عمومی | دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا: یکی از عوامل مهم در مدیریت جامع حوادث ترافیکی ، شماره مشترک امدادی است

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در جلسه دفاعیه رساله دکتری یکی از دانشجویان مرکز تحقیقات و گروه آموزشی سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: یکی از عوامل مهم در مدیریت جامع حوادث ترافیکی ، شماره مشترک امدادی است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، سردار دکتر " موسی امیری " که یکی از اساتید مشاور طرح تحقیقاتی دکتر " بابک فرزین نیا " تحت عنوان " طراحی مدل معرف پاسخگویی مراکز امدادی در حوادث و فوریت‌ها و استخراج راهکارهای اصلاحی در ایران " بود ، افزود: شماره مشترک امدادی به خیلی از معضلات در مدیریت جامع حوادث ترافیکی ، پاسخ خواهد داد.

وی با اشاره به سه مدل پیشنهادی در این طرح که محوریت آنها ، ادغام تمامی شماره های امدادی سازمان ها و نهادهای امدادرسان در یک شماره مشترک است ، گفت: باید در نظر داشته باشیم که شماره ۱۱۰، بیشتر پاسخگوی مسایل انتظامی است و لذا قابل ادغام با شماره سایر سازمان های امدادی نیست .

سردار امیری در نهایت ، ابراز امیدواری کرد که با زمینه و فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت های لازم ، فرهنگ پذیرش در همه سازمان ها بوجود آمده و به مرور شاهد استفاده از شماره مشترک امدادی در مدیریت جامع حوادث ترافیکی در سراسر کشور باشیم.

****

سردار " خلیلی " قائم مقام قرارگاه ثارالله نیز که در جریان چگونگی اجرای این تحقیق قرار گرفت، درباره آن گفت: ۸۰ درصد از فعالیت های این قرارگاه در حوزه پیشگیری است.

وی با اشاره به این که تهران ، نیازمند یک وفاق عمومی است ، افزود: آنچه که اشکال دارد، هدر رفتن توانمندی هاست در صورتی که باید ظرفیت ها را بخوبی هدایت و استفاده کنیم.

****

دکتر" صادقی " رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در این جلسه گفت: با توجه به تاکید شهرداری تهران و شورای شهر تهران ، تمام امکانات برای این موضوع فراهم شده است.

وی افزود: با توجه به شرکت جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی و دیگر ارگانها و سازمان های ذیربط ، باید روی یکپارچگی فرماندهی فکر کنیم، و مدل های مختلف تعریف کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز به کار متقن در این زمینه بوده ، ادامه داد: خوشحالم که این کار در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و توسط متخصصان این حوزه انجام شده تا در اختیار مدیران اجرایی کشور قرار بگیرد.

****

دکتر " محمد کمالی " رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این نشست ، با معرفی گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی این دانشگاه که در حوزه سلامت اجتماعی فعالیت دارند، گفت: به جهت وجود این رشته ها مانند سلامت در حوادث و بلایا ، مددکاری اجتماعی ، رفاه و سلامت اجتماعی و اعتیاد ، دانشگاه علوم بهزیستی قصد مداخله و شناخت مسایل را دارد و پایان نامه ها را به این جهت هدایت می کند که البته نیاز به همراهی مسئولان اجرایی در این زمینه دارد.

وی افزود: " تعامل بین دانشگاه و دستگاه اجرایی " باید خیلی جدی تر گرفته شود و خوشحالم که در این مورد ، این اتفاق افتاده است و امیدوارم در جمع های بزرگتر ، ترجمان دانش را داشته باشیم تا فعالیت های علمی در جهت رفع نیازهای جامعه بکار گرفته شود.

****

دکتر " حمیدرضا خانکه " رئیس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که بعنوان استاد راهنمای این پایان نامه در جریان چگونگی اجرای آن بود ، گفت: طرح پایلوت ادغام شماره های امدادی در شهر قم اجرا شده است و برای بررسی و ارزیابی آن نیاز به طرح تحقیقاتی داشتیم که دکتر فرزین نیا برای پایان نامه خود ، این موضوع را انتخاب کرد.

وی افزود: ادغام شماره های امدادی تجربه ثابت شده ای است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در حال اجراست ولی در کشور ما نیاز به زیرساخت های فرهنگی و ثبات آن در طولانی مدت دارد.

گفتنی است ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی کشور و تحت نظارت وزارت بهداشت ، دارای ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات در سه حوزه سلامت (توانبخشی ، سلامت روانی و سلامت اجتماعی ) همچون رشته های " سلامت در حوادث و بلایا ، مددکاری اجتماعی ، عوامل موثر بر سلامت و رفاه اجتماعی ، روانپزشکی ، روانشناسی ، پرستاری توانبخشی ، ارتوپدی فنی ، ارگونومی ، کاردرمانی ، فیزیوتراپی و ... " است که در برخی از این رشته ها تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) و یا اولین مجری این دوره ها در کشور می باشد.

این دانشگاه از طریق دو بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده و روانپزشکی رازی ، و دو مرکز پزشکی – توانبخشی ، انواع خدمات تخصصی حیطه فعالیت خود را با همکاری مجرب ترین متخصصان و اعضای هیات علمی ، به بیماران و نیازمندان ارائه می دهد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور