا مطرح شد؛ علوم انسانی نیازمند تربیت متفکران خلاق است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: علوم انسانی به تربیت متفکران خلاق و نظریه‌پردازی قوی در این حوزه نیازمند است .

دکتر محبوبه سلیمان پورعمران عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا ضمن بیان اهمیت رشته‌های علوم انسانی اظهار کرد: « علوم انسانی به تربیت متفکران خلاق و نظریه‌پردازی قوی در این حوزه نیازمند است که باید با منطق مناسب این علوم ‌و زبان ‌آشنا به فهم دقیق و عمیق متون، به تربیت متخصصان در رشته‌ها و گرایش‌های متعدد آن همت گماشت.»

استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد بجنورد خاطرنشان کرد: « در سال‌های اخیر، علوم انسانی با تعیین خطوط کلی، زیربنای توسعه و مسیر پیشرفت کشورها را ایجاد کرده است و باید دانست که بدون علوم انسانی قوی که منجر به شناخت کافی از فرهنگ و زمینه‌های اجتماعی پیشرفت می‌شود، نمی‌توان در زمینهٔ دیگر علوم توفیق چندانی حاصل کرد.»

مدیر گروه رشته مدیریت آموزشی واحد بجنورد افزود: «علوم انسانی منبع مهم تشکیل و توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی و عقلانی است؛ زیرا آگاهی و درک افراد جامعه را برای مشارکت فعال تقویت می‌کند و مهارت تفکر نقادی و خلاق و تحلیل را بهبود می‌بخشد و انسان‌ها را در کشف و شناسایی ابعاد سرمایه اجتماعی و بررسی موضوعات مربوط به بشریت درگذشته و حال و آینده درگیر می‌سازد و قابلیت تحلیل و درک حوزه‌هایی چون سیاست، اقتصاد و اخلاق را ایجاد می‌کند.»

وی تصریح کرد: «به عبارتی علوم انسانی، سبب اصلاح و ترمیم بنیان‌های اجتماعی و ارزشی جامعه و رشد و تعالی اقتصادی و غنای فرهنگی جامعه خواهد شد.»

عضو هیات علمی واحد بجنورد افزود: «پرورش،‌ وظیفه اصلی آموزش عالی است. در این راستا، برای برخورد صحیح با تغییرهای چندجانبه و سریع جهان امروز، باید دانشجویانی تربیت شوند که به مناسب‌ترین وجه پاسخگوی این تغییرات باشند.»

سلیمان پورعمران با اشاره به مهارت‌های موردنیاز قشر جوان افزود: «قشر جوان و به‌ویژه دانشجویان، نیازمند یادگیری مهارت تفکر انتقادی، تعهد اخلاقی و احساس مسئولیت برای ایفای نقش خود در توسعه اقتصادی و مسئولیت شهروندی هستند و این‌یکی از رسالت‌های مهم علوم انسانی محسوب می‌شود.»

مدیر گروه مدیریت آموزش ی واحد بجنورد خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تاکید بسیاری بر اسلامی شدن علوم انسانی بوده است؛ این مهم، نیازمند مقدماتی برای رشد پرشتاب علم و فناوری و تحولات عظیم اجتماعی، اقتصادی به‌خصوص اهداف برنامه‌های توسعه و سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران است که در این زمینه باید شرایط مناسب برای تحقق این امر مهم در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پدید آید.»

سلیمان پورعمران افزود: «برای ایجاد تحول راهبردی در علم و فناوری، توجه بیشتر به پژوهش و تربیت نیروهای متعهد و متخصص این حوزه باید در صدر اولویت‌های کاری قرار گیرد.»

استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد بجنورد تصریح کرد: «بهره‌گیری از بخش خصوصی در امور تحقیق و پژوهش برای سرعت بخشیدن به این مهم، تخصیص بودجه کافی برای رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی کلان، کاربست تحقیقات موجود در مقطع تحصیلات تکمیلی ، گسترش رویکرد تلفیقی و بین‌رشته‌ای، تعدیل بعد انتزاعی و عینی‌تر کردن خروجی و محصول این حوزه و خروج از رویکرد جزیره‌ای و نزدیک‌ی فاصله آن با زندگی و بازارکار می‌تواند در تحقق اهداف آموزش عالی و علوم انسانی به‌خصوص در بخش تربیت نیروی انسانی مفید واقع شود.»