عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

موانع ثابت و متحرک با امواج ماورای صوت تشخیص داده می‌شود




محققان داخلی با توجه به بکر بودن بازار سیستم های اکوستیکی در کشور موفق به توانمند سازی داخلی تشخیص موانع ثابت و متحرک با امواج ماورای صوت شده اند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سیستم های اکوستیکی کاربرد وسیعی در تمامی تجهیزات شناور سطحی، زیر سطحی و حتی تجهیزات پرنده هوایی با کاربرد در دریا دارند و از آنها برای نقشه برداری از کف دریاها، دنبال کردن خطوط لوله زیر آب، شناسایی توده ماهی ها در کاربردهای صیادی و پتروشیمی و تحقیقات علمی و غیره استفاده میشود.
اکوستیک یکی از شاخه های علم فیزیک است و موضوع آن بررسی موجهای مکانیکی در جامدها ، مایع ها ، از جمله نوسان ها ، صدا ، فراصوت و فروصوت است .
بر اساس این گزارش؛ پروژه طراحی و ساخت سخت افزار و نرم افزار پردازشگر اکوستیکی، به تازگی توسط محققان داخلی صورت گرفته است، از آنجا که به دلیل تحریم های موجود علیه کشورمان تجهیزات دریایی به سختی و با قیمت بالاتر قابل تهیه هستند و همین طور امکان سفارش سازی و توسعه آنها مطابق با نیاز تجهیزات دریایی کشور وجود ندارد، نیاز به سرمایه گذاری و حمایت سازمان های متولی امور دریایی در شرکت های دانش بنیان توسعه دهنده این طرح ها است.
رسیدن به دانش و تکنولوژی تشخیص موانع ثابت و متحرک، زاویه و برد آنها در فواصل دور دست از طریق ارسال و دریافت بازگشتی امواج ماورای صوت از جمله مهمترین دستاوردهای فناورانه این طرح تولیدی در بخش زیست محیطی است.
پایان پیام/۳۲