عمومی | معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

بیماری‌ها با کمک بازی‌های شناختی درمان می‌شوند


بازی‌های شناختی به کمک مبتلایان به اختلالات شناختی آمده‌اند تا عملکرد مغز این افراد را بهبود بخشند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آیا از تاثیر بازی های شناختی بر روی عملکرد مغزتان آگاهی دارید؟ بازی های شناختی را باید تمرینی هدفمند برای بهیود عملکرد مغز بدانیم این بازی ها بر اساس نظریه های علوم شناختی برای بهیود عملکردهای مغز طراحی شده اند. اما با توجه به اهمیت این بازی ها همچنان آگاهی از وجود آن به اندازه کافی نیست. ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی با توجه به اهمیت این موضوع از تولید این بازی ها حمایت می کند. هادی مرادی عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در طرحی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شتاختی معاونت علمی مجموعه ای از بازی های شاختی را تولید کرده اند، با اشاره به انجام مطالعاتی در حوزه بازی های شناختی و بررسی وضعیت سایر کشورها در این حوزه اظهار کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر فعالیت شرکت های مختلف در این حوزه گسترده شده است بنابراین در ادامه این مسیر با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی مجوموعه ای از بازی های شناختی تولید و روانه بازار شد.

مرادی ادامه داد: در حال حاضر دو مجموعه از این بازی ها در بازار موجود است که مجموعه نخست افزایش توجه و تمرکز را مد نظر دارد و کودکان بیش فعال و سایر افرادی که مشکلات شناختی دارند می توانند از این مجموعه بهره ببرند. مجموعه دوم نیز حافظه کاری را در بازی درگیر می کند. البته طراحی بازی هایی برای تطابق حرکات چشم و دست نیز شروع شده است. از این بازی ها می توان برای درمان مبتلایان به اتیسم و پارکینسون نیز استفاده کرد. این بازی ها برای سنین کمتر از ۱۴ سال طراحی شده است البته طراحی و تولید بازی هایی برای بزرگسالانی که در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند نیز انجام شده است.

وی همچنین عنوان کرد: در پروژه ای ارزیابی اثرات بازی ها بر روی مصرف کنندگان انجام شد این نتایج نشان داد افراد مبتلا به مشکلات شناختی که هدفمند از بازی ها استفاده کردند و تنها نگاه سرگرمی به بازی ها نداشتند اثرات مثبت آن را نیز دریافت کردند، همچنین بسته هایی محتوی بازی ها برای کلینیک ها آماده شد تا افراد درگیر با مشکلات شناختی از این بازی ها استفاده کنند و نتایج و تاثیرات آن را ببینند.

مرادی درباره این موضوع که تاثیرگذاری بازی های شناختی به اندازه بازی های عادی است یا خیر گفت: این موضوع به عنوان سوال مطرح است و نظرات موافق و موافق در این زمینه وجود دارد، در ایران به مسئله شناخت توجه  زیادی نمی شود مگر افرادی که مشکل دارند و درباره وجود این بازی ها آگاهی دارند چرا که نیاز به آن را احساس کردند. بنابراین فرهنگسازی در این زمینه نیاز است. اگر بازی ها با تمرکز انجام شود قطعا نتیجه بهتری نیز گرفته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه فرهنگسازی را از مدارس باید آغاز کنیم ابراز کرد: اگر با جای دادن واحدی در مدارس مسئله شناخت و آگاهی از مغز افزایش یابد این نگرانی نیز رفع می شود چرا که سطح آگاهی جامعه نسبت به مسئله مهمی همچون ارزش مغز افزایش می یابد و شاهد بهبود برخی عملکردها باشیم.

به گفته وی، بازی های شناختی تفاوتی با بازی های عادی ندارد در این بازی ها تمرکز بر روی فاکتور خاصی است و شاید در ظاهر ساده تر باشند اما باعث ایجاد خستگی در مغز می شوند اما با تمرین توانایی در مغز ایجاد می شود تا عملکرد خود را بهبود دهد.

انتهای پیام/۲۵