عمومی | دانشگاه یزد

تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه، راهکاری موثر برای بهبود وضعیت فعلی

به بهانه بازنشستگی این عضو هیات علمی با وی به گفتگو نشستیم.
تاریخچه دانشگاه یزد
به گفته وی از حدود سال ۵۴ رشته ریاضی در دانشسرای تربیت معلم تدریس می‌شده است، در دانشسرای تربیت معلم باوجود امکانات کم تلاش زیادی صورت می گرفت و دانشجویان بسیار خوبی تحصیل می کردند. دکتر مالک قایینی معتقد است: دانشجویان سابق به مراتب از دانشجویان فعلی کوشاتر بودند و یک هسته علمی خیلی خوبی را در دانشسرا تشکیل داده بودند به طوری که وقتی دانشسرای تربیت‌معلم با دانشگاه یزد ادغام شدند یکباره یک پتانسیل مضاعفی به وجود آمد که همچنان هم ادامه دارد.
مدارج تحصیلی / اهم فعالیت‌های علمی پژوهشی / افتخارات
دکتر مالک با اشاره به مدارج تحصیلی که طی کرده است می‌گوید: من به واسطه شغلی که پدرم داشت و مجبور به نقل و انتقال بودیم ۱۲ سال ابتدایی را در ۱۲ مدرسه مختلف درس خواندم البته سه سال اول دبیرستان را دبیرستان خوارزمی تهران تحصیل کردم، شش سال ابتدایی را در ۸ مدرسه و سه سال آخر دبیرستان را هم در سه مدرسه مختلف دوتا در تبریز یکی در تهران ادامه تحصیل دادم. من مدرک دیپلم خود را در دبیرستان کمال تهران گرفتم. من آن زمان شاگرد شهید رجائی بودم و دروس هندسه و مخروطات را با ایشان گذراندم وی دبیر بسیار خوبی برای ما بود.

وی می‌افزاید: من در سال ۵۲ در اولین انتخاب رشته، در رشته ریاضی در دانشگاه آریامهر سابق و صنعتی شریف فعلی قبول شدم. مدارک لیسانس و فوق لیسانس را در این دانشگاه با حدود شش سال و نیم تعطیلی گرفتم و در سال ۶۵ دانش‌آموخته شدم. سال ۶۶ وارد دانشسرای تربیت معلم یزد و در سال ۶۹ بورس اعزام به خارج قبول شدم، علیرغم اینکه همه مدارکم کافی بود به دلیل تشکیل دوره های دکترا در داخل کشور ما را به خارج نفرستادند در نهایت به دانشگاه علم و صنعت ایران رفتم و با تغییر گرایش دکترای ریاضی کاربردی را با آقای دکتر شیدفر گرفتم.
دکتر مالک می‌گوید: در خصوص سوابق پژوهشی یک مرتبه به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده انتخاب شدم البته این امر زمانی بود که دکتر دواز استاد برجسته دانشکده ریاضی در عرصه نبودند. از نظر علمی نیز می‌توان گفت در دو دانشگاه خوب تحصیل کردم. در زمینه ورزش نیز فعالیت‌های بسیاری داشتم و زمان دانشجویی قهرمان وزنه برداری دانشجویان کشور شدم.
اهم سوابق اجرایی و مدیریتی
وی تصریح می‌کند: من از ابتدای دانش‌آموختگی در شوراهای مختلف دانشکده عضو بودم، سال ۸۱ به عنوان رئیس دانشکده ریاضی انتخاب شدم و تا سال ۸۵ این سمت را به عهده داشتم. در سالهای ۸۶ تا ۸۸ دوسال به عنوان مدیر گروه علوم کامپیوتر فعالیت داشتم. مجددا سال ۸۹ با تشکیل گروه ریاضی کاربردی به عنوان اولین مدیرگروه ریاضی کاربردی منصوب شدم و تا سال ۹۱ در این سمت فعالیت داشتم. از سال ۹۴ به مدت یکسال مجددا در سمت مدیرگروه ریاضی کاربردی انتخاب شدم و بعد از چندین ماه کناره گیری، برای یکسال هم مدیر گروه علوم کامپیوتر شدم.

ارزیابی سطح علمی و آموزش دانشگاه یزد
این عضو هیات علمی بازنشسته در ادامه صحبتهای خود در ارزیابی سطح علمی و آموزشی دانشگاه اظهار می‌دارد: به نظرم درحال حاضر دانشگاه یزد سطح علمی خوبی دارد و خوشبختانه بهترین استادان از دانش‌آموختگان بهترین دانشگاه های کشور برای تدریس جذب دانشگاه می‌شوند و این یک پتانسیل بسیار عالی است. این استادان وقت زیادی را در این دانشگاه برای دانشجویان صرف می کنند برخلاف برخی استادان دانشگاه های دیگر نظیر دانشگاه تهران که اصولا دو یا سه روز در هفته بیشتر در دانشگاه نیستند.
وی در ادامه صحبت‌های خود با گلایه از پایین آمدن کیفیت ورودی های جدید، می‌گوید: متاسفانه سطح دانشجویانی که اکنون به دانشگاه یزد می آیند نسبت به قبل خیلی افت کرده است البته این افت در سطح کشور بوده اما متاسفانه دانشگاه یزد با این پتانسیل نتواسته آنچنان که باید و شاید و متناسب با کادر علمی خود دانشجو جذب کند، و باید راهکاری برای این امر اندیشیده شود. وی می افزاید: باتوجه به پتانسیل خوبی که دانشگاه یزد دارد می‌تواند در سطح کشور بیش از پیش مطرح بشود.
اولویت‌های توسعه دانشگاه
عضو هیات علمی پیشکسوت دانشگاه یزد در خصوص اولویت های توسعه ای دانشگاه می‌گوید: با توجه به تغییر پارامترها و وجود سندهای بالادستی، باید به امکانات بالقوه و شرایط استان و دانشگاه توجه ویژه شود. به باور وی، دانشکده علوم ریاضی و اعضای هیات علمی آن بسیار مستعد و آماده اند تا در هر طرح توسعه ای بتوانند همکاری داشته باشند.
رضایت از وضعیت کنونی دانشگاه و دانشکده
دکتر مالک با بیان اینکه از وضعیت کنونی دانشکده و دانشگاه کاملا رضایت دارد می‌گوید: ریاست و معاونت‌های دانشکده علوم ریاضی بسیار تلاشگر هستند و این دانشکده باعث افتخار دانشگاه است.
وی می‌افزاید: یک مساله‌ای که وجود دارد و امیدوارم به زودی حل شود این است که قطع حق مدیریت مدیران گروهها و بخش ها در بلند مدت موجب می شود که افراد زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و این خطری است که به نظر من دانشگاه را تهدید می کند.

راهکار پیشنهادی برای بهبود وضعیت کنونی
وی باتاکید بر ارتباط بین دانشگاه و نهادهای بیرونی بیان می‌کند: ما دانشگاهی با محوطه بسیار بزرگ داریم که اطراف آن دیوار کشیده شده است و افراد بیرونی اصلا نمی دانند درون این دانشگاه چه خبر است. باید به نحوی ارتباط بین دانشگاه و سطح شهر، ادارات، صنایع و ... برقرار کرد و این مهم را بشناسانیم که دانشگاه یزد با بیش از ۴۰۰ عضو هیات علمی پتانسیل بسیار خوبی دارد تا به عنوان مشاور، ایده‌های خوبی به بخش های مختلف جامعه بدهد. معرفی این پتانسیل ها نیز باید بر اساس یک آمار واقعی باشد که من فکر می کنم گروه آمار ما بتواند در زمینه استخراج این آمار ، همکاری‌های بسیار خوبی در سطح استان داشته باشد.
وی در ادامه این گفتگو به افرادی که وارد این شغل می شوند توصیه می کند به شغلشان عشق بورزند، به دانشجو با دید تحقیر نگاه نکنند، با همکارانشان تعامل سازنده داشته باشند و سعی کنند مسئولیت هایی که به آنها واگذار می شود را به نحو خوبی انجام دهند.
وی می‌گوید: این کارها باعث می شود که دانشگاه انسجام خودش را حفظ کند و با همدلی که بین اعضا وجود دارد بتوانند اقدامات مفیدی را به سرانجام برسانند.
توصیه به دانشجویان
وی همچنین می‌افزاید: دانشجویان باید درک کنند که قبولی آنها در دانشگاه هم می تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید. زمانی تهدید محسوب می شوند که دانشجویان چندسالی را در دانشگاه باشند و نفهمند که چرا آمده اند و عمر بسیار با ارزش خود را در یک برهه زمانی سازنده از دست بدهند. اگر دانشجویان بدانند که این رشته ای که انتخاب کرده اند اولویت خودشان بوده است و در این راستا تلاش کنند، تبدیل به فرصت می شود، یعنی دانشجو بداند که مثلا اگر در رشته ریاضی قبول شده است قرار نیست به او مدرک مهندسی برق بدهند و اگر تلاش کند می تواند فوق لیسانس و دکترا قبول شود و اگر هم وارد بازار کار شد با یک پتانسیل خوبی وارد بازار کار شود. ما اکنون می گوییم کار نیست در حالیکه به نظر من کار هست اما پتانسیل کار نیست.
وی تاکید می‌کند: جوانان نباید برای کار کردن در شرایط مختلف ابایی داشته باشند همانطور که نسل ما این کار را کردند. نسل ما انقلاب کردند، جبهه را نگه ‌داشتند تمام خطوط لوله کشی آب، برق، گاز و ... را انجام دادند و زیرساخت های مملکت را آماده کردند اکنون ادامه این کارها نیازمند تلاش این جوان هاست. اگر جوانان خودشان را برای این تلاش آماده کنند این مهم می تواند یک فرصت باشد.

مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه
وی در زمینه مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و فوق و برنامه می‌گوید: انسان یک بدن دارد و یک روح. نیازهای مادی و جسمانی که از طریق درس خواندن و امور معیشتی تامین می شود و معنویات و نشاط روحی هم از طریق مطالعات جنبی، ورزش و امورات فرهنگی به دست می آید.
وی اظهار می‌دارد: من علی رغم اینکه در مدارس متعددی درس خوانده ام و دوران ابتدایی را در شهرهای مختلف با روحیات و لهجه های متفاوت گذراندم تلاش خودم را می کردم که با افراد ارتباط برقرار کنم و در همان مدت کوتاه با افراد معاشرت کنم. با تلاش علمی نیز سعی می کردم خودم را نشان دهم و این در آن زمان کار ساده ای نبود. من در دانشگاه صنعتی شریف هم که تحصیل می‌کردم از همان سالهای اول در فعالیت‌های دانشجویی مشارکت داشتم و تنها به درس خواندن اکتفا نمی کردم.
دکتر مالک قایینی تصریح می‌کند: در حال حاضر علیرغم اینکه بازنشسته شدم اما همکاری خود را همچنان با دانشگاه ادامه دادم و دروس جدید را تدریس می کنم و این را مایه افتخار می دانم که از سراغ درس جدید رفتن هراسی ندارم.
زندگی‌نامه و شرح احوالات

وی می گوید: من در حال حاضر روزانه مقداری از وقت خود را صرف مطالعات پژوهشی، امور دانشجویان ارشد و دکترا می‌کنم، همچنین در زمینه ورزش نیز فعالیت‌هایی را روزانه انجام می‌دهم.
وی در ادامه می‌گوید: من یک دختر ۳۴ ساله و یک پسر ۲۷ ساله دارم که هردو در رشته عمران تحصیل کرده و مدارک کارشناسی و ارشد خود را از دانشگاه های یزد و آزاد تفت گرفته‌اند. از دخترم یک نوه ۷ ساله دارم. پسرم نیز در حال حاضر آماده اعزام به خدمت سربازی است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه خاصی برای تشویق و ترقی فرزندان خود داشته است یا خیر؟ اظهار می‌دارد: تلاشی که دانشجویان قبلی داشتند دانشجویان امروزی ندارند. به پسرم همیشه گفته‌ام شما الان ۳۵ سال سن دارید و ان شاالله سال ها پس از من زنده خواهید بود؛ اگر در این مدت افتخاری کسب کنید یا شکستی بخورید من اصلا نیستم که بخواهم اینها را بفهمم. بدان که برای آینده خودت، خودت باید تلاش کنی به سایر جوانها نیز همین توصیه را دارم.

تنوع درسی به دانشجو بینش وسیع می دهد
وی می‌افزاید: من در زمان تحصیلم دروس متنوعی را گذرانده‌ام در ترم های بعد از انقلاب درس های مختلفی گرفتم از جمله تاریخ روشنفکری در ایران با دکتر داوری، جامعه شناسی، ادبیات عرفانی یا حتی پیش از انقلاب درس عربی با آقای موسوی، درس عکاسی، حتی دروس اتصال ثابت فلزات، آشنایی با رسانه های همگانی، ارگونومی از رشته صنایع و ... این تنوع درسی، بینش وسیعی را به انسان می دهد که در زندگی می تواند به دردش بخورد البته از بین ۱۴۵ واحدی که در دوره لیسانس در دانشگاه صنعتی شریف گذراندم ۷۵ واحد آن ریاضی بود که آن ۷۵ واحد به قدری قوی بود که من در عرض دو هفته تصمیم گرفتم که در کنکور شرکت کنم و در آن زمان در آزمون کارشناسی ارشد قبول شدم اما اکنون اینگونه نیست، تعداد زیاد درس باعث شده که دانشجو زیاد کار نکند.