عمومی | دانشگاه گیلان

تدوین کتاب “کاهش زیستی آهن فریک” توسط اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب “کاهش زیستی آهن فریک” تدوین دکتر نسرین قربان زاده و دکتر محمد باقر فرهنگی اعضای هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک توسط انتشارات دانشگاه گیلان منتشر شد.

مطالعه ­ی فرایند کاهش زیستی آهن فریک در زیست­ بوم­ های طبیعی از دیدگاه زیست محیطی و کشاورزی از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است و در این کتاب نیز تلاش شده است که به بیان پژوهش­ ها و پیشرفت­ های تازه در این زمینه پرداخته شود و برخی جنبه‌های مفید برای پژوهش­ های آینده در رابطه با این فرایند مورد بررسی قرار گیرد.

در این کتاب به پرسش ­هایی همچون پیامد فرایند کاهش زیستی بر حاصل­خیزی خاک و کاهش و سرنوشت آلاینده ­ها در شرایط طبیعی، تغییر ویژگی­ های شیمیایی سیستم­های آبی (آب سطحی، آب زیرزمینی و آب شیرین) و این­که پیامدهای متقابل میکروب- کانی رسی بر چرخه­ های جهانی کربن، نیتروژن و فسفر به چه شکلی است، پاسخ داده می­ شود. درک و بینش ژرف­تر در رابطه با سازوکارهای باکتری­های کاهنده آهن فریک می­تواند دانش ما را برای برنامه­ های کاربردی بهتر و گسترده ­تر گسترش دهد.

کتاب حاضر در ۱۰ فصل تدوین شده است که می­تواند برای متخصصان علوم خاک، زیست­ شناسی، محیط زیست، بیولوژی و میکروبیولوژی مفید باشد.