عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

زنجیره انسانی مبارزه با مواد مخدر در آوج تشکیل شد

روز پنجم تیر ۱۳۹۷ و به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور داوطلبان و کارمندان جمیت هلال احمر شهرستان آوج، در سالن اجتماعات این جمعیت نشست آموزشی با عنوان پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و مدیریت خشم برگزار شد. در پایان این نشست با حضور تمامی شرکت کنندگان در محوطه ساختمان، زنجیره انسانی مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده و بر ضرورت مبارزه با این پدیده خانمان سوز تاکید شد.

صفر فیض الهی، مدیر شبکه بهداشت _ درمان شهرستان آوج ضمن تایید این خبر، سوء مصرف مواد مخدر را از مهمترین دلایل ایجاد بحران در خانواده ها دانست.

در این نشست وحید عطایی، کارشناس سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل شبکه بهداشت_ درمان شهرستان آوج ضمن بیان شاخص های شیوع شناسی اعتیاد در دنیا و ایران، پرداختن به مساله اعتیاد را بیش از هر زمان دیگری ضروری دانست. ایشان همچنین به تعریف اعتیاد، عوامل دخیل در پیدایش آن و پیامدهای آن در خانواده ها اشاره و بر ضرورت توجه خانواده ها و نهادهای اجتماعی به امر آموزش برای پیشگیری بهتر تاکید کرد.

این کارشناس ضمن ارائه تعریف از خشم و تفاوت آن با پرخاشگری و بیان ارتباط آن با سوء مصرف مواد، به ارائه راهکارهایی در زمینه مدیریت خشم در افراد پرداخت و مهم ترین مساله را در مدیریت خشم، یادگیری مهارت های مدیریت زمان، حل مساله و برقراری ارتباط موثر معرفی کرد و مهارت های فوق را مرتبط با یکدیگر عنوان کرد.

به اعتقاد ایشان، کاهش احساسات هیجانی و برانگیختگی فیزیولوژیکی ناشی از خشم و کسب مجموعه ای از مهارت ها، اهداف اصلی مدیریت خشم است که با داشتن نگرش مقابله ای با خشم، استفاده از راهبردهای فوری، مانند: ترک موقعیت، تمرین تنفس عمیق و توقف فکر و راهبردهای پیشگیرانه، مانند: یادگیری و تمرین مهارت های خاص و تغییر باورهای غیرمنطقی، ممکن خواهد بود.