ولادت امام حسن مجتبی(ع) کریم اهل بیت مبارک باد
ماه به نیمه رسیده است و درهای رحمت، بر روی جهانیان باز است. جانها آکنده از عشق است، ماه به نیمه رسیده است که این چنین در کامل ترین صورت خویش به جلوهگری، دست افشانی میکند. ستارگان به تکاپو درآمدهاند گرداگرد ماه بدری که در آستانه حُسن خودنمایی میکند؛ ماه تمامی که از ذخیره هستی به زمین هدیه داده شده است. صدای هلهله به گوش میرسد. صدای تسبیح؛ صدای شور و نشاط عرشیان. نوری متولد میشود که از عرش تا فرش میگسترد و جلوه حضور این نور آسمانی، در خاندان وحی رخ مینماید. آری، امشب خانه علی(ع) و فاطمه(س) غرق در شادی تولد نخستین فرزند است. امشب تجلی حسن ازلی است که در چهره دلگشای چهارمین معصوم، حسن بن علی(ع) نمایان میشود و با آمدنش، جانها را صفایی دیگر میبخشد. مقدمش مبارک.
سلام بر لب های رسول الله که میلاد تو را به درگاه پروردگار، سبحه گفت و نام یگانه ات را از جبرئیل گرفت و در گوش عصمتت زمزمه کرد! سلام بر لبخند سرافراز علی(ع)، که در طلوع تو اتفاق افتاد! سلام بر تو،
امام
پس از علی(ع)! سلام بر تو، شباهت بی شائبه محمدی! و سلام بر تو اقیانوس کرامت و سخاوت!
در نیمه ماه رمضان سوم هجری، اولین فرزند علی(ع) و فاطمه(س) به دنیا آمد. پس از ولادت، نامگذاری از جانب مادر به پدر، و از پدر به رسول خدا محول شد و آن حضرت هم به انتظار نامگذاری پروردگار ماند. تا اینکه جبرئیل، امین وحی، فرود آمد و گفت: «خدایت سلام میرساند و میگوید چون علی برای تو همانند هارون برای موسی است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون (ع) یعنی شبر قرار ده!» رسول خدا(ص) فرمود: زبان من عربی است و شبر، عبری است. جبرئیل گفت: شبر در زبان عرب به معنای«
حسن
» است.» به این ترتیب، آن کودک بزرگوار،
حسن
نام گرفت.
کنیهی آن حضرت "ابو محمد"و مشهورترین القابش "سید" و "سبط" و" تقی" است که هرکدام نشان از ویژگی های اخلاقی و صفات نیک
امام
مجتبی(ع) دارد. در فضیلت
امام
حسن
مجتبی(ع) همین بس که جد بزرگوارشان محمد مصطفی(ص) سرور فرزندان آدم و پدرشان علی مرتضی، سرور اوصیا و مادرشان فاطمه زهرا(س) پاره تن پیامبر(ص) بانوی بانوان جهان و مادربزرگ گرامی اش حضرت خدیجه(س) است.
خدایا! به "کریم اهل بیت" سوگند، سایه کرامت خویش را از ما دریغ مدار.
احادیثی چند از امام حسن مجتبی(ع ):
-
انّما یُجْزى الْعِبادُ یَوْمَ الْقِیامَهِ عَلى قَدْرِ عُقُولِهِمْ.
همانا در روز قیامت بندگان به مقدار عقل و درک و شعورشان مجازات مى شوند.(کلمه الامام ال حسن (ع): ص ۲۰۹)
- اَلْخَیْرُ الَذّى لا شَرَّفیهِ: الشُّکْرُ مَعَ النِّعْمَهِ، وَالصّبْرُ عَلَى النّازِلَهِ
آن خوبى که شرّ و آفتى در آن نباشد شکر در مقابل نعمت ها و صبر و شکیبائى در برابر سختى ها است. (تحف العقول: ص ۲۳۴، س ۷)
- الْیَدَیْنِ قَبْلَ الطَّعامِ یُنْفِى الْفَقْرَ، وَبَعْدَهُ یُنْفِى الْهَمَّ.
شستن دست ها قبل از طعام فقر و تنگدستى را مى زداید و بعد از آن ناراحتى ها و آفات را از بین مى برد.(بحارالانوار: ج ۱، ص ۲۱۸، ح ۴۳)
- مَنِ اسْتَخَفَّ بِاخوانِهِ فَسَدَتْ مُرُوَّتُهُ.
کسى که دوستان و برادرانش را سبک شمارد و نسبت به آن ها بى اعتناء باشد، مروّت و جوانمردیش فاسد گشته است. (کلمه الامام ال حسن (ع): ص ۲۰۹)
- لَقَضاءُ حاجَهِ اخ لى فِى اللّهِ احَبُّ مِنْ اعْتِکافِ شَهْر.
هر آینه برآوردن حاجت و رفع مشکل دوست و برادرم، از یک ماه اعتکاف، در مسجد و عبادت مستحبّى، نزد من بهتر و محبوب تر است. (کلمه الامام ال حسن (ع): ص ۱۳۹)
- انّ الْحِلْمَ زینَهٌ، وَالْوَفاءَ مُرُوَّهٌ، وَالْعَجَلهَ سَفَهٌ.
صبر و شکیبائى زینت شخص، وفاى به عهد علامت جوانمردى، و عجله و شتابزدگى (در کارها بدون اندیشه) دلیل بى خردى مى باشد.(کلمه الامام ال حسن (ع) : ص ۱۹۸)
- وَ انّ حُبَّنا لَیُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنى آدَم، کَما یُساقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.
همانا محبّت و دوستى با ما (اهل بیت رسول اللّه(ص) سبب ریزش گناهان از نامه اعمال مى شود، همان طورى که وزش باد، برگ درختان را مى ریزد. (کلمه الامامُ الْحَسَن(ع): ۷، ص ۲۵)
- انَّ مَنْ خَوَفَّکَ حَتّى تَبْلُغَ الاْمْنَ، خَیْرٌ مِمَّنْ یُوْمِنْکَ حَتّى تَلْتَقِى الْخَوْفَ.
همانا کسى تو را در برابر عیب ها و کم بودها هشدار دهد تا آگاه و بیدار شوى، بهتر است از آن کسى که فقط تو را تعریف و تمجید کند تا بر عیب هایت افزوده گردد. (احقاق الحقّ: ج ۱۱، ص ۲۴۲، س ۲)
- لَقَدْ فارَقَکُمْ رَجُلٌ بِالاْمْسِ لَمْ یَسبِقْهُ الاْوَّلُونَ، وَ لا یُدْرِکُهُ اَلاْخِرُونَ.
امام حسن (ع) پس از شهادت پدرش امیرالمومنین علىّ(ع)، در جمع اصحاب فرمود: شخصى از میان شماها رفت که در گذشته مانند او نیامده است و کسى در آینده نمى تواند هم تراز او قرار گیرد.(احقاق الحقّ: ج ۱۱، ص ۱۸۳، س ۲ و ص ۱۸۵ )
گردآوری و تنظیم: بهلولی