عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: مدیران واحدهای مختلف دانشگاه باید با همتا پروری و انتقال تجربیات ارزشمند خود به نسل جوان، مدیران آینده دانشگاه را تربیت کنند


گالری عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه در سخنان پیش از دستور ضمن آرزوی قبولی طاعات روزه‌داران بخصوص در شب‌های قدر و بهره بردن از روزهای باقی‌مانده ماه مبارک رمضان، ابراز امیدواری کرد از این ایام جهت ساخت خود و جامعه استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نکته مهم مدیریتی را متذکر شد و افزود: مدیران سطوح مختلف دانشگاه، در کنار تلاش و فعالیت در حیطه کاری خود، وظیفه مضاعف دیگری برعهده دارند که ممکن است در بعضی موارد مغفول مانده باشد و آن اینکه هر مدیری در دانشگاه در هر قسمتی که فعالیت دارد علاوه بر امور جاری زمان خود، باید به فکر آینده آن جایگاه و دانشگاه نیز باشد.
دکتر کریمی تصریح کرد: دانشگاه مانند ارگان‌های دیگر نیست که افرادی را خارج از این مجموعه به عنوان رییس و معاون دانشگاه، رییس و معاون دانشکده و یا رییس و مدیر بیمارستان منصوب کنند.
رییس دانشگاه، در پاسخ به برداشت‌های نادرستی که از پست‌های سازمانی دانشگاه در سطوح علمی آموزشی و پژوهشی می شود و مطرح می‌کنند که این پست‌ها وراثت همکاران هیئت‌علمی است افزود: بعضی از پست‌های دانشگاه به‌گونه‌ای است که باید بالاجبار توسط گروهی اداره شود. اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از پست‌های دانشگاه وراثتی نیست و همه مسئولان دانشگاه این حق را برگردنشان دارند که فقط به فکر اداره روزمره محیطشان نباشند و سعی کنند افراد مناسب را جذب کنند؛ دست جوانان را بگیرند؛ همتا پروری کنند و تجربیات گران‌قدرشان را در اختیار جوان‌ترها قرار دهند.
وی  با تاکید براینکه باید به جوانان اجازه شکوفایی داد تصریح کرد: از دوستان می‌خواهم در سطوح مختلف دانشگاه با این رویکرد مدیریت کنند. باید اجازه دهیم در کنار خودمان، جوانان خوش‌فکر و علاقه‌مند به دانشگاه و کشور  که استعداد، تحمل و طاقت کار مدیریتی دارند علاوه بر وظایف خود، در عرصه مدیریتی و اجرایی نیز رشد کنند.
دکتر کریمی با تاکید براینکه در دانشگاه باید نگاهمان روبه‌جلو باشد افزود: ما در دانشگاه نباید به پشت سرخود نگاه کنیم یعنی وقتی می‌خواهیم مسئولی منصوب کنیم نباید دوباره به گذشته رجوع کنیم بلکه باید مرتب نیروی جوان و خوش‌فکر را به سیستم اضافه کنیم.
وی افزود: در طول این سال‌ها نیروهای جوان بسیاری در واحدهای مختلف دانشگاه جذب‌شده‌اند. دوره‌ای که مرحوم دکتر باستان حق رییس دانشگاه بود؛ تمامی اعضای هیئت‌علمی را به نام، نام خانوادگی و شهر و روستای محل زندگی‌شان می‌شناخت چون در آن زمان تعداد اعضای هیئت‌علمی کم بود. اما اکنون تعداد قابل‌توجهی از اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و فراگیران در سطوح مختلف به دانشگاه اضافه‌شده‌اند که بسیاری از آنان توانایی کار اجرایی دارند.
