برگزاری کارگاه معرفی سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی در دانشکده توانبخشی
در این کارگاه که روز سه شنبه ۸ خرداد ۹۷ برگزار شد،دکتر هادیان رئیس دانشکده توانبخشی، اعضای هیات رئیسه، مدیران گروه های آموزشی و اعضای هئیت علمی این دانشکده هم حضور داشتند.
در ابتدای جلسه دکتر هادیان رئیس دانشکده توانبخشی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و خیرمقدم به دکتر کبیری رئیس اداره علمسنجی و انتشارات دانشگاه؛ نقش وی در بدنه وزارت بهداشت و دانشگاه در حوزه پژوهش به ویژه در ارتباط با مجلات و انتشارات نقشی موثر، پیوند دهنده و راهنماگر دانست.
وی همچنین با ابراز خرسندی از حضور دکتر کبیری در این دانشکده به معرفی گروه های آموزشی و اعضای هئیت علمی و دانشجویان این دانشکده پرداخت و تصریح کرد: با توجه به تعداد اعضای هیئت علمی و سرانه دانشجویان شرایط پژوهشی دانشکده به لحاظ موفقیت های اعضای هئیت علمی، ثبت اختراعات و h-index شرایط قابل قبولی است.
در ابتدای جلسه دکتر هادیان رئیس دانشکده توانبخشی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و خیرمقدم به دکتر کبیری رئیس اداره علمسنجی و انتشارات دانشگاه؛ نقش وی در بدنه وزارت بهداشت و دانشگاه در حوزه پژوهش به ویژه در ارتباط با مجلات و انتشارات نقشی موثر، پیوند دهنده و راهنماگر دانست.
وی همچنین با ابراز خرسندی از حضور دکتر کبیری در این دانشکده به معرفی گروه های آموزشی و اعضای هئیت علمی و دانشجویان این دانشکده پرداخت و تصریح کرد: با توجه به تعداد اعضای هیئت علمی و سرانه دانشجویان شرایط پژوهشی دانشکده به لحاظ موفقیت های اعضای هئیت علمی، ثبت اختراعات و h-index شرایط قابل قبولی است.
رئیس دانشکده توانبخشی با اشاره به ماموریتهای ابلاغی رئیس دانشگاه در فصل نوین فعالیت های این دانشکده اظهار امیدواری کرد : شرایط تحقق وحرکت این دانشکده به عنوان قدیمی ترین و معتبرترین دانشکده توانبخشی کشور و پیشگام در رشته های مختلف توانبخشی به سمت مرجعیت علمی در منطقه فراهم شود.
دکتر هادیان در بخشی از سخنانش با بیان اینکه با اعتماد رئیس دانشگاه معاونت برنامه ریزی و توسعه برای اولین بار در دانشگاه و دانشکده ایجاد شده است افزود: این معاونت تعامل بسیار خوبی با حوزه های دیگر دانشکده دارد و باایجاد اتاق فکری، پایش و تطبیق برنامه های راهبردی و عملیاتی ۴ ساله دانشکده، شرایط تسهیل تحقق ماموریتهای ابلاغی دانشگاه به وِیژه حضور اعضای هیئت علمی رشته های مختلف توانبخشی در بالین بیمار با توجه به نیاز ویژه در بیمارستانها و درمانگاههای تابعه دانشگاه و روند سالمندی و عوارض آن به عنوان ماموریت ویژه دانشکده توانبخشی فراهم شود.
وی همچنین حضور اعضای هیئت علمی رشته های مختلف توانبخشی در بالین بیمار و استفاده از بالین در آموزش و پژوهش در سرویس دهی خدمات و افزایش ثروت در دانشگاه و دستیابی به اهداف دانشگاه نسل سوم ضروری دانست.
در ادامه جلسه دکتر کبیری با بیان اینکه در حال حاضر در وزارت بهداشت سامانه های علم سنجی، مبنای تصمیم سازی برای تخصیص گرنتهای پژوهشی، گزینش اعضای هیئت علمی در جشنواره ها و سایر تخصیص های مالی در پژوهش ها مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه سیاستگذاریهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تخصیص بهینه بودجه های پژوهشی؛ هدف از برگزاری این جلسه را معرفی و کاربرد این سامانه ها در مدیریت پژوهش به اعضای هیئت علمی عنوان کرد.
رئیس اداره علمسنجی و انتشارات دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت سامانه علم سنجی در دانشکدهها و دانشگاه علم سنجی را دسته ای از روش های کمی که به تحلیل علم به عنوان یک فرایند اطلاعاتی تاکید دارند، تعریف کرد و آن را در تعبیر ساده تر دانش اندازه گیری علم دانست.
رئیس اداره علمسنجی و انتشارات دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت سامانه علم سنجی در دانشکدهها و دانشگاه علم سنجی را دسته ای از روش های کمی که به تحلیل علم به عنوان یک فرایند اطلاعاتی تاکید دارند، تعریف کرد و آن را در تعبیر ساده تر دانش اندازه گیری علم دانست.
وی خاطر نشان کرد: علم سنجی یک علم بین رشته ای است و در سیاست گذاری پژوهشی و مدیریت پژوهشی، بررسی تاریخ یک رشته علمی، جامعه شناسی علم، ترفیع اعضای هیات علمی و تخصیص منابع پژوهشی به ما کمک می کند.
دکتر کبیری افزود: علم سنجی شاخص های متنوعی دارد؛ تعداد مقالات یک فرد نمادی از کمیت کار یک فرد و تعداد استنادات به مقالات نماد کیفیت است.
وی همچنین از وجود ۱۲ سامانه چون سامانه منبع یاب، سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی، علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بانک اطلاعاتی پایان نامه های علوم پزشکی کشور، سامانه مشابهت یاب، بانک اطلاعات مقالات پزشکی ایران، سامانه انتشار نتایج و اخبار پژوهش های سلامت و سامانه مدیریت انتشارات دانشگاه های پزشکی در درگاه آموزشی وزارت بهداشت خبر داد.
وی تصریح کرد: با هدف افزایش مشاهدهپذیری و دسترسی به منابع اطلاعاتی و نتایج پژوهشها، پایش، رصد، توزیع و ترویج دانش تولید شده از پژوهشهای پزشکی سامانه های مذکور با عنوان 'نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران(نوپا) 'در درگاه وزارت بهداشت قرار داده شده است.
در این جلسه که سامانه های علم سنجی اعضای هیات علمی و دانشگاهها به اعضای هئیت علمی به تفصیل معرفی شد؛ دکتر کبیری در معرفی سامانه علم سنجی اعضای هئیت علمی گفت : این سامانه اطلاعات بیش از ۱۹ هزار هیات علمی در کل کشور و ۱۸۱۱ عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران را دارد که اسامی براساس h-index مرتب شده اند.
وی اظهار داشت: از اسفند ماه سال گذشته شاخصی تحت عنوان خود استنادی برای برررسی میزان خود استنادی اعضای هئیت علمی به این سامانه اضافه شده است که میانگین خود استنادی حداکثر %۲۰ را عدد معقولی است.
وی جستجوی در لحظه (real time) را به عنوان یکی از امکانات این سامانه معرفی کرد و گفت استفاده از آن درانرژی و زمان جستجو صرفه جویی می کند.
دکتر کبیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جمع اوری اطلاعات پژوهشی اعضای هیات علمی بر اساس رباتهای استفاده شده در این سامانه گفت: اگر روی نام فرد کلیک کنید صفحه اختصاصی وی باز می شود و h-index وی در سال های مختلف، تعداد مقالات و روند استنادات در تمامی سال ها نمایش داده می شود.
دکتر کبیری با بیان اینکه شاخص Impact factor وابسته به رشته است، گفت: این شاخص در رشته های مختلف به دلیل میزان استنادات متفاوت هم ارزش نیستند؛ بنابراین بالاترین Impact factorدر مجلات پرستاری در مقایسه با مجلات ایمنی شناسی متفاوت است و از این رو مقایسه دو مجله از دو رشته مختلف بر اساس Impact factor اشتباه است.
وی گفت: بر همین اساس Impact factor از بالا به پایین مرتب شده و یک چهارم اول را مجلات ۲۵ درصد برتر (Q۱)در هر رشته از نظر شاخص impact factor نامگذاری شده است. بنابراین عدد impact factor کلی یک مجله اهمیتی ندارد و چیزی که مهم است این است که اساتید مقالات خود را در مجلات ۲۵ درصد برتر تخصصی حوزه خود چاپ کنند. وی تفاوت میزان استناد به مقالات در مجلات در هر چارک( Quarter ) را به دلیل تفاوت مشاهده پذیری بین ۵ تا ۸ برابر عنوان کرد.
وی در ادامه از نمایش خط پژوهشی(research line) بر اساس تکرار کلید واژه های مقالات اعضای هئیت علمی افراد در این سامانه خبر داد.
دکتر کبیری همچنین در ادامه به معرفی سامانه علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی کشور براساس Scopus پرداخت.
در پایان به سوالات حاضران در خصوص مباحث ارائه شده در کارگاه پاسخ داده شد.
خبرنگار و عکاس: لیلا روستا
خبرنگار و عکاس: لیلا روستا