عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

رونق صنایع دستی و گردشگری، راهکار توسعه اقتصاد مقاومتی/ صنایع دستی برندسازی شود

دکتر حجت بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به نامگذاری ۲۰ خرداد به عنوان روز جهانی صنایع دستی، این صنعت را نشانه هنر گذشتگان و بیانگر ذوق و هنر مردمان در هر منطقه از یک کشور توصیف کرد و توضیح داد: «صنایع دستی به عنوان یک هنر ماندگار و بااصالت رمز ماندگاری و پویایی فرهنگ و اقتصاد کشور در پروسه جهانی شدن به شمار رفته و از بعد فرهنگی نیز به دلیل منحصر به فرد بودن در مناطق مختلف کشور بخشی از صنعت گردشگری به شمار می رود.»

وی صنایع دستی را بیانگر رابطه خلاق بین انسان، فرهنگ و طبیعت یک منطقه با گردشگران و بازدیدکنندگان از آن ناحیه قلمداد کرده و افزود: «این رابطه برای ارتقای صنعت گردشگری و در نتیجه توسعه پایدار اقتصادی ناشی از اکوتوریسم و حفظ و اشاعه فرهنگ ناشی از آن صنعت ضروری است.»

عضو هیات علمی واحد کرمان با توجه به دگرگونی‌های جهان مدرن، گردشگری و اقتصاد ناشی از آن را یکی از ارکان اصلی و قابل توجه در دنیای تجاری مدرن دانست و ادامه داد: «برندسازی صنایع دستی به عنوان راهکاری برای رونق اقتصادی و انتقال مفاهیم فرهنگی باید برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.»

بابایی با برشمردن دلایل اهمیت صنایع دستی در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: «وابسته نبودن به تکنولوژی فرامرزی، زودبازده و دارابودن ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، فقدان رقابت پذیری از طرف سایر کشورها و داشتن رابطه مستقیم با صنعت توریسم و تکیه بر پتانسیل های بومی از ویژگی هایی است که این صنعت را در دستیابی به مفاهیم اقتصاد مقاومتی پیشتاز می‌کند.»

رئیس کمیسیون تخصصی فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با تاکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری بر عدم اتکا به نفت و دستیابی به درآمدهای جایگزین اظهار کرد: «از نظر بسیاری از تحلیلگران تکیه بر اقتصاد مبتنی برفرهنگ که شامل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است راهکار بسیار خوبی برای این موضوع است و با عنایت به سابقه طولانی ایران در این زمینه می‌تواند گره گشا و کلیدی باشد.»