رئیس دانشگاه رازی: شاخص های اعتباری، منابع و توزیع اعتبارات در دانشگاه باید شفاف اعلام شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دومین جلسه شورای دانشگاه در سال جاری به ریاست دکتر محمدابراهیم اعلمیآلآقا و با حضور اعضای هیات رئیسه، مدیران، روسا و معاونان دانشکدهها، روز سهشنبه ۸خردادماه ۱۳۹۷ در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر محمدابراهیم اعلمیآلآقا رئیس دانشگاه رازی ضمن آرزوی توفیق الهی برای دانشگاهیان در ماه پر خیر و برکت رمضان، موضوع جلسه را بررسی ساختار تفصیلی دانشکدهها و تعیین الگوی توزیع اعتبارات بین دانشکده های دانشگاه عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه های که در دانشگاه وجود داشته، سیستم مالی بسته است، که در دانشگاه ها و شاید بسیاری از سازمانهای دیگر، گردش مالی و تخصیص اعتبارات خیلی واضح نیست و همیشه مسئله آفرین بوده است.
دکتر اعلمی آل آقا تصریح کرد؛ ما باید در دانشگاه سیستم و شاخصهای اعتباری، منابع و زمینه های دخل و خرج را شفاف اعلام کنیم و افکار عمومی را در جریان این شاخصها قرار دهیم.
وی افزود: شاخصهای متنوع اعتباری، توزیع اعتبارات و همچنین زمینههای هزینه یک دانشجو در دانشگاه توسط پژوهشگران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت یک طرح پژوهشی و تحقیقاتی تدوین شده است.
رئیس دانشگاه بیان داشت: امروزه شرایط بهینهای در دانشگاه فراهم شده است و اعتبارات براساس ساختار و مدل توزیع می شود.
دکتر اعلمی آلآقا اظهار داشت: بیشتر هزینههای اجتناب ناپذیر مربوط به نیروهای انسانی است و در زمان کوتاه ممکن است عملیاتی نشود و باید ایامی برای تغییر و تحول ها و اصلاح ساختارها پیشبینی شود.
دکتر اعلمی آلآقا دسترسی دانشکدهها به ساختار و مدل توزیع اعتبارات دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و گفت: براساس چارت سازمانی، دانشکدهها باید بر ساختار و مدل توزیع اعتبارات که در دانشگاه پیش بینی شده است اشراف داشته باشند و با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و سامانه سپاری به سمتی سوق پیدا کنیم که بسیاری از هزینه های پشتیبانی را بتوانیم متمرکز نماییم.
دکتر اعلمی آلآقا اظهار داشت: با سامانه سپاری، حقوق، هزینه های کارپردازی ودیگر هزینه ها در دانشگاه بهصورت متمرکز انجام میشود.
رئیس دانشگاه، آموزش و پژوهش را یک ماموریت ذاتی عنوان کرد و گفت: آموزش و پژوهش در دانشگاه باید بهصورت ویژه مدیریت شود و باتوجه به شاخصهای هر دانشکده، شرایطی به وجود آوریم که دانشکدهها از امکانات و اعتبارات به شکل مناسبتری بهرهمند شوند و فعالانه در آن سیستم حرکت کنند.
در ادامه این جلسه رئیس دانشگاه از زحمات مسوولین دانشکدهها تشکر کرد و افزود: مراقبت بر تشکیل کلاسها مطابق چارچوب زمانی پیش بینی شده و نظارت بر کیفیت امور آموزشی از جمله نکاتی است که در دانشکدهها باید بهصورت شایسته مدیریت شود.
در ادامه این جلسه دکتر علی سلیمی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه دستور العمل جلسه آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد و گفت: رویکرد جدید وزارت علوم، ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان در مقطع کارشناسی است.
وی افزود: برگزاری جلسات آموزشی و بحث و تبادل نظر در راستای میزان توان اشتغال پذیری گروههای آموزشی از دیگر برنامههای شورای آموزشی دانشگاه است که با همفکری و هم اندیشی در این جلسات پیشنهادهای مطرح شده بهصورت یک دستور العمل تدوین شده به وزارت متبوع اعلام می گردد.
وی همچنین به ایجاد رشتههای جدید و بهروز رسانی سرفصلهای آموزشی که توان اشتغال پذیری دانشجو را افزایش می دهد تاکید داشت.
دکتر سلیمی از تدوین برنامههای آموزشی مشخص در شروع سال تحصیلی ۹۸-۹۷ خبر داد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه همچنین از برگزاری دورههای دانش افزایی در بعد معرفتی و مهارتی ویژه اعضای هیات علمی در تابستان سال جاری خبر داد.
در پایان نیز شرکت کنندگان گزارشی از فعالیتهای انجام شده در دانشکدهها را ارائه دادند.