عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

با حضور  دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نخستین نشست داخلی معاونت ترویج در سال ۱۳۹۷ برگزار شد

با حضور دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

نخستین نشست داخلی معاونت ترویج در سال ۱۳۹۷ برگزار شد



به گزارش روابط عمومی معاونت ترویج، به منظور ارائه برنامه‌های در دست اجرا برای سال ۱۳۹۷ و اقدام‌های صورت گرفته، نشستی با حضور دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر خاوازی معاون ترویج و سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی و مدیران کل ستاد معاونت ترویج و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی

،

روز ۲۱ خردادماه سال جاری در سالن مروج معاونت ترویج برگزار شد.


در آغاز این نشست، دکتر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با تاکید بر اینکه، برنامه‌های ترویج برای سه سال آینده باید تنظیم شود و در هر ماه، معاونت‌ها به‌طور جداگانه گزارش پیشرفت کار را ارائه دهند گفت: چهار کار باید انجام شود؛ اول اینکه برنامه‌ای، برای مرحله دوم نظام نوین ترویج، در سه سال آینده در کل کشور داشته باشیم. دوم، نیاز به نظام آموزش کشاورزان موجود (خانوادگی و پیشرو)، سوم اجرایی کردن نظام آموزش بهره برداران و در آخر تداوم نیازسنجی آموزش عالی و جدیت در برگزاری دوره‌های کارآموزی نظام آموزش کشاورزان آینده، که برای این کار باید طرح تحول آموزش و پرورش جهت تصویب دوره های کار و دانش و فنی حرفه‌ای کشاورزی مطالعه شود.

وی با اظهار  اینکه، هدف اصلی تدوین تعدادی برنامه با شاخص‌بندی می باشد تاکید کرد: هدف تدوین برنامه سه سال آینده با تدوین شاخص‌های آن است. مشکلات در بخش کشاورزی زیاد است. مشکل اساسی که وجود دارد رویکرد کشاورزی ایران، زمین محور است که باید آب محور باشد. کمیت محور است که باید کیفیت محور باشد. تولید محور است که باید به بازار و پس از تولید توجه شود. سخت افزار محور است که باید نرم‌افزار محور باشد.

ایشان همچنین تصریح کرد: باید کشاورز محور باشد نه کشاورزی محور و به صادرات توجه شود نه واردات محوری و به‌جای صنعتی محور، باید خانوادگی محور مورد توجه قرار گیرد و به‌جای منبع محور بودن، باید دانش محور باشد. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تصریح کرد: برنامه

ای در حد توان با همین ظرفیت‌ها شروع کنیم و وضع موجود را ارتقا بخشیم.



در ادامه این نشست، مدیران کل معاونت ترویج و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی به تفکیک پیشنهادها و برنامه‌های خود را برای تدوین سیاست‌های سه سال آینده بیان کردند.

دکتر امیری لاریجانی مدیرکل دفترترویج دانش و فناوری کشاورزی بیان داشت: کشاورزی مقوله‌ای، چند کارکردی است که باید نحوه تعامل معاونت‌ها و زیربخش‌ها، نظام و پروتکل داشته باشند.

در ادامه، مهندس درجانی مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز جهادکشاورزی و شبکه ترویج اظهار داشت: طرح نظام نوین ترویج در فاز دوم به‌شدت نیاز به پشتیبانی دارد.

دکتر سرافرازی مدیرکل دفتر شبکه  دانش و رسانه‌های ترویجی، با تاکید بر  آسیب شناسی که در مرحله اول این طرح انجام شده است به بحث آمار و جلوگیری از موازی کاری در داخل و خارج از وزارتخانه پرداخت.

مهندس فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایر بیان داشت: موضوع مهم ماموریت ترویج، یعنی ترویج دانش و فنون به کشاورزان، با آموزش کشاورزان تقاطع دارد و می‌توان گفت آموزش غیر رسمی همان ترویج است. اکنون روش‌ها تغییر کرده و جدید شده است.

در ادامه دکتر مریم طهماسبی مسئول دبیرخانه طرح نظام نوین ترویج با ارائه پیشنهادی در زمینه کشاورزان آینده گفت: باید در رنج سنی ۱۲ – ۱۰ سال و از مقطع دبستان آموزش‌ها شروع شود.



مهندس سروی، مشاور معاونت ترویج اظهار داشت: در نظام نوین ترویج در مرحله اول خلاء نیروی انسانی در مراکز خدمات جهادکشاورزی بوده که برطرف شده و ارتباط آنها با کشاورزان و تحقیقات تقویت شده است.

مهندس میثمی تبار، مدیرکل دفتر آموزش کارکنان، اظهار داشت: برای تدوین نظام‌ها باید ارتباط فرآیندی با وزارتخانه به صورت قانون‌مند و شفاف داشته باشیم.

وی افزود: برنامه های ما باید به پیوست برنامه‌های درحال اجرا در وزارتخانه باشد. دغدغه اصلی، محصولات و بازار کشاورزی است نه توانمندسازی بهره‌برداران، ایشان اظهار کرد: برنامه راهبردی آموزش کارکنان به‌عنوان سند به چاپ رسیده و از نیمه‌ی دوم سال عملیاتی می‌شود.

دکتر نساجی معاون آموزشی موسسه گفت: در نظام آموزش کشاورزان آینده، نیازسنجی‌ها به طور دقیق انجام شده که دستورالعمل‌های اجرایی آن باید تدوین شود و با آموزش و پرورش تعاملات خوبی در این زمینه داشته‌ایم. ایشان تاکید کرد: تقویت آموزش‌های فنی حرفه‌ای مستلزم داشتن نظام صلاحیت حرفه‌ای است.