عمومی | دانشگاه تهران

دومین جشنواره تجلیل از کارکنان نمونه دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، گفت: «مایه افتخار و خشنودی است که دومین جشنواره تجلیل از کارکنان دانشگاه تهران را برگزار می‌کنیم و امید دارم اینگونه جشنواره‌ها با گستردگی بیشتری برگزار شود».

دکتر نیلی با بیان مشکلات و دغدغه‌هایی که می‌توانند تاثیرگذار بر سلامت و روند کار جامعه و بالطبع کارکنان دانشگاه تهران شود به مسئله آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: «آلودگی هوا هزینه‌ها و بیماری‌های زیادی را به‌همراه دارد و آنچه که امروزه تحت عنوان آلودگی هوا و ریزگرد با آن مواجه‌ایم مسئله‌ای نیست که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده باشد».

وی افزود: «این مجموعه اشتباهات و اتفاقاتی است که در طول چند دهه صورت گرفته است. قانونگذاران، مدیران و مسئولان آنچه که باید می‌کردند را انجام ندادند و به حرف دانشمندان و دلسوزان ملت توجه نکردند. اتفاقات امروز در سال‌های گذشته قابل پیش‌بینی بود و پیش‌بینی هم شده بود و باید اذعان کرد بهترین مکان برای ارائه پیشنهاد و راه‌کار در جهت حل معضلات و مشکلات، دانشگاه‌ها هستند».

رئیس دانشگاه تهران در ادامه با تصریح اینکه این یک موضوع دوسویه است، گفت: «مسئولان و دست اندرکاران جامعه باید حرف‌ها و پیشنهادات دانشگا‌هیان را بشنوند و در مقابل هم دانشگاه‌ها باید راه‌کارهای درست ارائه دهند و خود را مسئول توسعه جامعه بدانند».

دکتر نیلی با یادآوری اینکه دانشگاه تهران مسئولیت‌های بزرگ و ملی را انجام داده است، بیان کرد: «دانشگاه تهران فارغ‌التحصیلان فرهیخته‌ای را به جامعه تقدیم کرده و آمادگی دارد تا برای حل مسائل و مشکلات کشور دانش خود را به اشتراک بگذارد. وظیفه همه ما است که به این دانشگاه کمک کنیم تا توسعه پیدا کند و علم نافع بیشتری را در درون خود پرورش دهد. در این راستا هر سه قشر هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان باید مشارکت و تلاش کنند».

وی خاطر نشان کرد: «اگر ما به لحاظ فردی به دنبال رشد و ارتقا هستیم باید سعی کنیم تا دانشگاه هم ارتقا پیدا کند لذا برنامه‌های مدیریت دانشگاه هم در این راستا تعریف شده است و وظیفه ما این است که در جهت توانمندسازی این دانشگاه هر کاری را که در توان داریم انجام دهیم».

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نام دانشگاه تهران به ما قوت و اختیارات وسیعی می‌دهد، گفت‌: «اگر دانشگاه تهران تصمیم بگیرد امروز حرکت و یا کاری را انجام دهد به طور یقین در تمام کشور تأثیرگذار خواهد بود و البته نه تنها در داخل کشور بلکه نفوذ و قدرت این دانشگاه در سطح بین‌المللی هم مطرح است».

دکتر نیلی احمدآبادی ادامه داد: «همه ما به‌ویژه مدیریت دانشگاه تهران به مسئولیت خود آگاه هستند و وظیفه دارند هر اقدامی که می‌توانند در جهت توانمندسازی اعضای خود انجام دهند لذا تمام تشویق‌ها و برنامه‌ها در همین جهت تعریف می شود».

دکتر سعید یزدانی، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران نیز در این مراسم ضمن تبریک به کارمندان نمونه منتخب گفت: «از نظر من همه کارمندان دانشگاه تهران نمونه هستند و جایگاه این دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی نشان دهنده این است که کارکنان به‌عنوان یک نیروی پشتیبان در جهت ارتقای نماد آموزش عالی کشور مؤثر هستند».

