عمومی | شورای عالی انقلاب فرهنگی

آیین بزرگداشت علمی و معرفتی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی

آیین بزرگداشت علمی و معرفتی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی روز دوشنبه ۲۸ خردادماه ۱۳۹۷ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این مراسم که با حضور آیت‌الله علی اکبر رشاد، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر غلامرضا اعوانی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، دکتر محمدعلی کی‌نژاد و دکتر محمدمهدی زاهدی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در سخنانی گفت: مرحوم احمدی پنج شاخصه معرفتی و رفتاری ویژه‌ داشت که ایشان را از دیگران متمایز می‌کرد.
وی با بیان اینکه تسلط استدلالی به فلسفه غرب و  اسلامی آن هم با نگاهی انتقادی یکی از شاخصه‌های مهم استاد احمدی است اظهار داشت: مرحوم احمدی به فلسفه غرب و فلسفه اسلامی اشراف کامل داشت و آرا و نظرات فیلسوفان غربی را با نگاهی انتقادی نقد می‌کرد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ویژگی دوم مرحوم احمدی را دارای اندیشه دینی اجتهادی و معتقد به جامعیت اسلام دانست و تاکید کرد: ایشان معتقد به پیوند اسلام و جامعه بود و به هیچ وجه به سکولاریسم اعتقادی نداشت که این را نیز از مکتب فقهی امام خمینی (ره) دریافت کرده بود.
وی با تاکید بر اینکه مرحوم احمدی شخصیتی ولایتمدار بود، ابراز کرد: ایشان مصداق کامل ولایتمداری بود برعکس ولایتمداری برخی که به مصلحت و منافع مادی ولایتمدار هستند. استاد هر زمانی که نام اهل بیت(ع) را می‌شنید منقلب شده و اشک می‌ریخت.
وی با بیان اینکه آن مرحوم صدق اعتقادی و عملی به آنچه می‌اندیشید داشت، اظهار کرد: گفتار و رفتار مرحوم احمدی مطابق با اعتقاداتی بود که ایشان داشت. بنده هیچگاه ندیدیم باور و عمل ایشان در تضاد با هم باشند.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه پنجمین شاخصه آن مرحوم را ثابت قدم بودن در اندیشه‌های فلسفی و دینی بیان کرد و گفت: مرحوم احمدی انسان متزلزلی نبود و رویکردش یکی بود این به معنای تکامل نداشتن اندیشه‌های استاد نیست. نگاه ایشان به انقلاب اسلامی نگاهی ثابت قدم بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم احمدی مبلغ پیام‌های الهی بود و تنها در برابر خدا خشیت و تواضع داشت و حضرت حق را حسابگر اعمال خود می‌دانست و تعلق خاطری به دنیا نداشت.
در ادامه این جلسه، آیت‌الله علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر احمدی را یک روحانی به معنی واقعی کلمه توصیف کرد و گفت: ایشان عموم کتاب‌ها را به دقت می‌خواند و دغدغه و وسواس خاصی به لحاظ سطح علمی، سلامت فکری و اهمیت آثار داشت.
وی با بیان اینکه خدمات دکتر احمدی در عرصه‌های مختلف بی آنکه در جایی منعکس باشد یا ایشان را در مقام ارائه گزارش کار قرار دهد، یاد و خاطره ایشان را در دستگاه‌های علمی و حوزوی و دانشگاهی ایران زنده نگه داشته است، خاطرنشان کرد: ایشان نه عالم به دین بلکه عالم دینی بود و علم در وجود او تبلور پیدا کرده بود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مرحوم احمدی انسان جامع دانشگاهی و حوزوی بود، گفت: استاد احمدی عالمی عامل بود، علم ایشان در عملش آشکار بود، علم در وجودش تبلور یافته بود و وجود او به علم تبدیل شده بود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مرحوم احمدی خالی از تعلقات بود، اظهار داشت: ما دو مفهوم آزاد و آزادگی داریم او از هر چه رنگ تعلق داشت آزاد بودند ایشان هم آزاد بود و هم آزاده. مرحوم احمدی همه عمر را آزاده زیست ۴۰ سال در بستر پیروزی انقلاب در جایگاه‌های مهم کشوری زیست اما احمدی سال ۵۷ با احمدی سال ۹۷ هیچ فرقی نکرد.
