عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

برگزاری کارگاه مراقبت آغوشی مادر و نوزاد در بیمارستان آرش با همکاری معاونت درمان دانشگاه

گالری عکس

این جلسه روز سه شنبه ۵ تیر ۹۷  در سالن اجتماعات بیمارستان آرش و با هماهنگی گروه مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان و همکاری بیمارستان جامع بانوان آرش و با حضور دکتر حیدر زاده رئیس اداره سلامت نوزادان خانم وکیلیان کارشناس نوزادان، هادی پور کارشناس مادران وزارت بهداشت، دکتر راوری عضو کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر و گودرزی مربی دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

همچنین در این برنامه سرپرست گروه دفتر سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشت، جمعی از متخصصین اطفال، کارشناسان مادر، نوزاد و شیر مادر معاونت بهداشت کارشناسان نوزادان بخش های مراقبت های ویژه و نوزادان، مربیان کلاس های آمادگی برای زایمان و کارشناسان مادران شبکه های ری، اسلامشهر و جنوب حضور داشتند.

دکتر تهرانیان رئیس گروه مادر، نوزاد و مامایی ضمن تاکید بر لزوم پررنگ شدن نقش مادر در بخش های نوزادان و مراقبت های ویژه گفت: بدن مادر بهترین انکوباتور است و علی الخصوص نوزادانی که مراقبت های اولیه درمانی را دریافت کرده اند و نیاز به وزن گیری دارند با انجام مراقبت آغوشی مستمر علاوه بر تامین نیاز های روحی و عاطفی مادر و نوزاد میزان وابستگی به تجهیزات و کارکنان پرستاری را نیز کاهش می دهیم. برای جلب همکاری مادران باید به آن ها آموزش داده شود و بهترین زمان برای این آموزش حین مراقبت های بارداری و کلاس های آمادگی برای زایمان است. که این آموزش تدریجی و در زمان هایی  که مادر فاقد استرس است باید انجام شود.
وکیلیان کارشناس نوزادان وزارت بهداشت گفت: از اقدامات طراحی شده برای کاهش مرگ و میر نوزادان تمرکز بر اجرای مراقبت آغوشی متناوب، ایجاد بخش های مراقبت آغوشی مداوم در بعضی از مراکز دانشگاهی و تاسیس بانک شیر مادر در تعدادی از بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی سطح کشور از جمله بیمارستان ولی عصر(عج) دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین انجام برنامه های آموزشی در این راستا برای گروههای مختلف هدف از جمله کارکنان بخش های مراقبت های ویژه نوزادان، پست پارتوم، لیبر و ......... است.
دکتر حیدرزاده رئیس اداره سلامت نوزادان ضمن تاکید بر اجرای مراقبت آغوشی به عنوان یک موضوع مهم در ارتقاء سلامت نوزادان بر اهمیت پایش و ارزشیابی برنامه یاد شده به منظور عامل مهم در حفظ و تداوم اجرای صحیح برنامه در کلیه مراکز دانشگاهی تاکید کرد.
دکتر راوری متخصص اطفال و عضو کمیته کشوری تغذیه با شیر مادر، در زمینه شیردهی نوزاد نارس در حین انجام مراقبت آغوشی و بهره مندی از شیر متناسب با سن تولد نوزاد نارس در مادران صحبت کرد.
همچنین هادی پور کارشناس مادران وزارت بهداشت در خصوص، اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله بعد از زایمان طبیعی و تاثیرات مثبت آن بر روند طبیعی دوران پست پارتوم و  بعد از زایمان بر مادر و نوزاد سخنانی را ارائه کرد.
گودرزی مربی دانشکده پرستاری مامایی درخصوص نحوه اجرای مراقبت آغوشی و جایگاه قرار گیری نوزاد در روی بدن مادر و اهمیت ارتباط عاطفی کارکنان بخش نوزادان با نوزاد و سایر اعضاء خانواده به طور عملی آموزش های لازم را ارائه کرد.
آبرون کارشناس مسئول بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان ولی عصر(عج) در مورد چگونگی آمادگی کارکنان و مادران برای شروع مراقبت آغوشی و نحوه تامین تجهیزات بخش مطالبی را بیان کرد.

احمدی کارشناس نوزادان معاونت درمان در خصوص برگزاری این کارگاه، گفت: در راستای برنامه کاهش مرگ و میر نوزادان کشور مطابق با اهداف STG (توسعه پایدار) یکی از برنامه های جاری گروه مادر، نوزاد و مامایی این معاونت اجرای برنامه مراقبت آغوشی مادر و نوزاد در بخش های تخصصی، مراقبت ویژه و نوزادان مراکز تحت پوشش این دانشگاه است. وی مهمترین هدف از تشکیل این برنامه را، تاکید بر شروع آموزش ها از دوران بارداری و حتی در سطح مراکز بهداشتی برای کلیه مادران باردار تحت پوشش به منظور آشنایی مادران با تماس پوست به پوست مادر و نوزاد در اولین ساعت بعد از تولد و مزایای آن برای مادر و نوزاد  و سپس ارائه ادامه آن آموزشها در مراکز درمانی بیمارستانی و همچنین ارائه این خدمت به تمامی  مادران به منظور ارتقاء سطح سلامت نوزادان است.

عکاس: نخستین

خبرنگار: باهو