عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

سالروز صدور فرمان سازندگی ; سالگرد تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و روز جهاد کشاورزی بر عموم همکاران گرامی باد

هفته جهاد کشاورزی ، با شعار " کشاورزی با عرصه تولید و کسب و کار ، بستر سلامت و امنیت غذایی " گرامی باد

قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله

از همان روزهای ابتدای  پیروزی انقلاب اسلامی ، اندیشه کشاورزی و کشاورزان ایرانی، ذهن رهبر فقید انقلاب را به خود مشغول داشته بود . در مصاحبه‏ ها و سخنرانی ها و اعلامیه ‏های روشنگرانه، از کشاورزان به نیکی یاد کرده و نقش و تاثیر ویژه این قشر سختکوش را در رشد اقتصادی و نیل به آبادانی و استقلال سیاسی کشور خاطرنشان می‏ ساخت .  امام خمینی (ره)، دولت و حاکمیت آینده ایران را به سمت و سوی اقتصاد منهای نفت فرا می ‏خواند تا از توازن واردات و صادرات بهره ‏مند گشته و جامعه ایرانی، خوداتکایی در عرصه ‏های اقتصادی را بدست آورد .

امام خمینی (ره)  طریق نیل به خودباوری کشاورزان را همانا رهایی فکری و ذهنی از ذهنیت استعمارزده برمی ‏شمارد که در طی دوران رژیمهای سیاسی وابسته و بی ‏بهره از مشروعیت و مقبولیت مردمی، در جامعه شکل گرفته بود . بیگانه‏ ها، ناتوانی و ناممکن بودن، خود اتکایی ملی در عرصه ‏های صنعت و کشاورزی را ترویج میکردند  تا کشاورزان و کارگران در اندیشه بازسازی جامعه خویش نباشد و خود را از گردونه قدرت و مدیریت آن بیرون بکشند.

در این راستا مشارکت‏ پذیری حاکمیت ،  خودباوری را در گستره خویش ممکن می ‏سازد . دست فرو شستن از مصلحتهای شخصی و سیاسی گذرا ، کشور را از آن مردم و شهروندان دانستن ، جایگاه بلند ملت را درک کردن ، مشارکت‏ خرد و کلان  و مدیریت کامیاب جمعی را شکل خواهد داد.

رهبر فقید انقلاب (ره)  که خودباوری کشاورزان را می جست و خوداتکایی و استقلال و عمران کشور را پیگیری میکرد ، ایران را از آن کشاورزان و کارگران و نخبگان ایرانی می دانست .

افزون بر خودباوری و بهره ‏گیری از دانش کارآمد کشاورزی، باید به تعاون اجتماعی و فرهنگ جهادی  نیز اندیشید تا بتوان باورهای معقول و استوار خویش را در عینیت نگریست . کشاورزان خودباور و فعال در جهت ‏بازگردانیدن عرصه کشت و کار به مرز خودکفایی و بلکه صدور مواد غذایی، نیازمند دستهای گرم و آکنده از مهر است که در حوزه ‏های اشتغال و مدیریت و فرهنگ و فن آوری خدمت می‏ کنند .

روابط عمومی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی