عمومی | بنیاد ملی نخبگان

محصولات دانش‌بنیان نیازمند بازارسازی بین‌المللی هستند

سعید اصغری؛ عضو هیئت‌علمی سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم نهادینه‌شدن ادبیات استارت‌آپ در کشور، گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده خاصه در حوزه‌های فرهنگی، امروزه فرهنگ استارت‌آپ و دانش‌بنیان در کشور نهادینه شده است.

وی افزود: دولت و دانشگاه می‌توانند ایده‌ها را تا رسیدن به بخش تحقیق و توسعه در صنعت و توسعه فناوری حمایت کنند اما باید دانست در عرصه تولید انبوه و بازار، ایده باید به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود.

اصغری ادامه داد: در گام اول، باید نیازسنجی انجام شود و سپس براساس آن فناوری توسعه یابد. تزریق توان افرادی که توانمندی فنی بالایی دارند و می‌توانند محصول را از مقیاس آزمایشگاهی به اندازه‌های صنعتی و واقعی برسانند، از گام‌های بعدی است.

این محقق‌ مکانیک اضافه کرد: حضور افرادی که مدیریت را بلد باشند و بتوانند بازارسازی و بازاریابی منطقی را انجام دهند، از دیگر نیازهای عرصه دانش‌بنیان است. به عبارت دیگر، برای موفقیت در این حوزه، باید متناسب با هر بخش، توان و تخصص لازم تزریق شود.

عضو هیئت‌علمی سازمان فضایی ایران تصریح کرد: شرکت دانش‌بنیان با پول دولتی به موفقیت نمی‌رسد چراکه برای موفقیت در این عرصه، انگیزه‌های فردی ملاک است. در واقع، حضور بخش‌خصوصی با انگیزه‌های مالی و غیرمالی بالا می‌تواند محرک موفقیت شرکت دانش‌بنیان باشد و محصولات را در بازار رقابت به جایگاه مناسب برساند. این مورد در محصولات های‌تک اهمیتی دوچندان دارد.

وی افزود: برای محصولات دانش‌بنیان باید بازاراسازی بین‌المللی را به عنوان یک اولویت در سیاست‌ها و رویکردها قرار داد و به بازار داخلی بسنده نکرد چراکه ممکن است محصولی در بازار بومی، مشتری نداشته باشد اما به عنوان مثال در بازار کشورهای همسایه، بتواند به موفقیت‌های چشمگیر برسد.

اصغری در ادامه تاکید کرد: در شرایط کنونی، پرداخت به موضوعات تئوری در تحقیقات دانشگاهی که نتیجه‌ای جز چاپ چندمقاله غیرکاربردی ندارند، بی‌منطق است. اعضای هیئت‌علمی کشور باید فرآیند جدید علم و جهت تازه را تجربه کنند گرچه عموماً آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و تجربه عملی زیادی نیز ندارند اما باید به تدریج خود را با فضای جدید وفق دهند.

وی یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور کارآفرینان موفق در عرصه‌های بین‌المللی می‌تواند تا حد بسیاری گَپ آموزشی موجود را پُر کند تا اساتید دانشگاهی حرفه‌ای‌تر و منطقی‌تر به کارآفرینی دانش‌بنیان نگاه کنند.

عضو هیئت‌علمی سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: چگونگی بازاریابی و بازارسازی، مقتضیات تولید انبوه و نحوه ارتباط با مشتری، همگی از اموری است که در موفقیت در عرصه‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی دارند.