مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

برگزاری مراسم ضیافت افطار خیرین و حامیان در دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش روابط عمومی؛ این مراسم با حمایت مالی بنیاد مصلی نژاد و به همت مدیریت مطالعات راهبردی و مدیریت روابط عمومی و با همکاری بنیاد شریف دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.


بنابراین گزارش؛ در ابتدای مراسم دکتر فتوحی رییس دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم و قدردانی از حضور مدعوین خیر اظهار داشت: دانشگاه در برهه ای از زمان قرار گرفته که اگر به سلامت از آن عبور کند می تواند به حیات خود ادامه دهد در غیر اینصورت بسادگی اعضای هیئت علمی تراز اول و همچنین دانشجویان خوب خود را از دست خواهد داد این در حالیست که دانشگاه صنعتی شریف نتیجه پنجاه سال تلاش و از خودگذشتگی افرادی بلندنظر، دانشمند و دلسوز کشور و مردم است که می تواند به سادگی از دست برود و قابل احیاء نباشد.
رییس دانشگاه شریف در ادامه به ارائه برنامه راهبردی دانشگاه پرداخت و با ارائه آمار و ارقام در خصوص آموزش عالی کشور به تحلیل شرایط اقتصادی دانشگاهها و مقایسه آن در سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۹۳ در زمینه درآمد سرانه و سرانه دانشجویان در این سالها پرداخت.
این مقام عالی دانشگاه با مقایسه درآمد دانشگاه با دانشگاههای همتراز در جهان و منطقه اذعان داشت در مقایسه بودجه در نظر گرفته شده دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۷ با بودجه چند دانشگاه برتر دنیا که جمعیت دانشجویی مساوی یا کمتر از دانشگاه شریف دارند بودجه ما بسیار محدود و ناکافی می باشد.
وی توضیح داد: بودجه دانشگاههای ما حتی نسبت به دانشگاه های درجه دو یا سه منطقه نیز قابل مقایسه نیست.
در ادامه دکتر فتوحی خطاب به مدعوین خیر و حامیان دانشگاه گفت: در صدد هستیم با برنامه ریزی های انجام شده وابستگی دانشگاه را به بودجه عمومی کاهش دهیم برای این منظور نیاز به همراهی شما داریم و امیدواریم روزی برسد که دانشگاه شریف متکی بر منابع خویش اداره شود.
وی افزود: در شرایطی که کشور از کمبودهای زیاد رنج می برد و نرخ بالای بیکاری به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است، چشم امید همه فرزندان باهوش و با توان این مرز و بوم به یاری و حمایت دوخته شده است هیچ باقیات صالحاتی بالاتر از کمک به دانشگاه ها و امیدوار کردن این جوانان به کار و تلاش و خدمت به کشور نیست.

دکتر سهراب پور رییس اسبق دانشگاه و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: سابق بر این در کشور ما خیرین همواره تاکید در ساخت مدارس، مساجد، بیمارستانها داشتند. پس از بوجود آمدن جهاد مدرسه سازی و در سالهای اخیر خوشبختانه توجه حامیان و خیرین به آینده کشورمان جلب شده است و در راستای توسعه آموزش و دانشگاهها و علم و فناوری گام های بسیار بزرگ و موثری برمیدارند.
وی افزود: دانشگاهها علاوه بر ایجاد مدرک مرکز تولید علم می باشند و در این زمینه قدرت می آفرینند و باعث ایجاد و استحکام قدرت ملی می شوند.
وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت های سالهای اخیر در کشور از جمله فعالیت های دفاعی ریشه در دانشگاهها دارد.
قائم مقام بنیاد نخبگان دانشگاه شریف را دانشگاهی منحصر به فرد عنوان کرد و بخشی از افتخارات آن را چنین برشمرد؛ حضور ۹۷ نفر از ۱۰۰ نفر اول کنکور، کسب مقام اول مسابقات ریاضی کشور ۳۰ سال متوالی، حضور ۶ فلوی انجمن های مهندسان برق و الکترونیک و انجمن مهندسان مکانیک در دانشگاه شریف، میزبانی از ۸ برنده نوبل دنیا و اهداء دکترای افتخاری به یکی از آنها، پذیرش اولین مقاله توسط ساینس از استاد دانشگاه شریف، حضور ۵ نفر از اعضای دانشگاه صنعتی شریف در فرهنگستان علوم کشور و همچنین مزین بودن دانشگاه شریف به نام سه تن از شهدای هسته ای، دانشجویان شهید راه علم و فناوری و دانش
دکتر سهراب پور در پایان خطاب به حضار گفت: باید با کمک و حمایت شما عزیزان در چنین دانشگاههایی بذرهایی کاشته شود تا در آینده شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر آن در جهت توسعه علم و فناوری باشیم.

در ادامه موسس و مدیر عامل بنیاد فرهنگی مصلی نژاد اظهار داشت: در این گردهمایی کوچک که با هدف حمایت از دانشگاه صنعتی شریف، مهد مهندسی کشور تشکیل شده است باید با شکستن معیارهای ذهنی موجود و جایگزینی معیارهای جدید به حمایت بیش از پیش خود از این مرکز بپردازیم.
وی افزود: با نیت خیر و عمل آگاهانه و با حمایت و کمک به رشد و توسعه مهد مهندسی ایران که همواره موجب بالندگی و افتخار میهن عزیزمان در جای جای دنیا بوده است به آن هویت بخشیم و در جهت توسعه آن گام برداریم.
خیر و حامی دانشگاه ادامه داد: امروز برای دانشگاهی که به کشورمان در سطح دنیا مشروعیت و هویت علمی بخشیده و برای اعتلای مهندسی کشور هزینه می کنیم تا با حمایت های مالی، فیزیکی و اجتماعی خود نقشی در ارتقای این سرمایه ملی کشورمان ایفاء کنیم.
در پایان مراسم تعدادی از خیرین و حامیان با اعلام حمایت و اهداء کمک های مالی خود به دانشگاه صنعتی شریف مورد تجلیل و تقدیر حضار قرار گرفتند.