عمومی | بنیاد ملی نخبگان

بازدید از باغ موزه دفاع‌مقدس، موزه ملی ایران و نمایشگاه موزه لوور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای اجرای برنامه فرهنگی-تربیتی سال ۹۷ بازدید از مجموعه باغ‌موزه دفاع‌مقدس و موزه ملی ایران (موزه ایران باستان و نمایشگاه موزه لوور) به همت بنیاد نخبگان استان البرز برگزار می‌شود.

با هدف آشنایی نخبگان و مستعدان‌برتر بنیاد ملی نخبگان با حکایات مقاومت و دفاع جانانه مردم ایران در زمان جنگ تحمیلی، بازدید از موزه دفاع‌مقدس تهران برنامه‌ریزی شده است.

همچنین به منظور آشنایی افراد با پیشینه تاریخی و اسلامی انسان‌هایی که در این سرزمین زیسته و آثار به جا مانده از فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دستاوردهای فناوری ایرانیان در دوره‌های قبل و بعد از تاریخ اسلام، بازدید از موزه ملی ایران به عنوان برنامه بعدی این رویداد، در نظر گرفته شده است.

باغ‌موزه دفاع‌مقدس، یک موزه رویدادی و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفاً بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. تالارهای مختلف این باغ موزه جنبه رویدادی دارد و می‌توان تمام اتفاقات دوران دفاع‌مقدس را در آن به شکل زنده در همان شرایط دید. بخش‌های مختلف این موزه امکان تجسم عینی برخی فضاها و میدان جنگ در ابعاد واقعی یا نمادین، با جنگ‌افزارهای واقعی یا شبیه‌سازی‌ شده را به بازدید‌کنندگان می‌دهد.

موزه ملی ایران نیز قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه‌سنگی (یک میلیون سال قبل تا دوازده هزار سال قبل) تا دوران ساسانی ( ۱۵۰۰ سال قبل) به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش در آمده است. این موزه در سال ۱۳۱۶ تاسیس شده است.

در چارچوب این نمایشگاه موقت در موزه ملی ایران بیش از پنجاه اثر از تمدن‌های باستانیِ چهار گوشه جهان از موزه لوور فرانسه به ایران منتقل شده است. در میان آثار آورده‌شده به ایران آثاری از غرب آسیا، اروپا، شمال آفریقا و همچنین مجموعه‌ نقاشی‌هایی ساخته دست هنرمندان بزرگ اروپا و دو اثر متعلق به فرهنگ ایرانی نیز دیده می‌شود. تبر کتیبه‌دار، از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه چغازنبیل و شیء برنزی از لرستان، باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت نیز در این بخش قابل دیدن هستند.

لازم به ذکر است، این برنامه، شنبه؛ ۱۶ تیرماه برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای ثبت‌نام در این بازدیدها، تا سه‌شنبه؛ ۱۲ تیرماه به سامانه بنیاد نخبگان استان البرز مراجعه کنند.