عمومی | دانشگاه مازندران

تاسیس مرکز تندرستی دانشگاه، گامی بلند در راستای اصلاح سبک زندگی افراد جامعه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر رزیتا فتحی رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران، در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه به تبیین و تشریح لزوم ساخت و تجهیز سالن تندرستی دانشگاه و فواید آن برای دانشگاه مازندران و سایر اقشار جامعه پرداخت .

براساس این گزارش، دکترفتحی با اشاره به این که بدون شک تندرستی مهم ترین سرمایه انسان است و یکی از عواملی که سلامتی را به خطر می اندازد وجود ناهنجاری های جسمانی است، گفت : تغییر شیوه زندگی افراد جامعه از فعال به غیرفعال باعث بروز مشکلات و عوارض جسمانی در آحاد مختلف جامعه شده است، به گونه ای که گاهی سلامت جسمانی افراد را تحت الشعاع خود قرار داده و افراد به بیماری های مختلف دچار می شوند .

رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی هدف از ساخت و تجهیز مرکز تندرستی در دانشگاه را کمک به ارتقای عملکرد ورزشکاران و همچنین پاسخگویی آزمایش های استاندارد و خدمات مشاوره و ورزش و تندرستی برای آحاد جامعه دانسته و افزود : دانشگاه مازندران با این دیدگاه، اقدام به تاسیس بزرگترین مرکز ارزیابی و پایش تندرستی در استان و کشور کرده است .

دکتر فتحی ادامه داد : مرکز ارزیابی و پایش تندرستی دانشگاه مازندران در شهریور ۱۳۹۶ افتتاح شد و مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های ارزیابی و سنجش سلامت حرکتی و ورزشی در کشور است . این مرکز به عنوان تنها مرکز تحقیقاتی عملیاتی در سطح استان مازندران بوده و هدف از ارزیابی در آن، اولا آگاهی افراد از وضعیت بدنی خود بر اساس شاخص های فیزیولوژیک، ساختار اسکلتی و قامتی و نیز معیارهای آمادگی جسمانی می باشد و در مرحله بعد پیشنهادات لازم براساس نتایج حاصله که متناسب با شرایط موجود هر فرد می باشد ارایه می شوند .

رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی یادآور شد : این مرکز که در نوع خود در سطح کشور بی نظیر است، با جذب متخصصان و پژوهشگران برتر حیطه علوم ورزشی، خدمات خود را در حیطه های فوق الذکر با بالاترین کیفیت و اعتبار علمی ارایه می نماید . مرکز ارزیابی و پایش تندرستی دانشگاه مازندران با بهره گیری از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، در حال حاضر در بخش های سلامتی، ورزشی، پژوهشی، آموزشی و بازتوانی مشغول ارایه خدمات به مراجعان به این مرکز می باشد .

وی افزود : انجام معاینات بدنی و حرکات اصلاحی، آنتروپومتری، بیوفیدبک و سنجش سطح استرس، فوت اسکن و سنجش فشار کف پایی، اسپیرومتری و سنجش عملکرد ریه، تست ورزش و سنجش عملکرد قلبی - تنفسی از جمله خدمات اصلی این مرکز می باشد .

دکتر فتحی در ادامه با اشاره به این که از تاریخ ۱۵ مهرماه تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ جمعاً ۱۲۸ نفر در مرکز تندرستی دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته اند، اظهار داشت : نتایج فنی و تخصصی حاصل از عملکرد مرکز، لزوم وجود چنین مراکزی در سطح کشور را به روشنی آشکار می نماید .۸۳ درصد از مراجعان به مرکز از مشکلات اضافه وزن رنج می بردند که ۲۹ درصد از آنها دارای چاقی خطرناک بوده اند . ارزیابی های عضلانی - اسکلتی مراجعان نیز شیوع بالای ناهنجاری ها و مشکلات عملکردی را نشان می دهد . شیوع ناهنجاری های اسکلتی - عضلانی بسیار زیاد بوده و در مجموع بیش از ۷۸ درصد از مراجعان از ناهنجاری ها و مشکلات اندام تحتانی، ۶۰ درصد مشکلات گردن و شانه، ۴۵ درصد مشکلات کمر و لگن و بیش از ۷۲ درصد از ضعف عضلانی و کاهش انعطاف و دامنه حرکتی رنج می برده اند .

رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه در پایان گفت : تاسیس مرکز تندرستی دانشگاه گامی بلند در راستای اصلاح سبک زندگی افراد جامعه است که انشاالله اثرات مثبت و موثر این حرکت رو به جلو و آینده نگر در مدت زمانی کوتاه، به شکل ملموس در سطح جامعه قابل درک خواهد بود .

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی

تصاویر بیشتر