عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان

برنامه آموزشی آشنایی با بیماری CCHF برای کارشناسان بهداشت محیط و مراقب سلامت در دامغان

برنامه آموزشی آشنایی با بیماری CCHF برای کارشناسان بهداشت محیط و مراقب سلامت در دامغان

.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ، به همت واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان برنامه آموزشی آشنایی با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF ) با حضور کارشناسان بهداشت محیط و مراقب سلامت در سالن آموزش شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان برگزار گردید.

در این برنامه آموزشی، طالبی کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان، در راستای بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تاریخچه ی این بیماری در ایران و جهان، راه های انتقال، علائم بیماری، راه های پیشگیری و کنترل آن، لزوم افزایش اگاهی و رعایت موارد پیشگیری از بیماری در گروه های در معرض خطر و... توضیحات مبسوطی ارائه نمود.

وی بیان داشت: علائم بیماری شامل بروز ناگهانی تب، سردرد، گلودرد، درد عضلانی به همراه خونریزی در پاره ای از موارد می باشد که به خصوص در افراد با سابقه ی گزش با کنه و یا له کردن کنه با دست یا تماس مستقیم با خون تازه و سایر بافت های  دام ها و حیوانات یا تماس با خون، ترشحات یا مواد دفعی بیمار قطعی یا مشکوک به CCHF و نهایتاً سابقه مسافرت به مناطق روستایی که احتمال تماس با کنه یا دام، مشاهده می شود.

گفتنی است: تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو ( CCHF ) یک بیماری خونریزی دهنده ی تب دار حاد است که عمدتاً به وسیله کنه منتقل می شود. لذا باید از له کردن کنه بر روی پوست و گرفتن آن با دست پرهیز کرد. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک گیر و همه گیر CCHF در انسان ها نیز اتفاق می افتد. این بیماری مرگ و میر نسبتاً بالایی دارد و برای پیشگیری از ابتلا به آن باید از کشتار غیرمجاز دام خوداری نموده و گوشت قرمز مورد نیاز خود را حتما از از مراکز مجاز و مورد تایید دامپزشکی خریداری نمود. گوشت قرمز تازه را باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر تازه را به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در یخچال نگهداری نموده و سپس آماده سازی و مصرف نمود.