عمومی | دانشگاه مفید

متن مصاحبه دکتر محمدرضا یوسفی با روزنامه «عصر اقتصاد» در خصوص برخی از مشکلات اقتصادی کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی (عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید) در مصاحبه ای با خبرنگار روزنامه «عصر اقتصاد» که روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ در این روزنامه چاپ شد، به بیان برخی از مشکلات موجود در حوزه اقتصاد کشور پرداختند.


دکتر محمدرضا یوسفی،  در گفت و گو با روزنامه «عصر اقتصاد» از جمله مهم ترین دلایل افزایش نقدینگی سرگردان را معضلات نظام تولید و عدم حمایت کافی از آن دانست. وی با اشاره به اینکه کشور در رتبه بندی جهانی رتبه پایینی دارد، خاطر نشان کرد: فضای کسب و کار در کشور ما برای فعالیت های تولیدی مناسب نیست. همین عامل موجب فرار سرمایه از بازارهای تولیدی به سمت سوداگری می شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه نظام مالیاتی را نیز مشوق دلالی دانست که به نفع تولید عمل نمی کند.

دکتر یوسفی ادامه داد: وقتی تولید کننده ای در کارخانه ای کار تولیدی انجام می دهد تمام عملکرد آن قابل ثبت و ضبط و پیگیری است. هزینه های آب و برق و گاز و مواد اولیه کارخانه روشن است و باید برای تمامی موارد خود مالیات بدهد در حالی که در نظام دلالی تمامی این هزینه ها مهار شده و واسطه ها به راحتی می توانند مالیات نپردازند.

این استاد دانشگاه ضعف در مدیریت واردات را از دیگر عواملی که به تولید ضربه می زند، دانست و گفت: در شرایطی که مدیریت واردات حائز اهمیت است و ورود کالاهای چینی به تولید ملی یک کشور آسیب می زند،  کشورهای اروپایی به این موضوع واکنش نشان داده اند. در کشوری مثل چین قواعدی مانند حقوق مالکیت فکری، کار کودکان و قوانین کار رعایت نمی شود و همین مساله قیمت نهایی کالا را کمتر می کند.  وقتی ما در اقتصاد کالایی را وارد می کنیم و از تولید کننده داخلی حمایت نمی کنیم، تولید کننده ضعیف می شود. از طرفی وارد کننده به راحتی امکان واردات کالا را دارد و ایجاد رقابت ناسالم میان تولید کننده داخلی و خارجی به ضرر تولید ملی تمام می شود.

دکتر یوسفی موضوع دیگر را بحث قاچاق کالا دانست و گفت: به دلایل مختلفی قاچاق کالا همچنان در کشور ما بالاست و حدود ۲۵میلیارد واردات قاچاق داشتیم که به تولید ملی ضربه زد و امروز که گفته می شود این رقم کاهش یافته و وضعیت کشور از نظر قاچاق بهبود پیدا کرده، حدود ۱۳ میلیارد دلار قاچاق داریم که هر یک میلیارد دلاری که وارد کشور می شود حدود ۸۰ هزار فرصت شغلی را می سوزاند.

ایشان به تعدد موسسات مالی غیر مجاز در کشور اشاره کرد و گفت: موسسات مالی و حتی بانکهای غیر مجاز که بانک مرکزی هم تسلطی بر آنها ندارد از طریق خلق پول حجم نقدینگی را بالا می برند.

وی افزود: بانک ها برای فعالیت مجبورند نرخ سود بالا به سپرده گذاران پرداخت کنند، به همین منظور باید نرخ تسهیلات را نیز افزایش دهند. بنابراین نرخ سود سپرده بالاتر از بازدهی حوزه های دیگر مثل صنعت می شود و دلال ها و واردکنندگان مهم ترین دریافت کننده های سود شده و نظام تولید ضربه می خورد.

دکتر یوسفی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید از تمامی ابزارهای خود برای مهار موسسات و بانکهای غیر مجاز استفاده کند.

او در خصوص اینکه چرا دولت تا امروز موفق به حذف این موانع برای هدایت نقدینگی به سمت تولید نشده، گفت: دولت همه ابزارهای لازم را برای تسلط و کنترل دراختیار ندارد و گروههای دیگر چنان ذی نفوذ هستند که مانع تاثیر گذاری اقدامات و تصمیمات دولت می شوند.

استاد دانشگاه مفید گفت: معضل موسسات اعتباری غیر مجاز نشان داد بانک مرکزی تازه پس از انحلال این موسسات با مسئله مواجه و وارد موضوع شد و پیش از آن تسلطی نداشته است. اما از سویی دیگر دولت ها هم چه دولت کنونی و چه دولت های پیشین مدیریت خوبی در جهت گیری تولید نداشته و نتوانسته اند این موضوع را مدیریت کنند. همچنین عوامل بیرونی مثل تحریم ها و انتظارات هم مانع ایجاد رونق در اقتصاد کشور شده اند.

جهت مشاهده خبر در سایت روزنامه «عصر اقتصاد» اینجا را کلیک نمایید.