عمومی | پژوهشگاه فضایی ایران

ماهواره روسی بر روی دیوار موزه فیفا

به گزارش "ورزش سه" دو روز مانده به شروع مسابقات جام جهانی روسیه، خبرنگاران اعزامی ما سری به موزه فیفا که در مسکو واقع شده است زدند و تصاویر ماندگاری ثبت کردند. موزه‌ی فیفا یکی از مکان‌های دیدنی روسیه است که به واسطه یادآوری‌های خاطرات و نوستالژی‌های گوناگون مورد استقبال بسیاری از مردم گرفته است.

در یکی از قسمت‌های این موزه، توپ‎های استفاده شده در دوره‌های مختلف جام جهانی بر روی دیوار قرار گرفته بود و خاطرات جالبی را برای فوتبال دوستان تداعی کرد. نکته جالب توجه این است که تمامی توپ‌ها توسط کمپانی آدیداس تولید شده و هیچ اسپانسر دیگری نداشته است. توپ مورد استفاده در جام جهانی ۲۰۱۸ تل استار نام دارد و نام آن از روی ماهواره‌ی ارتباطی اقتباس گرفته شده است. در جام جهانی ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴ هم توپ‌های جام جهانی همین نام را به خود گرفته بود.

هم‌چنین در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل توپی که از سوی آدیداس طراحی شد برازوکا نام گرفت. این نام مختص به برزیلی‌ها بود و نماد احساس، غرور و حسن نیت به حساب می‌آمد. جالب است که اسم این توپ برای اولین بار با نظر مستقیم مردم در برزیل به دست آمد.

در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هم از توپ‌هایی با اسم جابولانی رونمایی شده. این اسم از زبان آفریقایی آمده و به معنی جشن گرفتن است. جابولانی اولین توپی بود که در آن تراشه‌های الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت و آدیداس آن را جز دقیق‌ترین توپ‌های خود می‌دانست. اما در ادامه کیفیت این توپ‌ها مورد انتقاد بسیاری از بازیکنان نامدار جهان قرار گرفت و آن را غیر قابل پیش‌بینی می‌دانستند.

در سه دوره اخیر جام جهانی شرکت آدیداس از توپ‌های به اصطلاح دقیق خود رونمایی کرده و هر سال نقاط ضعفش را پوشانده است. حال باید دید توپ تهیه شده برای این دوره از مسابقات جام جهانی رضایت ستارگان جهان را به دست می‌آورد یا مورد انتقاد آن‌ها واقع می‌شود؟