عمومی | انجمن علمی موتور ایران

بیانیه ی پایانی دهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت

به نام کِردگار دانا و توانا

دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت با همکاری:
دولتمردان و سازمان محیط زیست
صنعت‌گران و سازندگان قطعات و مجموعه‌های مربوطه در حوزه موتور و خودرو
تامین‌کنندگان سبد سوختی (گاز طبیعی، بنزین و دیزل) و فرآورده‌های نفتی
و دانشگاهیان و سازمان‌های دانش‌بنیان، در محیطی علمی و پژوهشی با رویکرد تعامل فناورانه نوین در خودروهای پاشش مستقیم، پایه گاز طبیعی، برقی و دورگه و سوخت‌های جایگزین برگزار گردید. در همایش مذکور با ارائه‌ی مقالاتی با نگرش معرفی نوآوری‌های کاربردی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با رویکرد تبادل تجارب و دانش حوزه‌های فنی قوای محرکه و هم‌اندیشی در نشست‌ها و میزگردها با نیل به هم‌افزایی آرا برای رسیدن به اهداف مشترک، در تحکیم پیوند عمیق و پایدار ارکانِ یاد شده، تشریک مساعی گردید.
در این هنگام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی موتور، ارتباط مستقیم بین صنعت‌گران کارآفرین، و دانشگاه‌ها و سازمان‌های دانش‌بنیان – به عنوان ابزارهای علمی این ارتباط – را تسهیل گردانید.
در همایش برگزارشده توافق بر هم‌افزایی و تعامل واحدهای طراحی قوای محرکه و خودروسازان، مراکز علمی و سازمان‌های دانش بنیان، تامین‌کنندگان قطعات، سوخت و فرآورده‌های نفتی به عنوان سه رکن اساسی طراحی، توسعه و تولید موتور تاکید گردید.
در این راستا، می‌توان بیانیه پایانی را در حوزه‌های صنعت خودرو و نفت، با توجه به سخنرانی‌ها مقامات در مراسم افتتاحیه و اختتامیه، میزگردهای تخصصی، سخنرانی‌های کلیدی، مقالات علمی و نشست‌های صنعتی در سیزده بند به شرح ذیل جمع‌بندی، و تقدیم نمود:
۱- بر توسعه‌ی تحقیقات علمی برای ارتقای کارآمدی موتورهای پایه گاز و دستیابی به فناوری‌های نوین، و نیز تعمیم کاربرد موتورهای پایه گاز تاکید گردید.
۲- استفاده از فناوری‌های نوین برای ارتقای موتور خودروهای تولید جاری بر مبنای قابلیت آنها با رویکرد کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در صنعت خودرو مورد تاکید قرار گرفت.
۳- استفاده از قوای محرکه با انرژی تجدیدپذیر برای خودروهای تولیدی و جدید در دستور کار واحدهای طراحی موتور قرار گیرد و نتایج آن به صورت طرح‌های اجرایی مصوب گردد.
۴- استفاده از فناوری نوین برق و الکترونیک در تولید قوای محرکه دورگه و پایه برقی برای خودروها، در حوزه صنعت خودرو و وموتور، برنامه‌ریزی و اجرایی گردد و قطعه‌سازان در این خصوص آمادگی و همراهی لازم را به عمل آورند.
۵- ارتباط نزدیک بین پژوهشگاه نفت و مرکز تحقیقات موتور برای ارتقای کیفیت سوخت‌ها و روغن و تاثیر کاربرد آن در صنعت موتور با طراحی، توسعه و تولید انواع سوخت با همکاری صنعتگران موتور و نفت به وجود آید. در این خصوص پیشنهاد می‌گردد که کارگروه قوای محرکه و سوخت تشکیل گردد و جلسات دوره‌ای در مرکز تحقیقات موتور و پژوهشگاه نفت، دبیرخانه کارگروه برگزار کند. کارگروه مذکور، راهکارهای اجرایی برای ارتقای بازده‌ی موتور با سوخت بهینه را واکاوی نموده و نتایج آن را در همایش آتی ارائه نماید.
۶- نقش انکارناپذیر صنعت قطعه‌سازی در ارتقای کیفیت محصول قوای محرکه، بر اهمیت ضرورت تحقیق و توسعه‌ی مستمر به عنوان کلید رمز پیشرفت و خودکفایی، و توجیه و ترغیب قطعه‌سازان به این امر، مورد تاکید قرار گرفت. واضح و مبرهن است که بجاست سازندگانِ قطعات موتوری با بکارگیری فناوری‌های پیشرفته، منطبق با استانداردهای الگوی مصرف سوخت، آلایندگی و عملکردی در موتورهای با سوخت گاز طبیعی، مایع، دیزل، برقی، دورگه و بنزینی، تامین قطعات مورد نظر را – از نمونه‌سازی تا تولید انبوه – در دستور کار قرار دهند.
۷- پشتیبانی از قطعه‌سازان در قالب قراردادهای تولید انبوه، برای ارتقای کیفیت ساخت و تامین، با اتکا به تحقیق و توسعه، برای نِیل به سطح رقابت‌پذیری، مورد تاکید قرار گرفت.