عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

والدین مهم ترین الگوی فرزندان در زندگی سالم


عنوان چهارمین روز از هفته اعتیاد
والدین مهم‌ترین الگوی فرزندان در زندگی سالم
در چهارمین روز از هفته اعتیاد با عنوان "والدین مهم‌ترین الگوی فرزندان در زندگی سالم" دفتر سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گزارشی در این خصوص ارائه کرد.
پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا – زنجان – والدینی که سابقه مصرف مواد دارند معمولاً احساس می‌کنند که الگوی مناسبی برای فرزندان خود نیستند و یا اگر فرزندشان آنها را الگوی خود قرار دهد احتمالاً مصرف مواد را تجربه خواهد نمود .
ممکن است برای نوجوان الگوبرداری از سایر ابعاد والدین دشوار باشد.
واقعیت این است که والدین دارای سابقه مصرف مواد می‌توانند فرزندان خود را از مصرف مواد نهی کنند، بهتر است آموزشگر شرکت کنندگان را به این سمت سوق دهد که به جای تمرکز بر روی تجربه اعتیاد خود، مهارت های فرزندپروری و والدینی خود را تقویت کنند.
*** آیا تجربه اعتیاد والدین در نقش الگو بودن آنها تاثیر دارد؟
در حقیقت والدینی که تجربه اعتیاد داشته‌اند به خصوص والدینی که در حضور فرزندان خود مصرف مواد و الکل داشته‌اند تاثیر مخربی بر ویژگی الگو بودن خود دارند. گرچه این مساله به عوامل گوناگونی مانند سن فرزندان در زمان شروع اعتیاد والدین، اولین مواجه آنها با اعتیاد والدین، شدت آسیب اعتیاد به خانواده، واکنش والد دیگر به اعتیاد، عوامل خانوادگی، تاثیرات فردی اعتیاد بر والدین، شدت آسیب دیدگی والدین از اعتیاد و مواردی از این قبیل بستگی دارد، با این حال نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذر کرد.
*** فرزندان مقلدان خوبی هستند
کوچک‌ترها رفتارهای بزرگ‌ترها را دوست دارند
نوجوانان دوست دارند از بزرگسالان تقلید نمایند. بارها شاهد آن بودیم که فرزندانمان از شیوه سخت گفتن، لباس پوسیدن، تلفن زدن، رانندگی و ... از ما تقلید کرده‌اند هر نوجوانی دوست دارد بزرگسال باشد، بزرگسال بودن به معنای داشتن آزادی و قدرت تصمیم‌گیری مستقل است و وظیفه والدین است که با عدم مصرف مواد، الکل و سیگار فهم نوجوان را تقویت کنند.
پدر و مادری که خود سیگار یا مواد مصرف می‌کنند شانس ابتلاء فرزندشان به مواد و وابستگی به آن را افزایش می‌دهند.