عمومی | دانشگاه یزد

بررسی پروژه های زیرساختی و پروژه شاخصهای شهر هوشمند

به گزارش دریافتی از دبیرخانه کانون‌‌های تفکر دانشگاه یزد، در ابتدای جلسه دکتر امیرجهانگرد دبیر کانون ضمن مروری بر مهمترین مباحث مطرح شده در نشست قبلی کانون، دستورکار این جلسه را «بررسی نقش پروژه‌‌های زیر ساختی در اکوسیستم شهر هوشمند» و «گزارش پیشرفت پروژه شاخص‌‌های شهر هوشمند» اعلام کرد.
نقش پروژه‌‌های زیر ساختی در اکوسیستم شهر هوشمند
دکتر جهانگرد پس از بررسی اهمیت «بسترهای باز» در زمینه تبادل داده‌‌ها و اطلاعات در شهرهای هوشمند موفق دنیا از جمله بارسلون، وین و سانتاندر، به تشریح مزایای پروژه «طراحی و راه‌‌اندازی زیرساخت IOT مبتی بر پروتکل LORA»که توسط شرکت سیکاس (یک شرکتی یزدی) با همکاری شریک فرانسوی به کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد ارائه شده پرداخت.
به گفته وی، این طرح که شهرداری را به عنوان اپراتور زیر ساخت در نظر گرفته و به آن در زمینه طراحی زیر ساخت-هایIOT مشاوره می‌‌دهد، به عنوان یک پلتفرم نقش بسیار مهمی در چرخش داده‌‌ها و اطلاعات شهر و فراهم آوردن بستر‌‌های ارتباطی لازم برای تحقق شهر هوشمند خواهد داشت.
سپس مهندس مسعود تاج آبی مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری یزد نیز با برشمردن سایر مزایای احتمالی حاصل از تکمیل این پروژه در آینده، «تنوع سنسور» و «مقرون به صرفه بودن» را دو امتیاز مهم این پروژه دانسته و اظهار داشت که تصویب این پروژه پس مذاکرات نهایی با کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر انجام خواهد شد.
دکتر مهدی سالاری، مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد بر این نکته اشاره کرد که ظرفیت‌‌های فعلی زیرساختی شهرداری، توان خدمات دهی موثر را نداشته و سازمان شهرداری نیز با ضعف منابع و ضعف ارتباطات مواجه است.

به گفته وی شهرداری باید با کمک کانون تفکر و با استفاده از تجربه شهرهای هوشمند موفق دنیا، پروژه های زیرساختی موثری را در شهر به مرحله اجرا درآورد.
وی به عناون مثال، عملکرد شهرداری در رابطه با گسترش شبکه فیبر نوری استان به عنوان پروژه‌‌ای زیرساختی را مورد نقد قرار داده و اقدامات منطقه ویژه علم و فناوری یزد در رابطه با این موضوع را تشریح کرد.
در این راستا مهندس تاج آبی یکی از مزایای ورود به عرصه پروژه‌‌های زیر ساختی را ایجاد درآمد‌‌های پایدار برای شهرداری به عنوان بازوی اجرایی پروژه در کنار هوشمندسازی شهر دانسته و اظهار داشت که بستر اپراتوری استان، قابلیت پذیرش و اجرای طرح‌‌های منطقه ویژه علم و فناوری را داراست.
سپس مهندس مجید تجملیان عضو هیئت علمی دانشگاه تفت تجربه کشور هند در زمینه احداث زیرساخت IOT و عملکرد شرکت‌‌های دانش بنیان موفق دنیا در این زمینه را مورد بررسی قرار داد و نوع نگاه در ایجاد و گسترش زیرساخت‌‌ها را بسیار مهم دانست.
دکتر جهانگرد نیز ایجاد زیرساخت‌‌های مناسب را به عنوان مقدمه‌‌ای برای تولید تکنولوژی در شهرهای هوشمند معرفی کرد.
وی، پروژه «دوچرخه هوشمند اشتراکی» به عنوان یکی دیگر از پروژه‌‌های زیرساختی که در کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد مطرح شده را با توجه به تجربه اجرا در ۱۵۰ کشور دنیا مورد بررسی قرار داد.
مهندس تاج آبی نیز با تحلیل محاسن حاصل از اجرای این پروژه، قابلیت دسترسی سریع به دوچرخه، قابلیت تحویل سریع آن و هزینه راه‌‌اندازی را سه فاکتور مهم در موفقیت این طرح دانست.
دکتر سعید عطار عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز پس از مروری بر وضعیت ایستگاه‌‌های هوشمند دوچرخه‌‌ در بارسلون، دوچرخه‌‌های هوشمند رایگان در زونیخ و مسیرهای مخصوص دوچرخه در لندن، «مقرون به صرفه بودن» را فاکتوری مهم در ترغیب استفاده از دوچرخه‌‌های هوشمند در بسیاری از شهرهای هوشمند موفق دنیا دانست.
دکتر تجملیان نیز «احداث مسیرهای مخصوص دوچرخه» را عاملی مهم در موفقیت این طرح دانست.

گزارش پیشرفت پروژه شاخص‌‌های شهر هوشمند
در انتهای جلسه مهندس الهه افسریه از شرکت پیشتازان توسعه ماهان، با معرفی پروژه این شرکت در زمینه ارزیابی و تهیه شناسنامه شاخص های شهر هوشمند استان یزد، به بررسی وضعیت هر یک از این شاخص‌‌ها پرداخت. شاخصهایی که در این جلسه، وضعیت آنها مورد بررسی قرار گرفت عبارت بودند از: «گردش مالی شرکت‌‌های دانش بنیان استان»، «حجم داده-های آزاد نسبت به کل داده‌‌ها»، «درصد نیروی کار مشغول در صنایع خلاق استان»، »درصد شهروندان دارای مشکل در زمینه-های آب شرب، فاضلاب شهری، ازدحام جمعیت، کمبود برق» و «خدمات دولتی و عمومی قابل دسترس برای شهروندان از طریق وب یا تلفن همراه».
در ارتباط با شاخص «درصد نیروی کار مشغول در صنایع خلاق استان» دکتر عطار پیشنهاد کرد در گام اول، منظور از صنایع خلاق باید به طور دقیق مشخص شود.
مهندس تاج آبی در رابطه با شاخص «درصد شهروندان دارای مشکل در زمینه‌‌های آب شرب، فاضلاب شهری، ازدحام جمعیت، کمبود برق» بر اهمیت بررسی وضعیت شبکه آب رسانی استان، چگونگی آب رسانی در شرایط بحرانی و سختی آب در مناطق مختلف شهری تاکید کرد.
دکتر جهانگرد نیز پیشنهاد کرد ایجاد تمایز میان ۴ سطح متفاوت توسعه شهرهای هوشمند(سطح اول: زیر ساخت‌‌های پایه/ سطح دوم: زیر ساخت‌‌های هوشمندتر موازی/ سطح سوم: شهرهوشمند یکپارچه/ سطح چهارم: شهر هوشمند اجتماعی و پایدار) در تکمیل این پروژه مد نظر قرار گیرد.
در این نشست، مهندس مهدی پارسائیان عضو بخش IT استانداری یزد، دکتر محمدرضا پژوهان عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و احسان کریمی کارشناس صدا و سیمای استان یزد نیز حضور داشتند.