عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت حیدریه

اثر روان گردان ها تغییر دادن شناخت و ادراک فرد

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی پژوهشی ؛دکتر سمانه کاخکی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با اشاره به اینکه روان‌گردان ها  دسته‌ای از مواد طبیعی یا ساختگی گفته می‌شود که موجب تاثیر بر مغز و سلسله اعصاب می‌شوند و مغز را از حالت طبیعی خارج می‌کنند گفت: اثر اصلی این مواد تغییر دادن شناخت و ادراک فرد است.

همچنین افزود: میزان تاثیر این مواد به چندین مورد مانند زمان استعمال، خلوص مواد، میزان مصرف، چگونگی مصرف بستگی دارد.  وی درادامه  عنوان کرد: مواد روانگردان به ۳ گروه محرکها، سرکوب گرها ، توهم زاها تقسیم بندی میگردند.وی در تشریح این مواد عنوان کرد :محرکها  از مهم ترین مواد  در این خانواده به آمفتامین ها مانند قرص اکستاسی میتوان اشاره کرد. از اثرات این مواد بصورت کوتاه مدت  افزایش انرژی، هوشیاری ذهنی و فعالیت جسمانی، کاهش خستگی، سرکوب گرسنگی، افزایش ضربان قلب و فشار خون میباشد. ترکیب اکستاسی هم محرک و توهم زا میباشد. یکی از خطرات قابل توجه مصرف اکستاسی افزایش دمای بدن است که میتواند منجر به آسیب های جدی مغزی منجر به مرگ  بشود.

همچنین سرکوب گرها  از مهم ترین مواد مهارکننده خشخاش میباشد که از آن ترکیبات دارویی من جمله مورفین،  تریاک استخراج گردیده است. از دیگر ترکیبات صنعتی مانند هروئین، متادون، ترامادول،.... که با تغییر ساختمان مورفین وارد بازار دارویی شده است، میتوان اشاره کرد. اثرات این ترکیبات در کوتاه مدت سرخوشی، کاهش انرژی، هوشیاری ذهنی، ضربان قلب، فعالیت جسمانی و سرعت تنفس، کاهش سرعت عکس العمل،خواب آور میباشد.

دکتر سمانه کاخکی ادامه داد :توهم زاها  شاهدانه گیاه اصلی توهم زایی میباشد که حشیش از صمغ و ماری جوانا از ساقه و برگ آن استخراج میگردد. اثرات کوتاه مدت آن تغییرات رنگ و فعال شدن توهمات شنوایی و بینایی میباشد. قابل ذکر است مصرف طولانی مدت این ترکیبات منجر به ایجاد بیماری افسردگی یا اسکیزوفرنی میباشد.  از جمله ترکیبات مهم توهم زای دیگر LSD میباشد. اثرات آنی مصرف توهم زای قوی، حالت پرواز ، ظرف یک ساعت پس از مصرف ظاهر گشته و ۸ الی ۱۲ ساعت اثر آن باقی می ماند، فرد قادر به خاتمه دادن به این حالت نمی باشد، رنگ ها روشن تر، اصوات جدیدتر و حرکات و زمان کند تر و یا تندتر می گردد. ادغام حواس در یکدیگر (رنگها شنیده میگردد و صداها دیده میشود)، کاهش اشتها، گر گرفتگی، پارانوئید، لرز، تپش قلب، سر در گمی و تنفس سریع میباشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد :امید است همگان با اطلاع از مخاطرات استفاده از روان گردان ها و دوری از آن سلامت جسم و روح خود را حفظ نمایند.