وی با اشاره به اینکه جشنواره تجلیل از کارمندان نمونه از سال گذشته احیا شده است، افزود: «انتخاب ۵۰ کارمند نمونه از بین ۴ هزار ۵۰۰ نفر بسیار دشوار است و باید گفت جای بسیاری از کارکنان در بین منتخبین خالی است. این انتخاب‌ها توسط تعداد زیادی از افراد با معیارها و سلیقه‌های مختلف صورت گرفته و نمی‌تواند بی اشتباه بوده باشد».

معاون اداری و مالی دانشگاه افزود: «ما سعی می‌کنیم با کمک و مشورت‌های لازم و کسب تجربه این خطاها را به حداقل برسانیم و من از همه عزیزانی که باید نام آنها در لیست منتخبین باشد، اما نیست، عذرخواهی می‌کنم».

دکتر یزدانی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ای یک کار نمادین و بهانه‌ای برای گردهمایی است، بیان کرد: «ما یک زمان محدودی برای انتخاب کارمند نمونه داشتیم و در این راستا بیشترین اختیار به واحدها واگذار شد».

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: «تکریم ارباب رجوع و احترام گذاشتن به مراجعان باید در اولویت قرار داده شود و هم‌چنین رعایت نظم و انضباط و صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع به‌عنوان یک وظیفه ملی باید مورد اهمیت قرار گیرد».

دکتر یزدانی با بیان اینکه در حوزه معاونت اداری و مالی دو کار ساختاری صورت گرفته است، گفت: «احیای اداره رفاه دانشگاه تهران و سپردن مدیریت آن به فرد لایقی از بدنه کارکنان دانشگاه با مسئولیت سنگینی که این بخش دارد از جمله کارهای صورت گرفته است و تحول دیگری که ما شاهد آن هستیم بحث مرکز آموز‌ش ضمن خدمت کارکنان است».

معاون اداری و مالی دانشگاه حل مشکلات بیمه برخی از کارکنان در آستانه بازنشستگی، ساماندهی نیروهای قراردادی و مسائل مربوط به تبدیل وضعیت و سختی کار کارکنان را از جمله کارهای صورت گرفته در حوزه معاونت اداری و مالی توصیف کرد.

دکتر محمدرضا حاتمی، مدیر کل منابع انسانی دانشگاه تهران نیز در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه فجر گزارشی از نحوه انتخاب کارمند نمونه ارائه داد و گفت: «امسال ۵۰ نفر از کارکنان دانشگاه تهران به عنوان کارمند نمونه انتخاب شدند که ۲۵ کارمند نمونه و ۲۵ کارمند شایسته تقدیر هستند و امسال خود کارکنان کاندیدای نمونه بودن را اعلام کرده‌اند».

وی خاطر نشان کرد: «کارمندانی که غیبت، کسر از حقوق، مرخصی بدون حقوق بیش از دو ماه، مرخصی استعلاجی به مدت طولانی، پرونده در حال رسیدگی در اداره تخلفات، حکم صادره تخلفاتی در سه سال گذشته و یا کارمندانی که در پنج سال گذشته به عنوان کارمند نمونه انتخاب شده بودند، جزو منتخبین این دوره از کارمند نمونه نیستند».

دکتر حاتمی در ادامه تصریح کرد: «این منتخبین شامل ۳۱ عضو پیمانی و رسمی ،‌۱۹ عضو قراردادی هستند که متوسط سن آنها ۴۲ سال و میانگین سنوات خدمتشان در دانشگاه ۱۴ سال است».

مدیر کل منابع انسانی دانشگاه تهران با عنوان اینکه از همه اقشار مختلف دانشگاه کارمند نمونه داریم، گفت: «البته در همه نوع انتخابی که قضاوت انسانی در آن هست ممکن است که نظر کامل برآورده نشود ولی ما سعی و تلاش کرده‌ایم تا حقی از شخص و یا واحدی تضییع نشود و بهترین انتخاب‌ها صورت گیرد».

در این مراسم مهندس رقیه احمدی به نمایندگی از کارکنان دانشگاه تهران سخنان خود را ارائه داد و در پایان از کارمندان نمونه با اهدای لوح و هدایا تقدیر به‌عمل آمد. هم‌چنین از سوی بنیاد حامیان دانشگاه تهران هدایایی به کارمندان نمونه اهدا شد.