عمومی | پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

بررسی بهره وری آب در باغبانی با حضور عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در رادیو اقتصاد

بررسی بهره وری آب در باغبانی با حضور عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در رادیو اقتصاد

ارتقای بهره وری آب با انتخاب الگوی کشت مناسب یا انتخاب ارقام و پایه های مناسب، بهینه سازی مدیریت سامانه هایی که در سطح باغات فعلا موجود است، برنامه ریزی آبیاری، بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاک با کاربرد مواد آلی و بقایای گیاهی و افزودن کود دامی، کاربرد پوشش ها جهت جلوگیری از تبخیر آب، کاربرد آبیاری قطره ای زیر سطحی، مدیریت باران های فصل آبیاری و  تراسبندی اراضی شیبدار

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه ‌گرمسیری، در روز جمعه ۱۸ خرداد ۹۶ دکتر هرمز عبادی عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری در برنامه شاخه های طلایی در رادیو اقتصاد با موضوع بهره وری آب در باغبانی شرکت نمودند.

در این برنامه دکتر عبادی به الزامات باغداری نوین، وضعیت بهره وری آب در باغات کشور و میزان مصرف آب در قبال میزان تولید، توصیه های عملی برای ارتقاء بهره وری آب در باغات پرداختند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری گفت: بهره وری، مجموع اثربخشی و کارایی می باشد و اثر بخشی انجام کارهای درست و کارایی انجام درست کارها می باشد.

وی در باره بهره وری در کشاورزی افزودند: مفهوم بهره وری حاصل یک کسر است که صورتش می تواند محصول، شغل، امنیت، توسعه و درآمد باشد و مخرجش آب و سایر نهاده های کشاورزی.

وی همچنین در تعریف بهره وری آب در باغبانی اظهار داشتند: کسری که صورتش مقدار محصول است و مخرجش مقدار مصرف آب است. حال بخشی از این آب از طریق بارندگی در مناطق مرطوب و شمال کشور تامین می شود و بخشی هم از طریق آبیاری در اختیار گیاه قرار می گیرد.

دکتر عبادی با بیان اینکه سطح کل محصولات باغی در حدود ۲.۸۶۰.۰۰۰ هکتار است و بر اساس آمار، عمده باغات آبیاری می شوند. ولی بخش اعظم آن با روش های سنتی است. اما سطح آبیاری شده در باغات حدود ۲.۴۰۰.۰۰۰ هکتار است که کمتر از یک میلیون هکتار آن آبیاری تحت فشار دارد. و حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار هکتار باغات هم به صورت دیم آبیاری می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌ های نیمه‌ گرمسیری درباره ارتقای بهره وری آب در باغات اظهار داشتند: انتخاب الگوی کشت مناسب یا انتخاب ارقام و پایه های مناسب در باغات یکی از روش های ارتقای بهره وری آب است که در دنیا اجرا می شود. اما در کشور ما اجرای آبیاری تحت فشار نتایج خوبی داشته است. بنابراین توسعه آبیاری تحت فشار می تواند یکی از روش های بهره وری آب باشد.

وی بهینه سازی مدیریت سامانه هایی که در سطح باغات فعلا موجود است را یکی دیگر از روش های ارتقای بهره وری آب دانست و افزودند بایستی روش درست استفاده از سامانه ها را به کشاورزان و باغداران آموزش داد. چه بسا تاسیسات خوبی در باغات موجود است ولی کشاورزان روش درست استفاده از آنها را نمیدانند.

ایشان برنامه ریزی آبیاری را هم یکی دیگر از روش های ارتقای بهره وری آب عنوان کرده و گفتند، اینکه ما چه وقت و چه مقدار آب در اختیار گیاه قرار دهیم هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر عبادی ظرفیت نگهداری آب در خاک را مهم دانسته و افزودند با کاربرد مواد آلی و بقایای گیاهی و افزودن کود دامی به خاک می توان ارتقای بهره وری آب را مدیریت کرد. همچنین کاربرد پوشش ها جهت جلوگیری از تبخیر آب، کاربرد آبیاری قطره ای زیر سطحی، مدیریت باران های فصل آبیاری و  تراسبندی اراضی شیبدار را از روش های ارتقای بهره وری آب عنوان کردند.

لازم به ذکر است برنامه شاخه های طلایی کاری از گروه کشاورزی رادیو اقتصاد، جمعه هر هفته ساعت ۷ صبح از شبکه رادیویی اقتصاد به روی آنتن می رود.

دانلود برنامه