عمومی | مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تصویب نقشه گسل‌های شهر تبریز در شورایعالی شهرسازی و معماری

در جلسه اردیبهشت ماه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، نقشه‌های حرائم گسل‌های شهرهای تبریز و کرمان مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
در جلسه سوم اردیبهشت ماه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، با ارائه گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیرامون "حریم گسل‌های زلزله شهرهای ایران"، نقشه‌های حرائم گسل‌های شهرهای تبریز و کرمان مورد تایید و تصویب قرار گرفت و مقرر شد اسناد مربوطه توسط دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری به مراجع ذیربط ابلاغ گردد.
بر این اساس، بلندمرتبه‌سازی (بر اساس چهارچوب تعیین شده در مصوبات شورایعالی) در پهنه گسل‌های اصلی کلانشهر تبریز و کرمان ممنوع می‌باشد. وظیفه نظارت بر حسن انجام این بند با همکاری موثر نهادهای مدنی شهرهای مذکور (از جمله شورای اسلامی شهر) بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان مربوطه و دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران می‌باشد.
ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های آذربایجان شرقی و کرمان و شهرداری تهران موظفند طرح تفصیلی شهرهای تهران، تبریز و کرمان را با در نظر گرفتن کاربری‌های مجاز به استقرار در پهنه‌های گسلی (مطابق بند ۶-۲-۴ استاندارد ۲۸۰۰ ایران و بر اساس مصوبات شورایعالی) مطابق نقشه پهنه‌های گسلی ابلاغی مورد بازنگری قرار داده و جهت تصویب نهایی به شورایعالی ارسال نماید.