عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

باید برترین دانشگاه حوزه مهارتی در کشور باشیم

دانشگاه جامع علمی کاربردی مطابق برنامه ششم توسعه، توجه به رشته های مهارتی و تمرکز بر تربیت دانش آموختگانی دارد که می خواهند وارد بازار کار شوند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان مازندران، دکتر محمد حسین امید رئیس، دکتر سیداحمدرضا پیش بین مشاور و مدیر کل حوزه ریاست، دکتر ناصر جعفری رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان مازندران در نشست با اساتید و مدیران مراکز آموزش عالی استان گلستان که در مرکز علمی کاربردی سازه های سنگین برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه، به سوالات اساتید، دانشجویان، روسای مراکز و رسانه های استان پاسخ داد.

در ابتدای مراسم دکتر ناصر جعفری با ارائه گزارشی از مراکز علمی کاربردی استان مازندران گفت: در حوزه کارآفرینی نخستین «استارت آپ» دانش آموزی کشور (طرح عملیاتی کردن ایده)، در استان مازندران اجرا شد، راه اندازی چند مرکز رشد ازجمله سیمرغ و آمل، کافه کارآفرینی، خود اشتغالی و دگراشتغال زایی، استارت آپ تخصصی ماکیان و طیور، پیشنهاد دو طرح فرشتگان کارآفرین در بین بازاریان و کسبه و طرح رابطان کارآفرینی در بین دانشجویان و اساتید تنها برخی از کارها و برنامه های دانشگاه علمی کاربردی استان مازندران بوده است.

دکتر ناصر جعفری ادامه داد: کلینیک های کسب و کار و دفاتر کارآفرینی این دانشگاه موفق شدند به بیش از دوهزار دانشجو، مشاوره شغلی بدهند. افزون برآن، بیش از پنجاه رویداد فن بازار و نمایشگاه معرفی محصولات دانشجویان و انعقاد قراردادهای مربوط به تجاری سازی محصولات فن آورانه را در در برنامه های خود داشتیم و ارتباط خوبی با دستگاه های اجرایی داشتیم و درحال مطالعه و بررسی آثار و نتایج این ارتباطات هستیم.

در ادامه این مراسم دکتر محمد حسین امید ضمن تاکید بر برگزاری چنین نشست هایی که موجب تقویت گفتمان ارتقای کیفیت، گفتمان مهارت آموزی و گفتمان نوآوری می شود، بیان کرد: در حال حاضر این دانشگاه دارای برنامه پنج ساله ای است که ما در سال دوم این برنامه قرار داریم و شاخص های عملکردی آن تدوین شده است و در حال حاضر اقدامات انجام شده در دانشگاه، منطبق بر همین برنامه راهبردی پنج ساله است. البته نقاط ضعف و قوت در برنامه راهبردی باید شناسایی و برطرف شود و در حال این زمینه سازی هستیم اما تغییر مدل نیز یک تغییر کلیدی و اساسی است و تا زمانی که گفتمان سازی صورت نگرفته، نمی توان مطرح کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: در دو سال اخیر بیش از ۲۰ درصد سر فصل های دروس این دانشگاه بازنگری شده است. برنامه ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی بازنگری ۸۰۰ رشته تحصیلی می باشد که مراکز می توانند پیشنهادهای خود را درباره بازنگری سرفصل ها و رشته ها به ما ارائه کنند.

وی بیان کرد: با تلاشی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی شد می توانیم برترین دانشگاه حوزه مهارتی در کشور باشیم.

دکتر امید به توافق نامه بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: همه سربازان وظیفه که تحصیلات بالاتر از دیپلم دارند تحت پوشش آموزش پودمانی قرار می گیرند که پس از خدمت سربازی بتوانند مشغول به کار شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در خصوص بحران کمبود دانشجو گفت: با اجرای سیاست های جدیدی که به ویژه در بخش ارتقای کیفیت اتخاذ کردیم نه تنها کاهش دانشجو نداشتیم بلکه شاهد افزایش هم بودیم، ضمن اینکه درحال مذاکره برای پذیرش دانشجویان خارجی هستیم بنابراین مشکلی در بخش کاهش جمعیت نگرانی نداریم.

دکتر امید با تاکید برعدم ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای نیز اظهار داشت: باتوجه به اینکه ما دو نظام مهارتی هستیم، این دانشگاه بر آموزش های خاص تمرکز دارد و دانشگاه فنی و حرفه ای بر آموزش های عام و این دو نظام می توانند در کنار هم باشند و در برنامه ریزی ها و اجرای سیاست های کلان می توانند با هم هماهنگ باشند.

وی ادامه داد: مراکزی که فاقد محیط واقعی کار و کارگاه هستند از فعالیت آموزشی منع شده اند مگر اینکه مجدد تجهیز شوند. با استقرار معاونت نظارت که برای نخستین بار در دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی ایجاد شد، یک ساز و کار نظارتی ویژه شکل گرفت، به شکلی که غالب مراکز هر نیم سال یکبار مورد نظارت دقیق همکاران ما واقع می شوند.

گفتنی است در این همایش، مدیران گروه های آموزشی، روسای مراکز علمی کاربردی و اساتید دانشگاه با رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به بیان سوالات خود پرداختند.