وی در ادامه گفت: ایشان اول کسی بود که در جلسه کرسی‌های آزاداندیشی گفت بنده نظریه‌های خودم را در معرض نقد و انتقاد قرار می‌دهم و به قول خود، ایشان پیش مرگ این حرکت شد.
رئیس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد ضمن اشاره به نظریه ایشان مبنی بر «ارجاع علوم اصولی به شهودی و حضوری» این نظریه را یک نظریه تایید شده و جدید دانست و گفت: بیشترین اجلاسی‌ها برای نقد و بررسی این نظریه برپا شد.
آیت‌الله رشاد در پایان با بیان اینکه مرحوم احمدی ۳۳ سازمان سمت را اداره کرد، گفت: ایشان مصداق بارز زهد و فروتنی بود و ذره‌ای ریا و تکبر نداشت. حدود دو هزار جلد کتاب در سازمان سمت منتشر شد و ایشان عموم آن کتاب‌ها را می‌خواند. ایشان از هر آنچه رنگ تحکم و تعلق داشت آزاد بود، همه مراکز علمی وامدار وجود ایشان است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم‌چنین در این مراسم دکتر غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید در سخنانی گفت: آشنایی بنده با آقای دکتر احمدی با سال ۴۷ بازمی‌گردد، در آن زمان بنده تازه از شیراز به تهران آمده بودم و آقای دکتر احمدی به همراه آیت‌الله خرازی و مصباح سه عنصر فعالی بودند که موسسه در راه حق را تاسیس کردند که دری گشوده به جهان بیرون از حوزه بود و سعی می‌کردند که اسلام را با زبان جوان‌ها ارائه کنند و جزواتی هم داشتند که در کشور منتشر می‌شد و آقای موسوی گرمارودی این جزوات را ویرایش می‌کرد.
وی تصریح کرد: به دلیل دستگیری آقای گرمارودی شرایطی فراهم شد تا بنده نیز با این موسسه همکاری داشته باشم و جزوات را بازنویسی می‌کردم، بعد از مدتی در دانشکده الهیات و در رشته فلسفه مشغول به تحصیل شدم و آن موقع آقای احمدی فوق لیسانس فلسفه را اخذ کرده بود، اما در سال ۵۱ بود که به همراه ایشان دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تهران شدیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ارتباط ما با ایشان برقرار بود تا این که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، آرمان‌های ما نیز یکی بود و بعد از انقلاب بود که آقای احمدی عضو ستاد انقلاب فرهنگی شد و بار سنگینی که امام راحل بر دوش آنها گذاشته بود را بر عهده گرفت. در همین دوران بود که فضا برای تحقق آرمان‌های ایشان باز شد و بنا به احساس تکلیفی که داشت در عرصه‌های مختلف مشغول به کار شد.
وی در ادامه افزود: کار مهم ایشان تشکیل سازمان «سمت» بود که از سال ۶۴ پایه‌گذاری این سازمان را انجام داد و از زمان تاسیس تا سال ۹۷ تعداد ۲۱۵۰ کتاب را منتشر کرد، این در حالی که در دهه ۵۰ نهایتا سالی ۶۰۰ کتاب منتشر می‌شد و این آمار برای موسسه سمت آمار بسیار خوبی تلقی می‌‌شود.
دکتر حدادعادل بیان کرد: بنده خود شاهد تلاش‌های ایشان در سمت بودم، ایشان بسیار حساس بود که کتابی خلاف عقاید اسلام و مصالح انقلاب منتشر نشود، در پذیرش افراد نیز بسیار حساس بود و تا مطمئن نمی‌شد که این کتاب مفید است آن را چاپ نمی‌کرد، لذا خود ایشان کتب را می‎خواند و از لحاظ محتوا تایید می‌کرد و در یک کلام می‌توان گفت که استراحت و تفریح در قاموس ایشان وجود نداشت و تمام وجودش غیرت بود.