عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

هاری، بیماری ۱۰۰ درصد کشنده/سالانه ۶۰ هزار نفر در جهان بر اثر هاری فوت می‌کنند

به گزارش وبدا؛ به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرکرد، کارگاه آموزشی کنترل و پیشگیری از بیماری هاری ویژه پزشکان و کارشناسان بهداشتی صبح امروز با حضور ۱۵۰ نفر از پرسنل مراکز بهداشت شهرستان‌های ۹ گانه چهارمحال و بختیاری به مدت یک روز در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.

سید راشد جزایری در این کارگاه با اشاره به اینکه بیماری هاری صد درصد کشنده است، گفت: از نظر اقتصادی نیز این بیماری باعث تلفات در دام می‌شود.

* سالانه ۶۰ هزار نفر در جهان بر اثر هاری فوت می‌کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر در جهان بر اثر هاری فوت می‌کنند، افزود: اکثر این افراد در کشورهای آفریقایی و آسیایی ساکن هستند؛ ۸۵ درصد از گزش‌ها متعلق به سگ و مابقی مربوط به دیگر پستانداران است.

وی با اشاره به اینکه بیماری هاری اندمیک ایران است، اضافه کرد: کشورهای اروپایی با کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از شیوع این بیماری پیشگیری کرده‌اند.

* سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری واکسینه می‌شوند

جزایری با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری واکسینه می‌شوند، ادامه داد: هماهنگی بین‌بخشی، تشکیل ستادهای ائتلاف سگ‌های ولگرد، جلوگیری از کشتار قاچاق، انتقال کشتارگاه‌ها به خارج از شهرها، واکسیناسیون سگ‌های ولگرد، مراقبت از مجروحان، ثبت گزارش داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها و آموزش تمامی رده‌های سنی و اقشار مختلف مردم از جمله استراتژی‌های جلوگیری از شیوع این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: آمار موجود در سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۵ حاکی از رشد بالای گزش انسان‌ها توسط حیوانات در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در دی‌ماه ۹۶، ۱۲ مورد مرگ انسان بر اثر هاری در کشور گزارش شده است، افزود: ۵۹ درصد از گزش‌های حیوانات مربوط به مناطق روستایی بوده که در این مناطق ۹۱ درصد از حیوانات صاحب‌دار به انسان‌ها حمله کردند.

* بیماری هاری با عامل ویروسی از طریق گزش و بزاق حیوان مبتلا به انسان منتقل می‌شود

محمد مرادی نیز در این کارگاه با اشاره به اینکه بیماری هاری با عامل ویروسی از طریق گزش و بزاق حیوان مبتلا به انسان انتقال پیدا می‌کند، گفت: در مسئله بیماری هاری تمامی گزش حیوانات مشکوک تلقی می‌شوند.

* طی دو سال گذشته موردی از ابتلا به بیماری‌ هاری در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است

کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ مورد واکسیناسیون هاری در استان صورت گرفته است، افزود: طی دو سال گذشته موردی از ابتلا به بیماری‌های هاری در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.

* وجود ۳۵ مرکز پیشگیری و کنترل هاری در چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به وجود ۳۵ مرکز پیشگیری و کنترل هاری در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: از این تعداد ۹ مرکز استاندارد و مابقی نیز در آینده نزدیک استاندارد می‌شوند.

* بیماری هاری اعصاب مرکزی انسان را درگیر می‌کند

مرادی  با اشاره به اینکه بیماری هاری اعصاب مرکزی انسان را درگیر می‌کند، ادامه داد: ویروس هاری با گزش حیوان و از طریق بزاق وارد سیستم عصبی و نخاع فرد شده و به سمت مغز و نخاع حرکت می‌کند؛ ترس از نور، کوری، مشکلات تنفسی و مرگ از عوارض ابتلا به ویروس هاری است.

* فرد دچار گزش حیوان باید بلافاصله به مراکز بهداشتی مراجعه کند

کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرد دچار گزش حیوان باید بلافاصله به مراکز بهداشتی مراجعه کند، گفت: با شست‌وشوی محل گزش با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه احتمال ابتلا به هاری تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری هاری است، افزود: در سال‌های گذشته واکسیناسیون این بیماری سه نوبته و پنج نوبته بود و با ابلاغیه جدید وزارت بهداشت به چهار تزریق در سه نوبت تغییر پیدا کرده است.

* موش‌های خانگی، همستر و خرگوش به بیماری هاری مبتلا نمی‌شوند

مرادی با اشاره به اینکه موش‌های خانگی، همستر و خرگوش به بیماری هاری مبتلا نمی‌شوند، اضافه کرد: گزش سگ‌ها در مرحله اول و در مرحله بعدی چنگ زدن گربه عامل انتقال بیماری هاری است؛ شترمرغ و خفاش نیز می‌توانند ویروس این بیماری را منتقل کنند.

کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیگیری مستمر کارشناسان بهداشت مراکز درمانی برای تکمیل واکسیناسیون افراد مشکوک به