عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

سهم تولید علم ایران در جهان حدود ۲ درصد است/ توجه به سرمایه های انسانی جوان

مراسم استقبال در مقام آوران مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۸ با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن همایش‌های هتل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مراسم با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر بطحایی وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان کشوری برگزار شد.

در این جلسه دکتر مخبر دزفولی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات جوانان و نوجوانان مدال‌آور کشور در مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۸ کانادا گفت: آینده از آن شما نوجوانان و جوانان است و همه ما وظیفه داریم در خدمت جوانان افتخارآفرین کشور به عنوان نسل آینده باشیم و زیر‌ساخت‌های لازم را برای آنان فراهم کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما در حال حاضر جزو کشورهای تاثیرگذار جهان در زمینه علم و فناوری هستیم و همه اینها نتیجه توجه به سرمایه‌های انسانی این کشور است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲% از تولید علم جهان متعلق به ایران است. وی ادامه داد: در گذشته سهم تولید علم ایران را به همراه عراق مشترکاً ۰.۳% برآورد می‌کردند، ولی اکنون با تلاشهای صورت گرفته کشور ایران ۲% از سهم تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

دکتر مخبر دزفولی گفت: بایستی جوانان و سرمایه‌های انسانی خود را به گونه‌ای تربیت کنیم که به ایرانی بودن و مسلمان بودن خودشان افتخار کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در حال تلاش است تا نگاه تک‌محوری کشور که سال‌ها بر اساس حافظه‌محوری بوده است را به خلاقیت محوری و تربیت نیروی انسانی متفکر تغییر دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: کشوری موفق است که آحاد آن جامعه به ملیت و عقاید خودشان افتخار کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سال گذشته ۱۱۷ پتنت از جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپایی و آمریکا به ثبت رسیده است حال آنکه یک یا دو دهه قبل این تعداد تنها ۲ عدد بوده است. وی ادامه داد: در کشور به ازای هر ۸۰۰ مقاله یک پتنت داریم که در این زمینه هنوز عقب هستیم و نیاز داریم که اختراعات خود را به سمت جهانی شدن پیش ببریم.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: در ۵ ماهه اول سال میلادی، کشور ایران ۸۵ ثبت پتنت آمریکایی و اروپایی داشته است و من اطمینان دارم این میزان تا پایان سال به ۲۰۰ خواهد رسید.

دکتر مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: وقتی تکنولوژی شما توانسته در بازارهای جهانی عرضه شود، ضمن خلق ثروت، قدرت را نیز به همراه خواهد آورد.

وی ادامه داد: امروز آینده نظام جمهوری اسلامی ایران در همین خلق ثروت است که قدرت آفرین و افتخارآفرین است.