عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

تسلیت در گذشت دکتر محمد یوسف کیانی

.


پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در گذشت دکتر محمد یوسف کیانی باستان شناس پیشکسوت و استاد دانشگاه را به خانواده آن مرحوم و همکاران گرانقدر به ویژه باستان شناسان تسلیت می گوید.

شادروان محمد یوسف کیانی در سال ۱۳۱۷ در شهر بابل از استان مازندران به دنیا آمد.
 وی در سال ۱۳۴۲ با درجه کارشناسی باستانشناسی و تاریخ هنر از دانشگاه تهران دانش آموخته شد.
 یک سال پس از آن با مدرک کارشناسی تاریخ از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد. کارشناسی ارشد باستان شناسی را در سال ۱۳۴۴ در همان دانشگاه به پایان رساند.
 برای ادامه تحصیل به دانشگاه لندن رفت و درسال ۱۳۴۹ با مدرک دکتری رشته باستان شناسی و تاریخ هنر اسلامی از آن دانشگاه دانش آموخته شد.
 مرحوم دکتر محمد یوسف کیانی پس از پایان دوره کارشناسی در وزارت فرهنگ و هنر وقت از سال ۱۳۴۲تا سال ۱۳۵۷مشغول فعالیت در سمت های کارشناسی امور باستان شناسی (۱۳۴۳)، رئیس موزه هنرهای ایران در سال ۱۳۵۴بوده است.
 این باستان شناس در سال ۱۳۵۵ریاست موزه ملی ایران را به عهده داشت. او علاوه بر فعالیت های اجرایی از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۸ مدیر هیات بررسی و تحقیقات باستان شناسی دشت گرگان نیز بوده است.
 شادروان دکتر کیانی مسئولیت نمایشگاه های بین المللی مختلف را از جمله نمایشگاه هنرهای جهان اسلام در لندن سال۱۹۷۳، نمایشگاه هنرهای ایران در توکیو سال ۱۹۷۶، نمایشگاه هنرهای ایران عهد ساسانی در نیویورک سال۱۹۷۷ داشته است.
 زنده یاد بیش از دهها عنوان رساله کارشناسی ارشد و دکتری را راهنمایی کرده است. فعالیت های دکتر کیانی در عرصه های آموزش و پژوهش بیش از چهل سال منتج به انتشار کتب ومقالات متعدد و مرجع شده است.

 تالیف ۲۴ جلد کتاب به زبان فارسی و ۵ جلد کتاب به زبان انگلیسی و مقالات متعددی به زبان فارسی و لاتین، حاصل تلاش این استاد باستان شناس است.