عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

پدیده تک فرزندی ارمغان صنعتی شدن جوامع/ پیامد ها و مشکلات تک فرزندی را بیشتر بشناسیم


کارشناس باروری سالم معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: تک فرزندی پدیده ای است که به دنبال صنعتی شدن جوامع امکان رخداد آن افزایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیویه بویراحمد،گلدانا نیک اقبال افزود: تک فرزندان به دو علت عمده رفتار متفاوت والدین با آنها و نداشتن خواهر و برادر رفتارشان با افراد غیر تک فرزند ممکن است متفاوت باشند .

وی ادامه داد: دوران کودکی فرایندی است که باید چشیده شود، مسابقه ای نیست که هر چه سریع تر به پایان برسد بنابراین حق کودک است که مسیر زندگی را با روال طبیعی و به شیوه خودش طی کند.

وی با بیان اینکه تک فرزندی به خودی خود فرصت تجربه نمودن تمام عیار دوران کودکی را از فرزندمان می گیرد، اذعان داشت: داشتن تک فرزند گاهی منجر به توقعات غیرمنطقی می شود که در والدین چندفرزندی دیده نمی شود و این به خاطر این است که کل عشق، آرزو و امید آن ها در وجود یک فرزند جمع می شود.

نیک اقبال عنوان کرد: لحظه ازدواج یک دختر و پسر تک فرزند را مجسم کنید کودک آنها نه خاله خواهد داشت و نه عمه، نه عمو و نه دایی، چنین زوجی نه تنها خودشان از نعمت داشتن خواهر و برادر محروم بوده اند، بلکه فرزندشان در خلاء ناخواسته محروم بودن از بستگان درجه یک، زندگی خواهد بود.

کارشناس باروری سالم معاونت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: سعی کنید خانه ای بسازید که در آن کودک شما کودک باشد، در خانه کودک مدار (و نه کودک سالار)، کودک در بازی کردن با دوستان، خوردن غذا، و ریخت و پاش احساس راحتی می کند و داشتن خواهر یا برادر موثرترین راهی است که به کودک این فرصت را می دهد که کودکی کند . ۵