عمومی | دانشگاه گیلان

تاکید استاندار گیلان بر استفاده از اعتبارات پژوهشی به صورت هدفمند و کاربردی در راستای رفع مشکلات استان

دکتر مصطفی سالاری در کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان که در محل سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد بر ضرورت تعیین اولویت های تحقیقاتی و تمرکز اعتبارات پژوهشی به موضوعات کاربردی استان تاکید کرد و افزود : با مشخص نمودن یک عنوان پژوهشی اولویت دار و اختصاص اعتبارات لازم جهت تهیه طرح جامع و همچنین حمایت از پایان نامه های مرتبط با آن موضوع، باید از اعتبارات پژوهشی به صورت هدفمند و کاربردی در جهت رفع مشکلات استان بهره گیریم.

استاندار گیلان همچنین بر لزوم بررسی واقع بینانه، برای ایجاد منطقه علم و فناوری در استان تاکید و با اشاره به ظرفیت های قانونی خوب در نظر گرفته شده برای آن تصریح کرد : مقرر گردید تا این گونه مناطق از معافیت هایی همچون مناطق آزاد برخوردار شوند اما هنوز این مهم عملیاتی نگردیده است که باید بررسی دقیق در این زمینه صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان برگزاری مستمر کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان و کمیته های سه گانه زیر مجموعه آن را ضروری دانست و گفت : باید با توسعه تحقیق و پژوهش و بهره گیری از ظرفیت ها در جهت رشد و تعالی  استان تلاش کنیم.

ماموریت گرا کردن تحقیقات دانشگاهی به ویژه پژوهش های تحصیلات تکمیلی، هزینه درست و مفید اعتبارات پژوهشی با کمک دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و برنامه ریزی برای جذب به موقع اعتبارات و لزوم شناسایی و معرفی مهمترین مسایل پیش روی دستگاه های اجرایی و اولویت بندی نیازهای تحقیقاتی هم از دیگر مسائلی بود که استاندار در این نشست مطرح کرد.

دکتر سالاری در ادامه از دستگاه­های اجرایی خواست با همکاری دانشگاه­های استان نسبت به شناسایی و اولویت ­بندی مسائل پژوهشی حوزه خود طی سه ماه آینده اقدام کنند.

دکتر رضی هم در این نشست ضمن تقدیر از استاندار گیلان به خاطر نوع نگاهشان به دانشگاه های استان و استفاده از ظرفیت های اعضای هیات علمی دانشگاه ها در کمیته‌های تخصصی ۴۸ گانه استان، به تشریح اجمالی وضعیت آموزش عالی در استان گیلان پرداخت.

رئیس دانشگاه گیلان با مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ گفت: در حال حاضر حدود ۲۱۰۰ عضو هیات علمی و حدود ۱۱۷ هزار دانشجو در استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۲۰ درصد از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند.

دکتر رضی در ادامه با بیان اینکه ۵۳.۷ درصد از دانشجویان استان را دختران و ۴۶.۳ درصد را پسران تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۸۸٫۳  درصد دانشجویان بومی و ۱۱٫۷ درصد را غیر بومی تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه گفت:استان گیلان با دارا بودن جمعیت ۲٫۵ میلیون نفری دارای رتبه ۱۳ کشوری بر اساس اعتبارات دولتی است که این رتبه در کشور بر اساس سرانه تحقیقی ۲۵ می باشد که در قیاس با خیلی از استانهای دیگر میزان اعتبارات دریافتی استان کم است.

دکتر رضی فعال کردن دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، تبادل دانشجو با دانشگاه های روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه، برنامه ریزی برای جذب بیشتر دانشجویان خارج، عضویت در نظام های رتبه بندی جهانی، مسئولیت کاگروه ارتباط دانشگاه های ایران و سوئد و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با دانشگاه های غیر ایرانی را به عنوان فعالیت های بین المللی دانشگاه های استان نام برد و یادآور شد دانشگاه گیلان دارای رتبه ۶۱۰ در نظام بین المللی سایمگو، رتبه ۸۰۰ در نظام بین المللی لیدن، رتبه ۳۲۰ سبزترین دانشگاه های دنیا است و در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر جوانان دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز و در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارد.

دکتر رضی در ادامه به رتبه ملی دانشگاه های شاخص استان در ISC پرداخت و گفت: دانشگاه گیلان دارای رتبه ۱۲ در این نظام است.

رئیس دانشگاه گیلان طراحی و تولید قلب مصنوعی، تاسیس و راه اندازی مزرعه گیاهان دارویی، طراحی و ساخت واحد فتوولتاییک دانشگاه گیلان، طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک، طراحی تصفیخانه پساب دارویی و بیمارستانی، همکاری در تهیه برش استانی برنامه ششم توسعه، طراحی سیستم میکروسکوپ دیجیتالی، طراحی و تولید آب شیرین کن پرتابل، طراحی و ساخت تصفیه فاضلاب پرتابل، هوشمند سازی ساختمان، طراحی سیستم نرم افزاری توصیه گر هوشمند، طراحی و ساخت موتور سیکلت برقی و تولید قرص سبوس برنج را از دستاوردهای فناورانه دانشگاه های استان دانست.