عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

گفتگو با سهیلا سبحانی، منتور RRE مرکز تحقیقات سلامت چشم بصیر

به گزارش از روابط عمومی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، گفتگو با سهیلا سبحانی، دانشجوی رشته پزشکی ورودی مهر ۹۲ معاون پژوهشی (دانشجویی) مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و منتور RRE مرکز تحقیقات سلامت چشم بصیر را در ادامه می خوانید:

خانم سبحانی در خصوص RRE  توضیحاتی برای دانشجویانی که از این برنامه اطلاعی ندارند بفرمایید؟
مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به عنوان اولین مرکز پژوهش های دانشجویی پزشکی در ایران، همواره به دنبال ایجاد فرصت های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از موثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش( Rapid Research Education; RRE ) است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۸۶ به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد. در دوره ی اول تعداد قابل قبولی دوره ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از ۲۱ طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید  . در دوره ی RRE ؛ دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله نویسی فرا می گیرند. در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه ها، به شیوه ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش های علمی دانشجویان صورت می پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش های موفق تحکیم می گردد.

RRE  بصیر از چه موقعی و با چه هدفی شروع به کار کرد؟

RREمرکز تحقیقات سلامت چشم بصیر از تیرماه ۱۳۹۶ زیر نظر دکتر فرساد نوری زاده، مدیر این مرکز شروع به کار کرد. هدف از برگزاری این پروژه تقویت دانشجویان علاقمند در زمینه بیماری ها و عیوب چشمی و ایجاد امکان برای ایشان بود تا بتوانند در عرصه های بین المللی در قالب مقاله و یا کنفرانس به ارائه یافته های خود بپردازند.

نحوه ی عضو گیری ازعلاقه مندان چگونه بود؟

نحوه عضوگیری از طریق نصب پوستر در محیط دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران و ایران، انتشار خبر از طریق سایت مرکز پژوهش ها و همینطور کانال های تلگرام بود.

کدام یک از اساتید در این برنامه دانشجویان را هدایت کردند؟

اساتید همکار در این طرح از پزشکان و اپتومتریست های مرکز تحقیقات سلامت چشم بصیر و همچنین مرکز خدماتی-درمانی طرفه انتخاب شدند. اساتید حاضر در طرح عبارتند از: دکتر احمد شجاعی باغینی، دکتر علیرضا رمضانی، دکتر حسین محمدربیع و آقای علی مرادی.

هم اکنون چند دانشجو RRE  بصیر  همکاری دارند؟

RRE با ۱۰ عضو شروع به کار کرد که اسامی این دانشجویان عبارتند از: مرجان رضی خسروشاهی، آذین پاکمهر، فرزانه قربانعلی زاده، مائده عموزاده، شیوا کاظمی، آفرین حق پرست، فائزه آقاجانی، فاطمه وفایی، آرین آیتی و علی میرشاه ولد.
در خصوص دوره ها و کارگاه های آموزشی که در این برنامه برگزارمی گردد توضیحاتی بفرمایید؟
کارگاه ها و جلسات برگزار شده با دانش پژوهان تاکنون بدین صورت بوده است:
۱ جلسه معارفه، گروهبندی و تخصیص عناوین، ۲ جلسه متودلوژی (جنرال و پرکتیکال)، ۴ جلسه جستجو در منابع علمی، ۲جلسه پروپوزال نویسی، ۶ جلسه آمار. برنامه ریزی برای سایر کارگاه هایی که من بعد برگزار خواهند شد نیز انجام شده است.
از دستاورد RRE  بصیر برای علاقه مندان بگویید؟
از RRE بصیر ۶ پروپوزال در دو رنک متوالی مرکز پژوهش ها تصویب شده است که دیتای ۳ طرح در حال حاضر آماده است و ۳ طرح بقیه در مرحله جمع اوری دیتا هستند. همچنین ۳ ابسترکت در کنگره بین المللی جراحی کاتاراکت و عیوب انکساریEuropean society of cataract and refractive surgeons (ESCRS) پذیرفته شد. این کنگره از معتبرترین کنگره ها در زمینهی بیماری های چشم است که مهرماه امسال در شهر وین اتریش برگزار خواهد شد.

نحوه شرکت درکنگره چطور هست و چه کسانی قرار است شرکت کنند؟

از این پروژه ۲ طرح به صورت پوستر و یک طرح به صورت اورال ارائه خواهد شد که ۴ دانشجو از اعضای RRE جهت ارائه به این سفر خواهند رفت.
مرکز تحقیقات سلامت چشم بصیر در این سفر در تسهیل دریافت ویزا به دانشجویان کمک کرده و همچنینهزینه بلیط سفر برای همه مقالات پذیرفته شده و هزینه بلیط و هزینه ویزا برای مقالات oral را متقبل می شود.

در پایان بفرمایید آیا دانشجویان علاقمند می توانند هم اکنون عضو RRE  بصیر شوند؟

بله. در حال حاضر ما در حال رایزنی به منظور شروع پروژه های جدید در مرکز تحقیقات سلامت چشم بصیر هستیم. دانشجویان علاقمند به این حوزه می توانند درخواست خود را به همراه رزومه به آدرس اینترنتی info@behrc.ir ارسال کنند.