رییس دانشگاه با بیان اینکه بشخصه مدیریت های طولانی‌مدت داشتم و خدا را شاهد می گیرم که در هر دوره، افرادی را در کنار خود آوردم که هنگام واگذاری مسئولیت، آنان را به عنوان جایگزین معرفی کنم افزود:  مدیران دانشگاه هنگام ترک مسئولیت خود باید بتوانند چند نفر را به مسئول بالادستی‌شان معرفی کنند و وقتی مدیری نمی تواند حتی یک نفر را به عنوان جایگزین معرفی کند نقطه ضعف بزرگی برای او محسوب می شود. حتی اگر سال‌های سال در آن پست خدمت کرده باشد که قطعاً این‌گونه بوده و ما  وارث همان تلاش‌ها هستیم.
وی افزود: اگر مدیری در پایان دوره مدیریتی خود، همتا پروری نکند و نتواند با آموزش به ۳-۴ جوان، جانشینی را  برای خود تربیت کند این به عنوان یک امتیاز منفی باید در دانشگاه برجسته شود تا سایرین درس بگیرند و دیگر این کار را نکنند. این نقطه‌ضعفی برای ماست که وقتی می‌خواهیم مدیری را انتخاب کنیم چراغ دستمان بگیریم و دنبال آن بگردیم.
دکتر کریمی تصریح کرد: این رویکرد باید در تمام سطوح مدیریتی دانشگاه موردتوجه قرار گیرد و هنگام انتخاب رییس و معاونان دانشگاه و مدیران دیگر، چندین نفر باید توانایی پذیرش این مسئولیت را داشته باشند. در مراکز تحقیقاتی نیز باید به این امر توجه شود. یک مرکز تحقیقاتی که هرروز شکل و نوع تحقیقات آن روزآمد می شود نباید به‌صورت موروثی اداره شود.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود تاکید کرد: متاسفانه این رویکرد در دانشگاه جاافتاده است و تاجایی که ممکن است باید آن را اصلاح کرد بشخصه اهل شعار و حرکت انقلابی نیستم هرچند که افتخار داشتم در تمامی مراحل انقلاب کشورم حضورداشته باشم اما معتقدم اکنون وقت سازندگی است و یکی از مواردی که باید اصلاح شود شیوه تربیت و انتخاب مدیران است.
بررسی دستورات جلسه
در ادامه دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه به تشریح عملکرد مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه پرداخت و گفت: این مرکز در سال ۸۹ پس از اخذ مجوز هیئت‌امنای دانشگاه تاسیس و برای آن رسالت کشوری، تعریف‌شده است.
وی هدف از ایجاد این مرکز را افزایش بهره‌وری نیروی انسانی موردنیاز نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: گواهی صادرشده از سوی مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه ملاک صدور احکام کارگزینی کارکنان قرار می‌گیرد.
دکتر بیگلر با اشاره به ماموریت‌ها و ساختار تشکیلاتی مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان گفت: ترم آینده  نخستین فراگیران این دوره‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و موضوع  پایان‌نامه‌های آنان بایستی در راستای پاسخ به مسائل و نیازهای واحد تخصصی‌شان باشد.
معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، حمایت معاونت‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه را در پیش برد اهداف مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان موثر دانست و گفت: علاوه براینکه کارکنان می‌توانند از امتیاز آموزشی این مرکز برخوردار شوند؛ واحدهای مختلف دانشگاه نیز می‌توانند از توان علمی کارکنان خود در جهت رفع نیازهایشان استفاده کنند.
در ادامه جلسه مسائل اجتماعی فرهنگی دانشگاه موردبررسی قرار گرفت و دکتر درگاهی مدیر اجرایی طرح شناسایی و تدوین مولفه‌های فرهنگی سازمانی به معرفی این طرح و اقداماتی که تاکنون انجام‌شده پرداخت. سپس دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه  بخشی از اقدامات انجام‌شده در حوزه اجتماعی سازی سلامت را بیان کرد که به دلیل گستردگی موضوع ادامه این بحث به جلسه آینده موکول شد.
سپس هریک از اعضای هیئت‌رئیسه نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص مباحث مطرح‌شده پرداختند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری