عمومی | دانشگاه گیلان

ترجمه کتاب “هنر مصر” توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

ترجمه کتاب “هنر مصر” توسط مرضیه تراجی عضو هیات علمی گروه گرافیک دانشکده هنر و معماری به انجام رسید و به همت انتشارات دانشگاه گیلان منتشر شد.

هنر مصر را می‌توان یکی از شگفت‌انگیزترین انواع هنر در قلمرو تمدن‌های باستانی دانست که اسطوره‌ها بخش لاینفکی از آن را در طی هزاره‌های متمادی تشکیل داده‌اند. شخصیت‌ها و داستان‌های اساطیری در هنر و معماری مصری موضوع اصلی نقش‌مایه‌ها و عناصر بنیادی بوده‌اند. اسطوره‌ها شرح رویدادهای فراطبیعی به شمار می‌آمدند که در فرهنگ کهن مصری واسطه‌ای میان انسان و ایزدان بودند. اسطوره‌ها در مصر نه‌تنها در هنر بلکه در زندگی عادی مردم عاملی حیاتی بودند. جهان‌بینی انسان مصری در دوران باستان با اسطوره آن‌چنان پیوند خورده بود که شخصیت‌ها و قهرمانان اساطیری را در مقبره‌های تدفینی ترسیم می‌کردند و مجسمه ایزدان را در آرامگاه‌های خود می‌گذاشتند. هدف آن‌ها فقط تزیین و آراستن منزلگاه ابدی خود نبود و بیشترین کوشندگی آن‌ها در پی آرامش ابدی در سایه قداست ایزدان بود. نقش‌برجسته‌ها، نقاشی‌های روی پاپیروس، نقاشی دیواری‌ها و مجسمه‌ها با موضوعات اساطیری بخش اعظمی از هنر مصر را دربرمی‌گیرد. به علت پراکندگی و دامنه وسیع این آثار بازمانده، بازخوانی خصوصیات هنری آن‌ها در طی اعصار و قرون کاری دشوار است، زیرا بسیاری از آثار به موزه‌ها و گنجینه‌های شخصی خارج از مصر برده شده‌اند و بخشی دیگر با گذر هزاره‌ها رنگ باخته و یا در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. دانش ما از جهان مصری کهن به آثاری چند که در پی تلاش هنرپژوهان و حامیان هنری حفظ شده‌اند، محدود شده است.

کتاب هنر مصر چکیده‌ای معتبر درباره هنر سه هزار ساله مصری است که می‌کوشد چشم‌اندازی ژرف از سیر تاریخ هنر مصری را با معرفی کردن مهم‌ترین بناها و آثار هنری عرضه کند. کتاب در دو بخش سامان‌یافته است. بخش اول مشروحی از دریافت‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مصر است و بخش دوم به تتبع آثار بازمانده هنر و معماری اختصاص دارد. نگارندگان کتاب رزماری هاگن ( -۱۹۲۸) و رینر هاگن (  -۱۹۲۸) دانش‌آموخته هنر و زبان‌های باستانی هستند که علاوه بر تدریس در دانشگاه، در زمینه تاریخ هنر کتاب‌هایی مانند «شاهکارهای نقاشی چه می‌گویند»، «پیتر بروگل» و «فرانسیسکو گویا» تالیف کرده‌اند. این کتاب نه تنها برای آشنایی دانشجویان رشته‌های هنری و هنرپژوهان با مبانی تاریخ هنر و اصول زیبایی‌شناسی تدوین شده است، بلکه منبع تصویری مفیدی از روند انسجام یک تمدن و ویژگی‌های بصری دوره‌های مختلف حاکمیت در مصر است که هم زمان پیوند هنر و مضامین اسطوره‌ای را دربرمی‌گیرد.